Kanin och hjärnblödning?

Coop

Trådstartare
Hade en kanin för två år sedan som var sned med huvudet en kväll. Vi tog in honom och pratade med Strömsholm, de tyckte att vi skulle avvakta. Han blev mer och mer sne, kunde inte gå utan rullade. Vi åkte iväg till Strömsholm som avlivade honom utan någon direkt undersökning utan det var hjärnblödning sa de.

Samma sak har hänt igen med en annan kanin nu i dagarna. Vi tog bort honom med. :cry:

Är det någon mer som varit med om samma sak?

Tacksam för funderingar från er
 
Sv: Kanin och hjärnblödning?

Hjärnblödning är inte särskilt vanligt på djur.
Kaniner med dessa symptom kan ha en mellanöronsinfektion, vestibulärt syndrom eller encephalitozooninfektion (parasit).
Det kan vara svårt att avgöra vilket av ovanstående det är och det finns lite olika behandlingar man kan välja och ev. kombinera.
Kaninen ska uppmuntras att röra sig och ha stor yta att röra sig på.
Ev. antibiotika om bakterieinfektion misstänks
ev. daglig avmaskning om encephalitozoon misstänks.
Trots att kaninen kan vara väldigt sned och snurrig så blir många bra efter behandling, men kan fortsätta att vara lite sneda.
 
Sv: Kanin och hjärnblödning?

Jag hade en kanin som var med om nått liknande. :(

Jag vaknade på natten av att han slamra runt i sin bur, fatta inte vad som var fel först. När jag lyfte upp honom såg jag dock att han krampa så att hans huvud drogs till vänster. När jag satte ner honom igen såg jag att han fick panik när han fick krampanfallen så han rusa runt som en vettvilling i buren. :( Han fick sova i sängen hela natten och på morgon var det bara att ta honom raka vägen till veterinären. Jag gick i skolan så min mamma tog dit honom. De sa direkt att det antingen var en hjärnblödning eller en hjärntumör och att det bästa var att ta bort honom. Han fick somna in. :cry:

Det konstiga var att det kom helt plötsligt. Han hade varit fullt normal när han skuttade med sin kompis på kvällen... :confused:

Usch vad jag saknar honom.
 
Sv: Kanin och hjärnblödning?

jag hade en kanin som blev sådär helt plötsligt, påminner mycket om det du säger.. han fick hjärnhinneinflammation.

sen låter det ju också lite som pasteurellos (mellanörsinflammation). fast min kanin (en annan) blev inte sådär dålig direkt, utan vi märkte att huvudet var ovanligt snett en dag och att han hade lite svårt att skutta.. (men vi tog ju honom till vetten och där fick han medicin och sådär. så nu mår han bra igen (även om man ser att huvudet är lite snett fortfarande) och han är nu min innekanin då han är vääldigt sällskaplig av sig och vill vara med någon hela tiden ^^ )
 
Sv: Kanin och hjärnblödning?

Jag hade så på min andra kanin. Då var det brist på vitaminer. Kommer inte ihåg vilken om det var D. så jag gav dubbel dos i några veckor och kaninen blev bättre. Den höll huvudet snett och gick dåligt också. Jag hade beställt en avlivningstid samma dag. Men en kompis sa att det kunde vara vitaminbrist. Så jag avbeställde och prövad det. Kaninen blev bättre men höll huvudet lite, lite snett ändå tills den dog av andra saker. Men över 2 år till levde den iaf.
Nu har jag en riktigt gammal dvärgkanin som är över 13 år. Han är nästan helt blind och börjar få cancer på skelettet vid käken. Ska snart ta bort honom nu. *ledsen*
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
719
Senast: Blyger
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 964
Senast: LiviaFilippa
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 325
Senast: zarmino
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 180
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp