Kaninras till köttuppfödning?

Jag hade tänkt att skaffa för några månader sedan men det har dragit ut på tiden. Har skaffat material för burbygge och har kontakt med uppfödare av Mellerudskaniner så förhoppningsvis blir det av inom några månader iaf. :)
 
Jag har fött upp ca 75-80 kaniner /år tidigare, när barnen bodde hemma. Favoritraserna var Stora Silver och Bourgogne. Snabbvuxna, fick stora kullar och var trevliga att hantera. Jag slaktade, styckade själv och sålde överskottet. Jag hade en lång lista på köpare, så det var inga problem med att sälja köttet. Vi åt mycket kaninkött själva, och jag kan sakna det ibland nu, när jag inte längre har några kaniner. Man visste ju vad de ätit och att de hade haft ett bra liv innan slakten, som de aldrig hann uppfatta.
Kul att det verkar ha blivit populärt igen.
 
Här hemma finns det två frassehonor, en frasse/bjhona, en rexhane och tre små kaninungar(gottis/frasse blivande mat) just nu :)

/Camilla
 
Den korsningen har jag också tänkt göra som du har nu, hämtade en frassehona idag, dock unge och min tilltänkta hane är gotland. Nöjd med dem
@ch791022?
 
Än har inga stora silver dykt upp hos oss, som är den ras vi vill satsa på när/om det blir av. Vi ska ha höns först och känna på slakten där, och en jägarexamen ska för min del avklaras innan det blir kaninslakt.
 
Den korsningen har jag också tänkt göra som du har nu, hämtade en frassehona idag, dock unge och min tilltänkta hane är gotland. Nöjd med dem
@ch791022?
Njaa, faktiskt inte riktigt, men sen vet jag inte om det är gottis överlag eller det är de jag haft för dels så är dom väldigt skygg(jämfört med frasse och frasse/bj-korsningen) och det har varit ett mycket större jobb att hålla dom där dom ska för dom verkligen letat vägar ut så jag har faktiskt ingen av de med gottis i kvar med undantag för ungarna och dom kommer gå som mat så fort dom är stora nog.
Så här hemma kommer det bara vara i huvudsak frasse även om dom är långsamtväxande med en del inkorsning av bj och även rex för att få dom pälsarna.

/Camilla
 
Åh vad jag önskar att jag skulle kunna få tag i kaninkött.
är uppväxt med det på grund av en vän till familjen som födde upp för slakt och även utställning.
Många tycker man är knäpp som äter kanin men det är ju gott :)
 
Åh vad jag önskar att jag skulle kunna få tag i kaninkött.
är uppväxt med det på grund av en vän till familjen som födde upp för slakt och även utställning.
Många tycker man är knäpp som äter kanin men det är ju gott :)
Eftersom det finns ett kaninslakteri i Enköping antar jag att det finns en del producenter i mellansverige. Det finns en riksförening också.

Jag tror att du kan hitta kött om du letar :)

- och ja, det är bland det godaste kött man kan äta
 
Blandraser brukar man säga är det bästa för köttproduktion. Men exakt vilka är nog en smaksak. Man brukar använda Gotlandskanin eftersom att den har alla de egenskaper som man eftersöker, men så vill man tillföra lite mer stl. Gotlandskaninen är lättfödd, mycket härdig, frisk och sund, har goda modersegenskaper och får lagom stora kullar. Storleken på en gotlandskanin kan variera mycket, medelstorleken är 3,5 kg men det finns kaniner över 4 kg. Många har renrasig gotlandskanin för kött - jag tex. :)

Rena jätteraser är inte fördelaktiga för köttproduktion. För mycket vikt och massa i skelett och de kräver mycket foder så det blir inte ekonomiskt. Medelstora raser är mest fördelaktiga, som du säger själv.

Kompostgallerhage går inte till gotlandskanin däremot. Dom hoppar riktigt bra, kompostgaller är ingen match. Så då skulle jag välja en lite tyngre ras kanske. Jag tycker om utseendet på Stora Silver, men dom kan vara lite sådär i lynnet. Jag hade inte köpt den rasen av vem som helst utan av nån jag visste hade trevliga individer.

Kompostgaller är o andra sidan inte så säkert heller mot rovdjur så jag hade byggt nåt mer redigt. Jag själv har grupphållning i gårdar liknande hönsgårdar, byggda av byggstaket och minknät. Man måste inte ha tak men det är bra att ha nättak när man har små ungar iaf.

Sen måste man tänka på också att ha utrymme för slaktdjuren medan de är på tillväxt men inte längre kan gå i könsblandade grupper.
 
Min frasse verkar vara en jäkel på att hoppa också. På något sätt tar hon sig ur boxen, trots att jag lagar, nätar och höjer överallt. Idag 2 rymningar och en nära döden upplevelse när hunden hittade henne först. Jag överväger att ta henne nu, det här med rymmandet verkar ha blivit en grej. Hon bara ska ut till varje pris, trots att de har mycket utrymme och gömställen. Men hon är 12 veckor, ev lite mer. Det är som inget att slakta, men det känns som att det är antingen det eller också ge räven en munsbit. Skit också.
 
Rena jätteraser är inte fördelaktiga för köttproduktion. För mycket vikt och massa i skelett och de kräver mycket foder så det blir inte ekonomiskt. Medelstora raser är mest fördelaktiga, som du säger själv.
Grannen som har köttkaniner testade stora raser och erfarenheten var att de får väldigt få ungar och dessutom inte var lika fertila. Så en hona ger lite kött. En hona av mindre ras får fler ungar och det blir mer kött.
 
Hoppar in i tråden jag med.
Idag flyttade mina första kaniner in. Lotten föll på renrasig Rex eftersom jag hoppas kunna nyttja pälsen också. En 10 månader gammal viltgrå dalmatinhane och två honor födda i april i år, en svart och en dalmatin. Eftersom honorna är så unga än är tanken att första kullarna ska födas lagom till nästa vår när gräset börjat växa igen så jag kan spara in på foderkostnaderna. Om allt sedan flyter på som jag vill - att slakten känns okej och kostnaderna inte skenar iväg hoppas jag kunna spara hane ur kommande kullar och skaffa något större honor att korsa med, t ex stor silver eller NZR. Det känns väldigt roligt att vara igång, har tänkt börja lääänge men sent ska syndaren vakna :D

Än så länge bor dom i en f d hästbox där hanen har 1/3 och honorna 2/3, men detta kommer behöva ändras om något inför kullar och utökning. Måste filura lite på hur jag ska lösa det utan att dom får mindre utrymme för jag vill att alla ska ha gott om plats.
 
Hoppar in i tråden jag med.
Idag flyttade mina första kaniner in. Lotten föll på renrasig Rex eftersom jag hoppas kunna nyttja pälsen också. En 10 månader gammal viltgrå dalmatinhane och två honor födda i april i år, en svart och en dalmatin. Eftersom honorna är så unga än är tanken att första kullarna ska födas lagom till nästa vår när gräset börjat växa igen så jag kan spara in på foderkostnaderna. Om allt sedan flyter på som jag vill - att slakten känns okej och kostnaderna inte skenar iväg hoppas jag kunna spara hane ur kommande kullar och skaffa något större honor att korsa med, t ex stor silver eller NZR. Det känns väldigt roligt att vara igång, har tänkt börja lääänge men sent ska syndaren vakna :D

Än så länge bor dom i en f d hästbox där hanen har 1/3 och honorna 2/3, men detta kommer behöva ändras om något inför kullar och utökning. Måste filura lite på hur jag ska lösa det utan att dom får mindre utrymme för jag vill att alla ska ha gott om plats.
Kul! :)
Ja det där med utrymme går man klura på en del om man ska ha flera kullar på tillväxt. Ett stort hägn ute kan vara en lösning för slakthanar tex. Jag har två utegårdar, ett uthusdel på ca 5 kvm och ett växthus på 12 kvm. Den har jag möjlighet att nyttja min systers kaningård vid behov, tex för ungdjur på tillväxt. Det är bra att ha lite olika alternativ och man måste ha nån bur ledig för nödfall. En innebur har jag också tex för nya kaniner eller om jag måste ha hanens gård till nåt, då kan jag ha honom frigående inomhus under tiden.

Man löser det mesta eftersom, och mitt tips är att inte skaffa för mkt kaniner på en gång. Gäller både inköp och kullar. I början handlar det mer om att hitta lösningar som funkar och lära sig slakta och hantera sjukdomar och parasiter. Då blir det lätt för mkt om man har en stor besättning, alla problem blir mkt mer omfattande och kostsamma.
 
Hoppar in i tråden jag med.
Idag flyttade mina första kaniner in. Lotten föll på renrasig Rex eftersom jag hoppas kunna nyttja pälsen också. En 10 månader gammal viltgrå dalmatinhane och två honor födda i april i år, en svart och en dalmatin. Eftersom honorna är så unga än är tanken att första kullarna ska födas lagom till nästa vår när gräset börjat växa igen så jag kan spara in på foderkostnaderna. Om allt sedan flyter på som jag vill - att slakten känns okej och kostnaderna inte skenar iväg hoppas jag kunna spara hane ur kommande kullar och skaffa något större honor att korsa med, t ex stor silver eller NZR. Det känns väldigt roligt att vara igång, har tänkt börja lääänge men sent ska syndaren vakna :D

Än så länge bor dom i en f d hästbox där hanen har 1/3 och honorna 2/3, men detta kommer behöva ändras om något inför kullar och utökning. Måste filura lite på hur jag ska lösa det utan att dom får mindre utrymme för jag vill att alla ska ha gott om plats.
Finns det något ställe med köttproduktion i närheten där du kan göra studiebesök?

Standardmått i de stora produktionsenheterna kanske känns lite litet, men du kan säkert norpa idéer och inspiration om hur du kan bygga och göra?

Hittade en webbsida med bra information. http://www.lisasgarden.se/kottproduktion/
 
Väcker den här gamla tråden till liv!

För drygt en månad sedan så flyttade det in ett par kaniner här! Det var faktiskt inte alls planerat, jag hade annonserat om att köpa slaktfärdiga kaniner som skulle få hoppa rätt ner i frysen och fick erbjudande om att köpa ett gäng hanar. Men en av hanarna visade sig vara en hona och en av de andra var en väldigt snygg korsning med belgisk hare...
Det blev till att panikbygga burar. Lyckligtvis köpte jag ju material redan förra året. :D :o

Så låt mig presentera Castor, belgisk hare/fransk vädur som är 7 månader gammal, och Tansy, belgisk jätte/fransk vädur + lite teddy som är 4 månader.

Samlingsbild_zpsqvkry36v.jpg


Eftersom de måste bo i bur, om än rejält tilltagna sådana, så får hönsgården även tjänstgöra som kaninrasthage då och då.
 
Väcker den här gamla tråden till liv!

För drygt en månad sedan så flyttade det in ett par kaniner här! Det var faktiskt inte alls planerat, jag hade annonserat om att köpa slaktfärdiga kaniner som skulle få hoppa rätt ner i frysen och fick erbjudande om att köpa ett gäng hanar. Men en av hanarna visade sig vara en hona och en av de andra var en väldigt snygg korsning med belgisk hare...
Det blev till att panikbygga burar. Lyckligtvis köpte jag ju material redan förra året. :D :o

Så låt mig presentera Castor, belgisk hare/fransk vädur som är 7 månader gammal, och Tansy, belgisk jätte/fransk vädur + lite teddy som är 4 månader.

Samlingsbild_zpsqvkry36v.jpg


Eftersom de måste bo i bur, om än rejält tilltagna sådana, så får hönsgården även tjänstgöra som kaninrasthage då och då.
Gissar på att de inte ska ätas upp eftersom de fått namn :D.
 
Jag blir glad (glad känns som fel ord, men ja) att läsa att flera här ser slakten som nåt odramatiskt. Jag och sambon har provat kaninkött och vi vill gärna ha kaniner för eget bruk i framtiden. Jag känner dock själv att jag är så himla rädd att själva bedövandet ska gå fel. Så fort djuret är dött känner jag att det är ok, men stunden precis dit....nä, nervöst.
Har kollegor med kaniner som de slaktar själva, en med bult och en med slag, bägge avblodar såklart. Båda gillar sin egen metod, men båda har även varit med om att det gått fel.

Ni som har djur och har slaktat själva, har det gått fel för er nån gång (dvs att djuret inte blivit bedövat som det ska)?
 
Jag blir glad (glad känns som fel ord, men ja) att läsa att flera här ser slakten som nåt odramatiskt. Jag och sambon har provat kaninkött och vi vill gärna ha kaniner för eget bruk i framtiden. Jag känner dock själv att jag är så himla rädd att själva bedövandet ska gå fel. Så fort djuret är dött känner jag att det är ok, men stunden precis dit....nä, nervöst.
Har kollegor med kaniner som de slaktar själva, en med bult och en med slag, bägge avblodar såklart. Båda gillar sin egen metod, men båda har även varit med om att det gått fel.

Ni som har djur och har slaktat själva, har det gått fel för er nån gång (dvs att djuret inte blivit bedövat som det ska)?

Jag slaktade för andra gången när vi fick hem kaninerna(Tansys brorsor...), totalt 5 stycken. Jag slog alla med två slag för säkerhets skull, en av dem uppfattade jag som eventuellt inte helt bedövad efter första slaget men även han var helt väck efter det andra och det kom inom någon sekund. Jag kollade ögonreflex för att vara säker innan avblodning.
 
Jag blir glad (glad känns som fel ord, men ja) att läsa att flera här ser slakten som nåt odramatiskt. Jag och sambon har provat kaninkött och vi vill gärna ha kaniner för eget bruk i framtiden. Jag känner dock själv att jag är så himla rädd att själva bedövandet ska gå fel. Så fort djuret är dött känner jag att det är ok, men stunden precis dit....nä, nervöst.
Har kollegor med kaniner som de slaktar själva, en med bult och en med slag, bägge avblodar såklart. Båda gillar sin egen metod, men båda har även varit med om att det gått fel.

Ni som har djur och har slaktat själva, har det gått fel för er nån gång (dvs att djuret inte blivit bedövat som det ska)?

Nu har jag aldrig slaktat kanin men däremot ko och gris. Gris bultar jag alltid två gånger för att jag vart med om att det gått fel. Ko bultar jag en gång, aldrig vart med om problem där.

Känns det bättre att göra bedövningen två gånger gör det. Eller bedöva en gång och kolla ögonreflexerna och bedöva igen om du får relation :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp