Kaninras till köttuppfödning?

Försökte ta kontakt med dem i våras, frågade om medlemsskap och lite annat. Fick inget svar tillbaka, men de har en informativ hemsida.
Tror även dom är aktivare på Fb, då jag vet att dom haft lite aktiviteter med kurser och annat som dom lagt ut där i sin grupp.

/Camilla
 
Skakar liv i den här tråden!

Jag har fått chansen att vara med på kaninslakt idag och även provat att slakta en kanin själv under överinseende av en rutinerad person. Det var något jag absolut ville göra och känna att jag klarade av innan jag tog steget och själv skaffade kaniner för husbehov men det fungerade utan någon känslomässig kris. Så till våren blir det nog några kaniner. :)

Själv har jag blivit sugen på Mellerud, Svensk päls alternativt någon korsning mellan lantras och köttras.
 
Ooh, hur kändes det att slakta själv? Vad använde ni för "metoder"?
Är himla sugen på köttkaniner om ett par år men fasar lite inför själva slakten. Är nog mest inne på att använda slaktpistol till själva bedövningen istället för diverse slag/bryta nacken, känns så våldsamt... :crazy:

Är för övrigt mest inne på Stora Silver.
 
Du slår för att bedöva, sen sticker du med kniv och avblodar för att avliva. Slaktmask säger många är svårare då det kräver att man träffar rätt på ett annat sätt. Tror att det där är en smaksak. Jag använder mig av min make änsålänge. :o

Stora silver hade jag absolut haft om jag inte varit genbank. Så vackra! Men genbanksarbete är roligt och jag tycker att det är skönt med lättfödda, tåliga kaniner som är anpassade efter vårt klimat. :)
 
#26 Jo lite olika slaktmetoder har jag koll på, har läst både ris och ros om slaktmask men vet ett par som använder det framgångsrikt. Har spenderat en hel eftermiddag på YouTube och kikat på slaktvideor... låter ju skapligt morbid. :o :p

Vi ska ju ha höns också, framför allt för ägg men det blir nog kött där också. Så det kanske inte känns så farligt sen när man vant in sig på hönsslakt.
 
Ja jag har ibland kommit på mig själv att kolla slaktvideos på jobbet och insett att det kanske inte klassas som en helt normal syssla om nån kom på mig. :o

Höns är enklare, men som du säger är det nog det nog lättare när man en gång tagit ett liv på nåt sätt. Jag började med sjuka kycklingar, väldigt bra träning men svårt nog för en djurälskare att faktiskt förmå sig till att döda.
 
Ooh, hur kändes det att slakta själv? Vad använde ni för "metoder"?
Är himla sugen på köttkaniner om ett par år men fasar lite inför själva slakten. Är nog mest inne på att använda slaktpistol till själva bedövningen istället för diverse slag/bryta nacken, känns så våldsamt... :crazy:

Är för övrigt mest inne på Stora Silver.

Vi körde bedövningsslag, inte bultpistol eftersom kvinnan jag var hos testat det men hade dålig erfarenhet av det... :crazy:

Det var självklart nervöst och lite jobbigt innan men när det väl var dags så var det förvånansvärt odramatiskt. Faktum är att jag nästan upplevde kaninslakten som lättare än hönsslakt eftersom kaniner är så lugna och stillsamma. Man kan hålla dem i famnen, klappa lite, sätta ner dem och så är det över på någon sekund.

Stora silver är jättefina! Angående genbank; som jag har förstått så är det ok att ha andra kaninraser även om man har genbank så länge man kan visa att man har koll på parningar och att de djur man genbanksregistrerar inte är resultatet av tjuvparningar.
 
Ja absolut. Men jag har mina kaniner i grupp i gårdar och har därför inte utrymme för fler raser. Det är ju lättarw om man har fackburar.
 
Ja absolut. Men jag har mina kaniner i grupp i gårdar och har därför inte utrymme för fler raser. Det är ju lättarw om man har fackburar.

Ah, då förstår jag. Jag håller på att rita på hur jag ska bygga burar redan nu. Vill att det ska vara rymligt och bekvämt för kaninerna och lättstädat för mig.
 
Jag såg nyss burar där man byggt så att botten var en plastback som gick att dra ut, otroligt lättstädat! Så ska jag göra i min hanes vinterbur (där han har mat och toalett). :)
 
Nu har jag lagat kanin för första gången! Inte lika nervöst som att prova på att slakta men lite pirrigt ändå - tänk om jag och sambon inte skulle tycka om det? Men bräserade kaninlår med jordärtskockspuré var precis lika gott som det låter. :d
 
Jag vill också slå ett slag för gotlandskaninen :-) Lättfödda och tåliga och trevligt temperament. Och finns i en massa färger om man nu gillar det.
 
Jag har haft både stora silver och californian.
Stora silver är överlag en rätt reserverad och tuff ras. Bra storlek är det dock på dessa.
Californian är urmysiga, jättefina med bra storlek dock är dom mycket svåra att få tag på.

Jag har hittills bara varit med och slaktat två stycken kaniner ur egen avel (hade hjälp av en van slaktare då jag inte ville att kött skulle gå till spillo OM man fick känslospel).
Jag kan säga att det var faktiskt riktigt givande att se sina egna avkommor bli slaktade, deras inre speglar ju hur dom mår med foder och så vidare. Mina hade perfekt mängd fett på sig så jag blev riktigt glad att jag lyckats ge dom så bra uppväxt med bra foder.
Dessa var korsningar stora silver/belgisk jätte, växte bra, åt inte mängder och hade bra slaktkroppar.

Jag slaktar dock bara överskottet är tanken. I första hand har jag ungarna ute till salu för att sedan slakta "överblivna" som har levt ett gott liv hos mig. På så vis så kan ungarna som säljs "betala" inköp av foder och ev lägga undan en liten slant för inköp av avelsdjur.
 
Vi fick hjälp att slakta våra två i helgen, det var väldigt nyttigt och jag trodde jag skulle ha svårt att "skända" kroppen på ett djur efter att det dött. Men det var det inte, jag såg direkt i kaninens blick att den gick vidare på sekunden, sen var den borta för mig. Inga problem att flå och ta ur den. Nyttigt, intressant och jag fick nästan lite blodad tand. Men jag gjorde ingen avlivning själv, det var jag inte mogen för kände jag.
 
Idag är det Kaninköttets dag! :)

Här åt vi gräddstuvad kaninlever med färsk pasta och nu känner vi verkligen att det här med kaniner för husbehov är något vi ska satsa på. :d

Smaskens!
Som sagt - det klimatsmartaste kött man kan föda upp.
Och i dessa tider med resistenta bakterier i importerat kött så....
Tryggt att veta vad man äter!
 
Min tur att ruska liv i tråden. Blev inspirerad av den och har nu faktiskt tagit steget och skaffat två honor att börja med. Är det fler bukare som gjort slag i saken? Vad blev det för något och hur har ni dem?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp