Bukefalos 28 år!

Kaninköp?

InteAlls

Trådstartare
Kan behöva lite kloka bukeråd, jag och min pojkvän går i kaninköpartankar och funderar lite på vad som man behöver, har än så länge kommit fram till;

*Bur med matskål, vattenflaska, utkiksplats och ev en låda att gå på.

*Kompostgaller till en rasthage.

*Nån liten leksak, typ boll.

Vad kan man förvänta sig som kaninägare? (Hur mycket tid om dagen ägnar ni till era kaniner?)

Finns det något särskilt som man bör tänka på?

Vi har en liten uteplats med buskar som skydd, det är en återvändsgränd utanför där det dock finns ett konsum, är det ett problem?


Var hittar man bra pinnar för kaninen att gnaga på?

Hoppas mina frågor inte är för enerverande, tack på förhand!
 
Sv: Kaninköp?

Klosax är något ni bör införskaffa på en gång också.


Vad kan man förvänta sig som kaninägare? (Hur mycket tid om dagen ägnar ni till era kaniner?)
Är ute hos mina kaniner ca 1-2 timmar på vintern, men mycket oftare nu på sommaren.
Hur ofta varierar från dag till dag.
Men de får ändå vara ute i hagarna medans jag är hemma, även om jag inte sitter ute med de.

Finns det något särskilt som man bör tänka på?
Saltsten kan ni skippa.
Kaninen kommer få i sig tillräckligt med salt genom fodret, så en saltsten är onödigt.
Risken som finns är ifall kaninen slickar mycket på stenen, att det kan skapa urin-/njurstenar.

Gnagarblandning ska också undvikas.
Gnagarblandning kallas den typen av foder som innehåller pellets, solrosfrön, annat färggrant.
Det fodret har fel sammansättning och är ofta alldeles för fet.
Välj hellre ett foder anpassat för kanin, eller som påminner om det.
Jag ger mina en kombination av krafft groov 125 och chudleys rabbit royale.
Krafft är egentligen en hästpellets, men fungerar alldeles utmärkt till kanin ändå.

Vi har en liten uteplats med buskar som skydd, det är en återvändsgränd utanför där det dock finns ett konsum, är det ett problem?
Så länge inte folk är hos kaninerna och härjar, ska det inte vara några problem.
Våran bur (flerfackare) står vid gaveln, som är väldigt nära trottoaren.
Har inte haft några problem med det faktiskt. :)

Var hittar man bra pinnar för kaninen att gnaga på?
Lönn
Hassel
Äpple
Päron
Körsbär
Plommon
Ask
Asp
Tall
Gran
En
Björk (sommartid)
Sälg
Al
Rönn
Fläder
Äkta kastanj

Dessa träslag går att ge kanin.
Har man inte tillgång till dessa, kan man tex höra med kommunen ifall dem ska beskära något/några träd av dessa slag och be om att få några grenar.
Tror inte att de klagar på ifall det blir färre grenar att slänga. :)
 
Sv: Kaninköp?

Tack så jättemycket för tipsen, vill verkligen inte "göra fel", är ju ett stort ansvar att ta på sig! Den tilltänkta uppfödaren har räknat ut ett egenblandat pelletsfoder som hon också säljer, så där slipper jag att räkna själv :p

Just nu har hon i princip bara honor till salu, har läst att de kan vara lite mer ojämna i humöret. Som nästan förstagångsägare är en honkanin något att undvika? Dock är de lite äldre (födda i april-maj), så då kanske man redan vet hur de kommer bli i det avseendet?
 
Sv: Kaninköp?

Tycker personligen mer det handlar om individen, snarare än könet.
Visst har jag haft honor som kunnat varit lite knepiga.
Men dessa har inte varit helt 100% i psyket heller.

Hanar kan likväl som honor vara jobbiga under en period på sommaren.
Honor kan bli kinkiga vid brunst och hanar lite skvättiga.
Långt ifrån alla är dock så.
Kaninerna här hemma på gården är helt underbara allihopa, och här finns både hanar och honor.
Mysigaste kaninen är just en hona.
Alltid kelgo, oerhört social och alltid jämn i temperamentet.

Jag tycker inte det spelar någon större roll vilket kön man skaffar på första kaninen, utan det handlar om att skaffa en trevlig individ. :)
Är kaninen vuxen är det bättre, då har den kommit ur könsmognadens första period (då vissa kan bli lite knasiga) och dess "rätta" temperament syns bättre.
 
Sv: Kaninköp?

Honor är ofta lite ojämnare i humöret, men de flesta är ändå väldigt trevliga. Hanar är mer jämna, blir ofta keligare men samtidigt har jag nog hört om mest hanar som var agressiva.

Summa summarum så spelar det inte alltför stor roll, men om ni vill ha en hane så vänta (eller leta rätt på annan uppfödare). Ni ska se till att få det ni vill ha.

Klotång som sagt, hö (vilket ska vara kaninens huvudföda. Pellets och grönsaker som tillskott utöver det), så småningom en sele om ni vill ta ut den, ev. borstar om den är långhårig, strö att ha i buren.

Högaller är bra att ha och sitthylla är ett måste (gissar på att det är det du menar med uteplats).

Till sist, se till att skaffa en tillräckligt stor bur. Kaniner under tre kg ska ha minst 0,5 kvm och minsta sidan (inkl höjd) måste vara minst 50 cm. Gärna större.
Det finns godkända burar i djuraffärerna, men tyvärr också många som är alldeles för små.
 
Sv: Kaninköp?

Det finns godkända burar i djuraffärerna, men tyvärr också många som är alldeles för små.

dom allra flesta burar är för små (:crazy:), så se till att ha med er en tumstock och mäta ordentligt innan köp.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vårens projekt är att bygga en utebur till två kaniner. Vill ni bolla lite idéer med mig? :) Kaninerna är i dvärgvädursstorlek och...
Svar
3
· Visningar
7 341
Senast: Annie_92
·
Övr. Djur Nu är det så att jag har tänkt rätt länge på att skaffa marsvin, för dom är så otroligt söta :D och verkar vara roliga djur. Så nu får...
2
Svar
32
· Visningar
3 954
Senast: _Sascha_
·
Övr. Djur Vi har precis "blivit med hamster" av en slump. Det var länge sedan sist, så jag känner mig lite osäker. Vad behöver en hamster för...
Svar
14
· Visningar
1 999
Senast: gul_zebra
·
Övr. Djur jaha..snabbt o lätt gick det till och jag älskar redan de små söta djuren :love: två stycken är dom, en grå och en beigeä-guldfärgad...
Svar
4
· Visningar
814
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp