Kassera hjälm efter avkastning?

JimmyLanz

Trådstartare
Hej!
Min dotter på 10år går på ridskola och hade otur att bli avkastad tre (!) ggr på senaste lektionen. Hästen (ponny så inte så hög) vägrade vid hinder och de första två gångerna mera gled hon av men hoppade upp igen. Tredje gången blev det lite hårdare, hon landade snett framför hästen med ansiktet ner mot sanden på ridbanan. Skärmen på hjälmen skyddade ansiktet precis som den skulle men trycket från den in i hjälmen gav en bula till höger i pannan. Värre än så blev det inte, inget att tappa luften eller liknande så det var inte så jättehård landning ändå (ganska rejält med sand).

Men frågan är ändå hur ni andra ser på det här med hjälm som ändå tagit en stöt, snarare än smäll, om den ska kasseras eller om den är ok så länge man inte ser synliga skador på den vilket inte finns några. Tänker på alla ridskolehjälmar som slår i backen gång efter gång och blir kvar, medan jag såg på Hööks sida där de skriver "Det kan räcka med att du råkar tappa den i stallgolvet eller stöta i mot en vägg för att den skyddande funktionen ska bli förändrad eller förloras helt". De har ju å andra sidan ett intresse i att sälja hjälmar...

Hur tänker ni andra kring var man drar gränsen för att kasta en till synes hel hjälm om den varit med om en stöt/smäll? Eller gäller "kasta först vid synlig skada"?

Tack på förhand för era svar!
 
Hej!
Min dotter på 10år går på ridskola och hade otur att bli avkastad tre (!) ggr på senaste lektionen. Hästen (ponny så inte så hög) vägrade vid hinder och de första två gångerna mera gled hon av men hoppade upp igen. Tredje gången blev det lite hårdare, hon landade snett framför hästen med ansiktet ner mot sanden på ridbanan. Skärmen på hjälmen skyddade ansiktet precis som den skulle men trycket från den in i hjälmen gav en bula till höger i pannan. Värre än så blev det inte, inget att tappa luften eller liknande så det var inte så jättehård landning ändå (ganska rejält med sand).

Men frågan är ändå hur ni andra ser på det här med hjälm som ändå tagit en stöt, snarare än smäll, om den ska kasseras eller om den är ok så länge man inte ser synliga skador på den vilket inte finns några. Tänker på alla ridskolehjälmar som slår i backen gång efter gång och blir kvar, medan jag såg på Hööks sida där de skriver "Det kan räcka med att du råkar tappa den i stallgolvet eller stöta i mot en vägg för att den skyddande funktionen ska bli förändrad eller förloras helt". De har ju å andra sidan ett intresse i att sälja hjälmar...

Hur tänker ni andra kring var man drar gränsen för att kasta en till synes hel hjälm om den varit med om en stöt/smäll? Eller gäller "kasta först vid synlig skada"?

Tack på förhand för era svar!

Hade definitivt kasserat! Så fort huvudet/ansiktet varit det minsta inblandat har jag kasserat direkt.
 
Jag skulle byta den direkt, även om den varit i golvet utan huvud i.

Hjälmar ska också bytas ut var femte år oavsett om det hänt något eller inte.
Allt som blivit utsatt för något mer hårdhänt har tagit upp energi och i och med det har saker deformerats, kompakterats eller ändrats. Det i sin tur betyder att det inte ger samma effekt som det ska.
 
Jag kastar så fort huvudet varit i backen, Byter också vart 4e år.
Håller man sig till att köpa billigare hjälmar så är det inte fullt så tragiskt att behöva slänga hjälmen, värre när det är den nya 3000kr hjälmen som man har närkontakt med ridbanan med än nya 700kr hjälmen.

Jag hade tur för ngn vecka sedan med att köra huvud mot gräsbanan metoden med den 5 år gamla hjälmen som jag egentligen bara har vid arbete från marken :), så fick jag äntligen en anledning att slänga den ;).
 
Ridskolan (eller ridklubben beroende på upplägg) borde ha en medlemsförsäkring där du kan få ut ersättning för hjälmen. Alla ridskolor/ridklubbar anslutna till SvRF har det i alla fall.

För hjälmen ska kasserar, det behöver inte alls synas något utanpå. Har varit med och dissekerat ett antal hjälmar och samtliga har sett oskadade ut men haft sprickor i hårdplasten/frigoliten under själva tyget.
 
Man ser inte om hjälmen är spräckt utan att lossa innerfodret vilket i de flesta hjälmar sitter fast.
Jag har haft en hälm som var spräckt på 3 ställen utan en skråma utvändigt (klippte sönder fodret för att kolla innan jag kastade den)
Riskera inte din dotters liv för "småpengar" köp en ny hjälm när du är tveksam
 
Definitivt byta. Jag ramlade av mycket när jag var liten och red i samma hjälm i kanske sju åtta år. Föräldrarna ville inte köpa en ny för den såg ju inte trasig ut och visste inte bättre
Jag ville inte köpa ny för de lilla pengarna jag hade gick till annat, och så visste jag inte bättre.

När jag läste om att man ska byta var fjärde-femte år och att den skall bytas även om man vara tappar den i golvet såg jag ut såhär :eek: och klippte upp hjälmen för att kolla om det var sant, den var helt demolerad med stora sprickor och hade jag ramlat illa med slag mot huvudet hade det definitivt inte gått bra. Så numera byter jag vart fjärde år, och om jag ramlar av/tappar hjälmen.:up:
 
Jag byter hjälm om jag tappat den i hårt golv.

ABSOLUT byt hjälm om det är en bula i den. Var också försiktig med att köpa begegnat.
 
Jag byter hjälm om jag tappat den i hårt golv.

ABSOLUT byt hjälm om det är en bula i den. Var också försiktig med att köpa begegnat.
+ köp inte begagnat öht tycker jag :/, man vet aldrig vad hjälmen varit med om. Även en rel ny hjälm kan ha åkt i golvet och spräckts.
Sen när man köper hjälm så finns det alltid tillverknings datum i den och det är det man ska gå efter och inte inköps datumet. Dvs köper man en hjälm som det står 2015 i så får man byta den 2019 och inte 2021.
 
Definitivt kassera den. Så fort hjälmen fått en stöt, smäll eller varit i golvet ska den bytas ut. Samt att den ska bytas ut var 4-5 år.
 
+ köp inte begagnat öht tycker jag :/, man vet aldrig vad hjälmen varit med om. Även en rel ny hjälm kan ha åkt i golvet och spräckts.
Sen när man köper hjälm så finns det alltid tillverknings datum i den och det är det man ska gå efter och inte inköps datumet. Dvs köper man en hjälm som det står 2015 i så får man byta den 2019 och inte 2021.

Håller med, man ska inte köpa begagnade hjälmar.
 
+ köp inte begagnat öht tycker jag :/, man vet aldrig vad hjälmen varit med om. Även en rel ny hjälm kan ha åkt i golvet och spräckts.
Sen när man köper hjälm så finns det alltid tillverknings datum i den och det är det man ska gå efter och inte inköps datumet. Dvs köper man en hjälm som det står 2015 i så får man byta den 2019 och inte 2021.

Just det där ska man se efter på... Surt att köpa dyr hjälm som kanske legat i butiken ett antal år, dvs tiden du kan använda hjälmen minskar drastiskt.
 

Liknande trådar

Hästvård Kommer rodda klinikbesök efter helgen och hästen vilar, är nyfiken på om någon känner igen problemen min häst har dock. Min 6-åring...
2
Svar
35
· Visningar
3 862
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 661
Äldre Jag är en kvinna på 40 år som heter Hanna. Jag är 164 cm lång och väger 75 kg. Jag har brungröna ögon och askblont hår. Jag har glasögon...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 743
Senast: Skorpion76
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp