Kaninungarnas mamma dog!

MarieKristina

Trådstartare
Vår fina kaninhona dog idag! Min man hittade henne i buren nu på kvällen, och inte nog med det, när han plockar lite med en liten klätterlåda honan låg bredvid i utedelen kikar det ut en liten unge!!!

Våra kaniner bor i en ombyggd lekstuga med stooor utedel och de håller sig till sina kattlådor när de kissar och bajsar så det är sällan jag går ut och rensar igenom hela utedelen därav har vi missat detta helt. Tilläggas bör också att när vi köpte vår hane åkte jag med honom till djurklinik för att få honom kastrerad, två veterinärer på kliniken hävdade då att han var hona, så jag gav med mig och åkte hem. Jag har ingen erfarenhet av att bestämma kön på kaniner själv, och tänkte att uppfödaren måste sett fel. Tydligen inte... Har därför inte förstått att honan varit dräktig.

Nu vill vi göra allt för dessa tre små kämpar men jag vet ju inte ens säkert hur gamla de är. De har öppna ögon och hoppar runt men känns väldigt små.

Jag har läst om kattersättning och tänker skaffa det men är så rädd att spruta in det fel, läste att de riskerar att kvävas. Finns det någon som kan ge några alternativ till sprutorna? De slickade i sig lite sockerlösning från mina fingrar nu på kvällen, men det räcker kanske inte i längden?

Alla tips och råd mottages tacksamt!!!
 
Ta kontakt med nån kaninuppfödare (på facebook?), det kan kanske finnas nån amma som kan ta sig an ungarna, annars finns ju kunnigare uppfödare än den ni köpte av. Om de nu är så stora att de kan se och röra på sig utanför boet själva så är det inte otänkbart att honan kan ha börjat vänja ungarna vid riktigt foder redan. Så mata som vanligt om ni ser att de äter den vanliga maten. Väg ungarna på en gramvåg gärna minst en gång om dagen, så att ni ser att de går upp i vikt. Och behövs det matas med spruta så försök få tag i en spruta som är seg eller spruta in vätskan långsamt, så att ungarna kan suga/slicka i sig det i sin egna takt. Mata mjölk på fat går förvisso att göra men det är ju onaturligt för ungarna och de riskerar att bli blöta och därigenom blöta och nedkylda eller bara geggiga. Google har rätt bra länkar, kaninmagazinet har tex en artikel som heter "Kaninungens utveckling" som kanske kan visa hur gamla ungarna är på ett ungefär. Finns säkert bra info om hur man flaskar upp föräldralösa ungar om det är vad som krävs. Lycka till med allt :)
 
Ta kontakt med nån kaninuppfödare (på facebook?), det kan kanske finnas nån amma som kan ta sig an ungarna, annars finns ju kunnigare uppfödare än den ni köpte av. Om de nu är så stora att de kan se och röra på sig utanför boet själva så är det inte otänkbart att honan kan ha börjat vänja ungarna vid riktigt foder redan. Så mata som vanligt om ni ser att de äter den vanliga maten. Väg ungarna på en gramvåg gärna minst en gång om dagen, så att ni ser att de går upp i vikt. Och behövs det matas med spruta så försök få tag i en spruta som är seg eller spruta in vätskan långsamt, så att ungarna kan suga/slicka i sig det i sin egna takt. Mata mjölk på fat går förvisso att göra men det är ju onaturligt för ungarna och de riskerar att bli blöta och därigenom blöta och nedkylda eller bara geggiga. Google har rätt bra länkar, kaninmagazinet har tex en artikel som heter "Kaninungens utveckling" som kanske kan visa hur gamla ungarna är på ett ungefär. Finns säkert bra info om hur man flaskar upp föräldralösa ungar om det är vad som krävs. Lycka till med allt :)

Tack för ditt svar!! Jag tror de är ca tre veckor baserat på bilderna på kaninmagazinet. De har alla både ätit och druckit lite självmant men vi ska köpa ersättning också. Bra tips med vågen, då vet vi om det går på rätt håll! Undrar hur mycket de ska gå upp om dagen??
 
Hejsan! (en kaninuppfödare här)
Har du möjlighet att skicka en bild på ungarna så kan jag hjälpa dig att lista ut åldern. Om ungarna har öppnat ögonen så är dem i alla fall minst 2 veckor gamla. Vilket ungefär brukar vara då de börjar springa omkring.
Ja, kattunge ersättning är något man kan ge, men om de är över 3v som du gissar så hade jag skippat det för att istället ge ett bra foder bland annat Complete, brit eller selective, dessa finns även anpassade för juniorer. Finns även Fibrafirst, Pro-Fibre och Critical care som innehåller mycket fiber. Tänk bara på att foder, grönt och allt annat måste introduceras stegvis då kaninbebisar magar är väldigt känsliga för nya saker.

Kaniner bör inte få i sig mjölk, dels för att dem är veganer men även för att dem inte tål laktos.

Det är svårt att svara på hur mycket en kaninunge ska gå upp under en dag då det är väldigt individuellt. Se bara till så att dem får i sig hö (viktigast av allt) och vatten. Man brukar kunna kolla hur vätskan är i en kanin genom att "ta tag" i deras skin lite, drar sig skinnet tillbaka snabbt så har kaninen bra med vätska i kroppen. Du bör även kolla bettet på kaninungarna då deras bett från och med vecka 3 ska vara "korrekt". Bilder finns här; http://snowflakeskaniner.weebly.com/defekter.html

Hälsningar,
Malin Hultman, Snowflake's kaniner
 
Jag har bilder och små filmsnuttar i telefonen men vet inte hur jag ska få upp dem här. Inte lika enkelt som när man skickar sms tydligen:banghead: Förklara gärna så provar jag igen...

Betten ser fina ut! Tack för hjälpen där.

Vi provade lite kattmjölksersättning som de verkligen gillade idag men ska låta dem få ha lite pellets i buren också, får köpa det du tipsar om. Annars är de oerhört söta, tvättar varandra och undersöker allt, vill gärna bli klappade och nosa på handen och så. Vi har vägt dem och de har ökat från morgonen till kvällen idag så jag har gott hopp:heart
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Däggdjur Jag har läst i en del böcker att man kan hålla en kaninhona med ungar utomhus även under vintern, är dock lite skeptiskt till det...? :o...
Svar
5
· Visningar
7 458
Senast: Arrows
·
Katthälsa Veterinären ska kontaktas i morgon (min vet har lördagsöppet :). Tänkte mest få råd i kväll....eller tankar. Min vildkatthona jag...
Svar
9
· Visningar
2 216
Senast: Mynta2
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 335
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp