Kaninras till köttuppfödning?

Nu har jag aldrig slaktat kanin men däremot ko och gris. Gris bultar jag alltid två gånger för att jag vart med om att det gått fel. Ko bultar jag en gång, aldrig vart med om problem där.

Känns det bättre att göra bedövningen två gånger gör det. Eller bedöva en gång och kolla ögonreflexerna och bedöva igen om du får relation :)
Tänker mer om djuret hinner ge ifrån sig nåt ljud av smärta. En bult måste ju laddas om och även om du har två måste man ju lägga ner den första och ta upp den andra.
Min kollega som klubbar slår alltid två gånger på raken har han sagt, som säkerhet.
 
Tänker mer om djuret hinner ge ifrån sig nåt ljud av smärta. En bult måste ju laddas om och även om du har två måste man ju lägga ner den första och ta upp den andra.
Min kollega som klubbar slår alltid två gånger på raken har han sagt, som säkerhet.

Har som sagt aldrig avlivat kanin. Spådgrisar klubbar man ihjäl och då är jag extremt noga med att inte mesa i första slaget/svingen. Med stor sugga är det inte riktigt läge att försöka klubba :angel: men ja det tar ju en stund mellan första och andra skottet. Den gången det inte funkade helt hundra hade den fortfarande reflexer men skottet hade tagit. Efter det blev det två skott. Så har aldrig skjutit snett eller att det inte tagit alls (man har ju hört hemska historier men tror inte det är vanligt om man tar det lugnt och är noggrann)
 
Vi får köra en liten uppdatering.

Kommer någon ihåg "The Book of Bunny Suicides"?

c01b933365168099f90fad45a32a8557.jpg


En metod som jag inte kan minnas visades där var att vara en sur och otrevlig kanin som anfaller Dentaku. Att få ett namn skyddar en bara till en viss gräns och Tansy har överskridit den med råge.
På söndag är planen att det flyttar hit en ny hona av rasen Stora Silver. Tansy, å sin sida, får flytta ner i frysen.
 
Vi får köra en liten uppdatering.

Kommer någon ihåg "The Book of Bunny Suicides"?

c01b933365168099f90fad45a32a8557.jpg


En metod som jag inte kan minnas visades där var att vara en sur och otrevlig kanin som anfaller Dentaku. Att få ett namn skyddar en bara till en viss gräns och Tansy har överskridit den med råge.
På söndag är planen att det flyttar hit en ny hona av rasen Stora Silver. Tansy, å sin sida, får flytta ner i frysen.
 
Nu har den första kullen fötts här! Pappa är förstås Castor, belgisk hare-korsningen, mamma är Sage, den hona av rasen stora silver som fick flytta hit.
Eftersom Sage anser att bolådan är en kombinerad toalett och snackbar(halm är till för att ätas!) låg det 5 små korvar till kaninungar i ett prydligt bo under höhäcken en dag. Jag upptäckte dem först när Sage fått komma ut i betesburen men det verkar inte ha varit några problem, matvraket till mamma utnyttjade tiden från sina bebisar till att proppa i sig så mycket gräs hon kunde. Nu håller jag tummarna för att allt går bra med ungarna!
 
Korvarna har blivit till små kaniner och jag misstänker att pappa Castors vitfläcksanlag är för vitörad, inte wienerteckning. Tre av småttingarna har vita tecken i ansiktet och vita öron, som den närmast i bild.

25veckared_zpsne78yndj.jpg
 
Ett nytt färggenetiksområde att nörda ner sig i! Eftersom jag är en person med monumental dubbelmoral på köttområdet, skulle jag ha svårt att äta upp de där sötnosarna, om jag inte fick dem serverade tillagade i lagom stora, urbenade bitar utan att ha sett dem levande. Men jag beundrar alla som vågar och klarar av att genomföra proceduren från djur som lever till maträtt på tallrik.
 
Ett nytt färggenetiksområde att nörda ner sig i! Eftersom jag är en person med monumental dubbelmoral på köttområdet, skulle jag ha svårt att äta upp de där sötnosarna, om jag inte fick dem serverade tillagade i lagom stora, urbenade bitar utan att ha sett dem levande. Men jag beundrar alla som vågar och klarar av att genomföra proceduren från djur som lever till maträtt på tallrik.

Det gäller att hela tiden komma ihåg vad planen är och påminna mig själv varför jag gör detta(samt att kalvar, griskultingar och kycklingar också är jättesöta).

Fast visst blir det lite makabert när jag städar buren och kommer på mig själv med att säga:
"Var inte så himla rädda nu, jag ska inte äta upp er" och inser att jag måste lägga till ett "än"... :o :devil:
 
Kul tråd :) Jag haft mellerudskaniner i genbank i något år men de har haft problem med att få till några ungar. Så imorgon ska jag hämta hem två gotlandshonor och hoppas hitta en passande hane till dem så snart som möjligt så att jag kan bli genbank och få till några sensommarkullar. Jag gillar tanken på att hjälpa till att bevara en gammal ras, men jag kanske skaffar någon lite större ras om något år för att få ut mer kött.

Vi slaktade bara en kanin i våras (har dock inte ätit den än) men sambon konstaterade att kanin är mycket lättare att flå än fjäderfän :p Det gäller att ha lite distans till djuren, då har inte jag något problem att äta dem sen. Får mer ont i magen när jag ser en djurtransport på vägarna...
 
Spännande! Jag har 25 ungdjur på tillväxt. Har tänkt röka några av dom när tiden är mogen. Tycker de växer lite för dåligt, har antagligen snålat lite med kraften eller överskattat mina avelsdjur. Stora silver är jag sugen på, men lite svårt att få tag på här i norr.
 
Spännande! Jag har 25 ungdjur på tillväxt. Har tänkt röka några av dom när tiden är mogen. Tycker de växer lite för dåligt, har antagligen snålat lite med kraften eller överskattat mina avelsdjur. Stora silver är jag sugen på, men lite svårt att få tag på här i norr.

Jag tyckte mina växte dåligt men när de blev åtta veckor satte de fart. Nu är de 14 veckor och jag räknar med att de inte behöver bli mycket äldre än 16 veckor för att bli tillräckligt stora.

Jag kommer att veta exakt vad en slaktkropp från en av dem väger redan idag eftersom en av unghonorna smet igår när jag skulle flytta buren. :meh: Hon lät sig inte infångas, så en kompis som är jägare fick komma hit och se till så att hon blir mat till oss i stället för räv eller hök(hon höll sig tack och lov på vår tomt).
 
@Dentaku Hur går det? :)

Min fösta gotlandskaninkull föddes inatt, 8 ungar varav 7 levande. Honans första kull och hon hade bäddat in dem jättefint. Får se om hon klarar av 7 ungar såhär i första kullen, men det bådar gott.
 
Men hur har jag missat denna tråden så länge?

Själv har jag gotlandskanin med genbank. Genbanken är viktig för mig för annars räknas liksom inte rasen, då blir det bara kött som går omkring. Har bara en avelshona, men tänker att jag ska spara en hona ur hennes nästa kull så att det blir två. Jag har insett att jag är mer av en producent än vad jag är en ätare, men det är väldigt kul. Det är samma sak med det jag odlar, jag är betydligt bättre på att odla än att äta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp