Känner mig förtvivlad

Fiorano

Trådstartare
En nära vän till mig mår uselt. Hon har varit tillsammans med samma man länge som hon är gift med och har barn med. Deras förhållande har alltid varit väldigt ojämlikt där hon har tagit det stora ansvaret för barnen då han inte tycker sig behöva göra det alls. Min vän har eget företag och massor av jobb och mannen har ett vanligt heltidsjobb med jourtid. Han tycker dock fortfarande att hans tid är viktigare än hennes. För att hålla vattnet lugnt sas har hon bara tagit ungarna och inte sagt så mycket.

Det senaste året har hon dock mer och mer fått nog. I våras bestämde hon sig för att göra förändringar i sitt liv för att helt enkelt må bättre. Så hon delegerade ut en del ansvar i företaget, släppte lite kontroll, ägnade mer tid åt barnen och sin man. Detta med hopp om att även äktenskapet skulle bli bättre. Tyvärr blev effekten den motsatta,

Maken gick bananas. Han blev helt övertygad om att hon hade en affär eftersom hon med sina förändringar i livsstilen även fick mer sexlust. Han blir så misstänksam att han kontrollerar hennes telefon vid upprepade tillfällen, har synkat hennes facebook till sin telefon/dator, förbjuder henne att ha kontakt med en manlig vän som hon känt i flera år, han kallar henne "äcklig" och "fitta" när dom bråkar. Han börjar även bråka när barnen är där och säger dessa ord till henne även framför dom.

För ett par veckor sen hör han av sig till mig mitt i natten och berättar förtvivlat att han är rädd att förlora sin fru. Då har hon inte berättat allt för mig om vad han kallar henne och hur han spionerar. Så mitt råd till honom är bara att de måste prata tillsammans om hur de båda känner. Jag känner även mannen ganska väl så det är inget konstigt att han hör av sig. Dock första gången han gör det i fråga om deras förhållande.

När jag sen får höra om allt han gjort blir jag rätt arg. Eftersom mannen har skickat meddelande till mig om att han är rädd att förlora frun och bokstavligen bett om råd skickade jag ett meddelande tillbaka till honom. Kontentan var att jag tycker att han beter sig riktigt illa och att mitt råd till min vän är att de tar en paus i sitt förhållande. Han blev såklart väldigt väldigt arg.

Så nu är min vän även förbjuden att prata med mig om sina äktenskapsproblem. Även en tredje vän är hon förbjuden att prata med. Detta för att både jag, den manliga vännen och den tredje vännen alla säger samma sak, nämligen att mannen uppvisar alla tecken för att eskalera sitt kontrollbehov (det gör det redan) och att vi är rädda om henne. Vi tre av hennes vänner känner varandra ytligt, men har ingensomhelst kontakt med varandra nu. Ändå säger vi alla samma sak. och gör samma bedömning om vad som håller på att ske


Vet egentligen inte riktigt vad jag vill med tråden mer än att skriva av mig. Men jag är väl heller knappast den enda på Buke som har en vän som är i ett shitty förhållande där ni är oroliga för er vän? Vad gör man egentligen? Jag vill kunna stötta henne men samtidigt blir jag otroligt arg när jag hör allt han gör och hur hon försvarar honom och skuldbelägger sig själv. Vad gör man och hur ska jag vara en så bra vän som möjligt?
 
Klanka inte ner på honom utan prata sakligt om vad du ser. Du kan hålla med henne när hon säger att han är en skit men du har ingen rätt att själv säga att han är en skit för då finns risken att hon inte vill/vågar prata med dig mer eftersom hon kan tycka att du dömer henne och hennes man. Stötta henne så att hon inser att hon inte ska lägga skulden på sig själv utan även se hans del i problemen.
Det du kan göra är att finnas för henne och vara öppen med vad du tycker utan att döma deras förhållande. Vara en vän helt enkelt. Skulle du anse att hon faktiskt far illa på riktigt av förhållandet så ta upp det men var väldigt försiktig. Risken är att hon vänder dig ryggen och tycker att du inte ser det som faktiskt är positivt i förhållandet. Var ett stöd för henne om hon bestämmer sig för att lämna honom. Ställ upp som bollplank, barnvakt, tillfälligt boende eller vad hon nu kan tänkas behöva som du har möjlighet att hjälpa henne med.
Tänk på att det inte är vad du själv skulle vilja ha om du var i den situationen som du ska ge henne utan vad hon faktiskt vill ha och behöver.
 
Så nu är min vän även förbjuden att prata med mig om sina äktenskapsproblem. Även en tredje vän är hon förbjuden att prata med. /.../
Vad gör man och hur ska jag vara en så bra vän som möjligt?
För det första är det SJUKT att mannen ens försöker bestämma vem hon ska prata vad med!!!!
Jävla gubbe.:rage:

För det andra så är det en samtalspartner hon behöver. Hon behöver älta sitt liv, sitt äktenskap, sin situation.

Var den samtalspartnern.
 
@tanten Min vän vet att hon alltid kan ringa, närhelst på dygnet. Jag gör verkligen mitt bästa för att inte bli helt galen av allt hon berättar som han säger och gör. I mitt inlägg har jag bara berättat om en liten del, det har funnits fler situationer som har varit helt vansinniga.

Har varit i kontakt med en av våra gemensamma vänner idag och hen (som bor närmare än mig och därmed träffar henne irl vilket jag inte kan pga avstånd) är nog än mer orolig än mig. Hen är polis och uttryckte oro inför att hen snart hamnade hos vår vän i tjänsten. Jag har aldrig nånsin hört den personen säga ngt liknande nån gång:(.

Usch vad det tar på en när ens vänner mår dåligt:(.
 
Alla mina varningsklockor går igång här. Om man inte kan få mannen att tillåta frun att prata med vem hon vill och dessutom sitter och kontrollerar saker så finns det bara en sak att göra och det är att gå. Ju snabbare desto bättre. Det är bara en tidsfråga innan första slaget kommer, om det inte redan har skett.

Det borde väl finnas någon kvinnojour som man kan be om råd, antingen att din vän gör det själv eller att du gör det åt henne om hon ger dig sin tillåtelse.
 
Nu var min bekant aldrig så illa ute men så jag tyckte det räckte och blev över. Hennes man var nedlåtande och helt enkelt dum mot henne.
Kunde mitt på en fest vända sig bort från henne och rynka på näsan så alla såg och säga -Urk har du inte borstat tänderna på länge. BARA för att vara taskig.

Jag lyssnade o lyssnade, i flera år, ibland försökte jag föreslå att hon skulle säga ifrån på skarpen. Men då gick hon till hans försvar. Under den här tiden så hade dom dock rejäla snack flera gånger och redde ut saker sinsemellan. Han fick veta att hon inte tog vad som helst men hopps så var dom tillbaka i diket igen.
Jag ville skrika att hon skulle säga Nä nu jävlar, men det blev Älskling, nu har du varit dum igen.

Sen ringde hon i höstas. -Hej, jag bor i husvagn.
Hon hade fått nog, hans dumheter hade bara eskalerat, han beskyllde henne för att hon inte såg till att han åt rätt och motionerade så hans diabetes blev bättre, för att hon inte klippte gräset - nä, det såg hon till att barnen skötte - och lite andra befängda grejer.
Och nu när vi pratar så kan hon själv ta upp det jag försökt säga i över 20 år.

Som tur är så har han verkligen visat sin sämsta sida hela tiden efter hon flyttat. Annars är jag rädd för att hon flyttat tillbaks.
Jag går fortfarande och väntar på det obehagliga samtalet. -Hej, vet du vad? Vi har....
Om den dagen kommer så kommer jag ändå att finnas där.
 
@tanten Min vän vet att hon alltid kan ringa, närhelst på dygnet.
Ibland behöver man vara mer handgriplig än att bara finnas tillhands.

Ta över initiativet. Ring och bjud in dig, bjud ut henne, ta med henne på kul.

Jag jämför med när jag haft det tufft. Hur jag blivit stark av att ha vänner som fanns för mig. Som tog med mig på olika saker. "jag ska åka till/på XX - vill du hänga med"

Man tappar lätt sugen. Världen är full av tappade sugar. Kanske mår hon bra av en aktiv vänkrets.
 
@tanten Tyvärr bor jag hundra mil från henne. När vi bodde i närheten av varandra var jag jättemycket hemma hos dom. Har därför en väldigt god inblick i ojämlikheten i förhållandet. Karln har alltid betett sig som en liten unge med att inte kunna göra nåmting i hushållet. Sen är min vän lite för van vid det eller vad man ska säga.

Tex; om vi lagade mat (karln satt vid datorn) så ropade hon på honom att maten var klar med grymtanden som svar. Tio minuter senare har han fortfarande inte kommit och satt sig vid det dujade bordet. Slutade inte helt sällan med att vännen antingn gick och hämtade honom alt gjorde en tallrik mat ocj lämnad till honom vid datorn. Hade det varit jag hade hag ätit, plockat undan och ev släng resterna bara för att han skulle fatta. I efterhand anar jag att hon kanske hade fått konsekvenser för en sån sak som jag inte hade trott...
 
Tack alla för svar! Hoppas fler fortsätter skriva om sina berättelser så kanske vännen kan läsa detta och få se att många reagerar!
 
Ja vår gemensamma vän som är polis har hyfsad insikt. Hen är dock rätt bannlyst av maken sen länge. känner mig hyfsat "trygg" i att hen finns där på närmare håll än mig.
 
Ja vår gemensamma vän som är polis har hyfsad insikt. Hen är dock rätt bannlyst av maken sen länge. känner mig hyfsat "trygg" i att hen finns där på närmare håll än mig.
"Rätt bannlyst" låter som om hen borde engagera sig på allvar!!!

Ge visitkort med nummer till kvinnofridslinjen och kvinnojouren tex.
Prata prata prata prata.
 
Fy vad tragiskt o läsa om sånt , har en del vänner som sitter i såna förhållanden + några som jag o mina vänner faktiskt fått "ut" henne och ingen är gladare idag än dom
Man lever nog i en bubbla o vet inte hur man ska få till hålet så man slipper ut
 

Liknande trådar

Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 291
Senast: Tualma
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 967
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 069
Senast: Bulldoozer
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 046
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp