Bukefalos 28 år!

InteAlls

Trådstartare
Hej,
Igår kväll fick jag och min sambo hem en underbar liten kaninunge. Det går fram och tillbaka med hur avslappnad han är med oss. Ibland kan man lite försiktigt gå förbi buren och han fortsätter med vad han gör. De flesta gångerna trycker han under sitthyllan. Vad tycker ni om idén att inhägna en liten bit som han kan gå ut i om han vågar, är det för tidigt? Ska vi flytta in buren till vardagsrummet så han är med oss hela tiden eller stanna i köket (som för övrigt ligger precis vid vardagsrummet, vi har öppen planlösning och ingen dörr)?

Sen oroar jag mig lite över att han inte kissat alls än. Han har en vattenskål, borde jag byta till en flaska för att bättre kontrollera om han dricker eller ej?

Vill inte göra något som kan förstöra honom eller skrämmas så all hjälp tas gärna emot :)
 
Sv: Kaninunge

Ge honom tid, han har ju nyss kommit. Fortsätt bara med vardagen, undvik inte att gå förbi buren utan gå bara helt vanligt förbi, då kommer han nog snart att förstå att det inte är någon fara.

om han inte druckit något så ska du inte byta till flaska, skål är lättare att dricka ur än en flaska, du kan ge en liten bit gurka, inte för stor bara, så får han i sej lite vätska. Är du säker på att han inte har kissat? han kan ju ha kissat, bara det att du inte ser det, eller?.

Hoppas det kommer gå bra :)
 
Sv: Kaninunge

Hej och grattis till er nya kanin :)

Vi har vår kanin i vardagsrummet i en bur , från den har vi en matta till vardagsrumsmattan som kaninen rör sig fritt på. Anledningen till mattorna är att utan dom så blir det för halkigt för den så den vågar inte hoppa annars :(
Den är lös all tid utom när jag arbetar , sitter med oss i soffan när vi ser på tv:n ligger under bordet och sover el busar med hunden om den känner för det :) vi har haft en utekanin förut men upplever att den inte på långa vägar blev så social som vår nuvarande , jätteroligt med en kanin som inte är rädd utan är med oss i familjen som vilket djur som helst ( som hund el katt )
När vi far ut i husvagnen el till stugan följer den med i en resebur, behöver inte större eftersom den är lös på mattorna när vi är framme.

Vatten har vi i en skål för då dricker den mer , otrolig skillnad jämfört med en flaska. Rumsren är den också eftersom den kan hoppa in i buren och göra sina behov.

Lycka till med er nya ninis :love: låt den vara med så kommer den att bli hur trygg som helst med er och vilja vara med när ni är i närheten :bump:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 511
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 188
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp