Kaniner som bråkar

Nalasmatte

Trådstartare
Hej
Jag köpte två kaninungar förra våren.
Det är två systrar och dom har varit jätte snälla och gosiga fram till för någon månad sedan.
Dom bygger bo och slåss. En av dom har även blivit kaxig mot oss och springer mot oss och låter.

Jag har särat på dom nu och undrar om det kommer hjälpa att kastrera dom?
Kommer dom kunna vara ihop sedan?
Hela familjen är väldigt förtjusta i den ena, och skulle annars kanske kunna omplacera den andra?
Blir hon vi behåller ensam och ledsen då?
Kan vi annars skaffa en kastrerad hane som sällskap?
 
Hej
Jag köpte två kaninungar förra våren.
Det är två systrar och dom har varit jätte snälla och gosiga fram till för någon månad sedan.
Dom bygger bo och slåss. En av dom har även blivit kaxig mot oss och springer mot oss och låter.

Jag har särat på dom nu och undrar om det kommer hjälpa att kastrera dom?
Kommer dom kunna vara ihop sedan?
Hela familjen är väldigt förtjusta i den ena, och skulle annars kanske kunna omplacera den andra?
Blir hon vi behåller ensam och ledsen då?
Kan vi annars skaffa en kastrerad hane som sällskap?
Det är lag på att kaniner inte får vara ensamma, så oavsett måste ni ha sällskap till kaninen som är kvar.

Frågan är väl varför de bråkar och vad man gör åt det? Har de för liten bur? Finns det tillräckligt med mat och vatten? Får de motion och röra på sig? Är de grundläggande behoven tillfredsställda?

Är allt i bästa skick får man ju gå vidare med utredningen, men kaniner ryker inte bara ihop utan anledning.
 
Låt de ha var sin bur och låt de sedan träffas på neutralmark. Kaniner gillar sitt personliga space men är ändå så pass sociala att de vill träffas och chilla med en artfrände.
 
Frågan är väl varför de bråkar och vad man gör åt det? Har de för liten bur? Finns det tillräckligt med mat och vatten? Får de motion och röra på sig? Är de grundläggande behoven tillfredsställda?.

Jag trodde att dom bråkar för att dom brunstar.
Dom bor i stallet i en box som är 3x3,5 meter. Dom har höhäck, självklart alltid med mat i, vatten byter jag morgon och kväll. Samt en stor gren från äppelträd och så får dom fröer morgon och kväll.
Dom har ett hus var, men när de bygger bo är det alltid i det ena huset men jag vet att det inte är samma kanin varje gång eftersom dom har olika färger på pälsen.

Det jag kan försöka med isf om ni tror att det går är ju att ha fler mat och vattenställen och nåt mer hus eller gömställe.
Eller är det nåt mer jag kan göra?

Annars kan jag dela av boxen. Sen skulle dom kunna få träffas i en annan större box och umgås.
 
Kaniner ska helst inte äta fröer, de innehåller alldeles för mycket energi och för lite fibrer för deras ämnesomsättning. Det finns bättre alternativ som pellets, men allra helst ska de äta gröna blad, hö, örter och gräs.
Vad får de i form av stimulans? Får de gå ute?
 
Kaniner ska helst inte äta fröer, de innehåller alldeles för mycket energi och för lite fibrer för deras ämnesomsättning. Det finns bättre alternativ som pellets, men allra helst ska de äta gröna blad, hö, örter och gräs.
Vad får de i form av stimulans? Får de gå ute?

Jag läste mycket innan jag köpte dom, och hittade att man kunde ge fröer. Har en blandning med solros, havre och korn.
Dom har börjat få gräs nu när det har börjat växa, och så fort det finns mer/annat såsom nässlor (torkade) osv så får dom det också.

Än så läge har det varit så kallt så utomhus har dom inte varit än. Men så fort vädret tillåter har dom en jätte bur ute.
Dom får springa i den större boxen än så länge (i stallet)
 
@Nalasmatte

Fri tillgång på hö, och sen bara lite begränsad pellets på det.

Är miljön i buren stimulerande? Kaniner gillar att hoppa upp på saker, och det är lag på att kaniner ska ha en sitthylla eller ett hus att sitta på. Så saker att hoppa upp på och saker de kan gömma sig bakom är bra. Har de djupt med strö så de kan gräva? Annars kan du ha extra spån i ett hörn till exempel så kan de gräva där. Har du inte halm så kan du slänga in lite så de kan böka runt i. Flera höhäckar så de inte behöver konkurrera om samma. Pelletsen kan du sprida ut i boxen så blir de sysselsatta med att leta. Förhoppningsvis kommer de bättre överens om de är stimulerade. Annars går nog boxen lätt att dela i två.
 
@Nalasmatte

Fri tillgång på hö, och sen bara lite begränsad pellets på det.

Är miljön i buren stimulerande? Kaniner gillar att hoppa upp på saker, och det är lag på att kaniner ska ha en sitthylla eller ett hus att sitta på. Så saker att hoppa upp på och saker de kan gömma sig bakom är bra. Har de djupt med strö så de kan gräva? Annars kan du ha extra spån i ett hörn till exempel så kan de gräva där. Har du inte halm så kan du slänga in lite så de kan böka runt i. Flera höhäckar så de inte behöver konkurrera om samma. Pelletsen kan du sprida ut i boxen så blir de sysselsatta med att leta. Förhoppningsvis kommer de bättre överens om de är stimulerade. Annars går nog boxen lätt att dela i två.

Deras hus har större tak än själva bodelen, så dom har sittplatser där på.
Jag har spån i botten och halm uppepå. Dom får ny halm ofta och dom gräver mycket. Har gjort så att det är djupare halm i ena delen så dom kan gräva extra mycket där.
Sen får dom en stor gren från äppelträd, inte bara en pinne alltså, som dom älskar att bita på och hoppa över och springa under osv. Byter ut den när den är slut så att säga.

Det jag kan göra ytterligare är ju att sätta upp en höhäck till då.

Tror nog att jag kommer kastrera dom ändå. Kan ju inte vara bra att vara skendräktig titt som tätt, och sen hoppas på att dom lugnar ner sig efter det
 
Kaniner har olika lynne och temperament medfött precis som alla djur. En del kaniner är väldigt mjuka och fina i sitt sätt medan andra blir aggressiva.

Under kaninens första år brukar jag säga att det är mer eller mindre ett lotteri. Det bästa man kan göra är att köpa en kanin från en kull där föräldrarna har bra temperament och där mamman inte haft aggressiva tendenser under varesej könsmognad, brunst, dräktighet eller di. En del honor blir stökiga under någon eller flera av dessa faser, en del blir jätteskygga och stressade, andra aggressiva (morrar, gör utfall eller bits), andra blir urkeliga och närhetssökande, vissa märker man ingenting på. Om man inte ska ha kaninen att avla på kan man, tycker jag, ge den en chans till 12-16 månader iaf. Då har den gått igenom sin könsmognad och brunsten är stabil. Är kaninen fortfarande svår får man nog räkna med att det är sån den kommer att vara.

Chansen att du ska kunna sätta ihop dina kaniner är inte så goda. Att sammanföra 2 könsmogna kaniner är svårt, även om de levt ihop innan. Det går, med arbete, men det finns fall där det faktiskt är mer eller mindre omöjligt att få det att fungera utan risk för skador.

Att ha kaniner ihop kräver mer utrymme än en vanlig bur i många fall, och utrymmet får gärna vara inrett på ett sätt så att kaninerna inte ser varandra hela tiden, eller iaf kan komma ur synhåll för varann. En hästbox med halmbalar eller annan inredning i mitten är ett bra sätt att inreda på tex. Det kan ju vara så att din kanin kan bo med en annan om förutsättningarna är rätt, men en kanin som morrar och gör utfall är ingen rolig kanin att ha - vad är nyttan med en sån kanin?

Personligen avlar jag ju på mina kaniner (kött och genbank) och en kanin som gör utfall eller biter slaktas hos mig. Det är inte ett lynne jag vill föra vidare på mina ungar och en sån kanin vill jag inte ha i min besättning. Precis som med alla djur finns det bra och dåligt lynne som sagt och jag tycker inte att det är rätt mot kaninen heller att hålla den som sällskap när den har ett sånt beteende, jag tänker på den stressen som det innebär för kaninen att ha människor i sitt revir regelbundet. Hade det varit en hund som haft det här beteendet hade man inte funderat så många ggr - ellerhur? En sån kanin hamnar på middagsbordet här och ger plats för en trevligare kanin. :)
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 075
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 266
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 053
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 381
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp