Kasta med kastspö mot människor? Straffbart?

WaterLily

Trådstartare
Vi hade en obehaglig incident idag, och jag har svårt att släppa det (delvis därför att jag misstänker att det kan upprepas).

Jag och sambon var och besökte min svärfar, som bor ute på en udde med egen privat strandlinje med brygga etc. Han har en enda granne och denna granne har en del av udden och också egen strandlinje.

Grannen har byggt några mindre hus på tomten som han hyr ut veckovis under sommaren, och denna vecka har det dykt upp en familj med en son i 11-13 års åldern. Den här sonen har under ett tidigare tillfälle stått och kastat med kastspö från grannens brygga och siktat på svärfars brygga, när svärfar hade två gäster sittandes längst ut på bryggan. Ungen siktar upprepade gånger på dem och träffar vattnet bara en meter ifrån dem. De tyckte att det var rätt obehagligt och det muttrades en hel del om det hela. Dels för att ungen "siktar" på folk och dels för att han faktiskt kastar på privat mark/vatten. 25 meter ut från svärfars brygga är det privat mark/vatten och ungen har ingen som helst rätt att fiska där.

Idag inträffade det igen - jag, min sambo och min svärfar var nere vid bryggan och i början var våra två hundar de enda som badade (de andra två bytte om) och jag hade kastat pinnar till hundarna i vattnet i ungefär 5-10 minuter när ungen på grannbryggan springer och hämtar ett kastspö (båda hans föräldrar satt på bryggan bredvid honom) och börjar kasta. MOT mina hundar. Gång på gång, närmare och närmare, tills han slutligen är inte mer än 2 meter ifrån att träffa hundarna (fortfarande med RÅGE inne på privat vatten). Vid det här laget simmade min sambo tillsammans med hundarna, så det var inte långt från honom heller.
Då får svärfar ett utbrott och skäller ut föräldrarna efter noter, varpå de hamnar i försvarsställning (ingen får ju säga något ont om deras barn, Gud förbjude!) och de försvarar honom med alla möjliga argument. (Deras starkaste argument var "jamen, vi hyr ju bara, hur hade vi kunnat veta...) etc varpå det brinner för mig och jag ifrågasätter varför de inte kan ha vanligt jävla folkvett och inte kasta kastspö mot badande människor och hundar. Det protesterade de också mot för sonen var visst bra på att fiska och kunde "sikta ordentligt".

Hursomhelst, jag är rätt övertygad om att det är kommer att upprepa sig och jag är intresserad av vad som går att göra. Jag menar - jag skulle knappast komma undan med att kasta dartpilar mot grannens brygga (men så är jag ju straffmyndig också, vilket den här ungen definitivt inte är).

Det här måste väl vara förbjudet? (Eller ja, det vet jag ju redan att det är eftersom vattnet är privat 25 meter från bryggan) men det kan väl inte vara lagligt att kasta med kastspö mot folk med flit? Jag skulle vilja kunna drämma till de där föräldrarna med att det är olagligt... Eller så får jag vänta på att han faktiskt träffar någon av oss, men då är det nog för sent, för då har jag nog vridit nacken av honom... :-P
 
ingen aning om det är straffbart.

Men varför kontaktar ni inte grannen? Det kan ju inte vara i hans intresse att ha gäster som beter sig så där! Om jag hyrde ut så där så vill jag ju hålla dem permanenta grannarna glada så jag slipper klagomål och anmälningar mot mitt företag.
 
Säg till grannen att hyresgästerna inte kan uppföra sig.

Och säg till ungen på skarpen. Om han fortsätter kommer spöet att ryka.
Jag vet att deta inte är så smart.... men jag hade blivit så himla rädd att jag hade tagit polisen som nästa instans om inte tillsägelserna hjälpt....
 
Det kanske inte upprepas. "Hur skulle vi kunna ha vetat" tyder på det. NU vet de ju. När folk besinnat sig tänker de ibland efter och inser att det de hållit fast vid i stridens hetta faktiskt inte var så smart.

Om inte, tycker jag att svärfar/ni bör prata med dem igen, helst så lugnt som möjligt. Det ÄR ju helt koko att kasta mot folk. Som att tömma sophinken från balkongen och säga att Men jag trodde inte att det skulle gå några där.
 
Fast att de blir defensiva när någon får ett utbrott och börjar gapa out of the blue över något de inte verkar ha vetat om är inget konstigt, det normala är väl ändå att man går fram och pratar, talar om att det här är inte okej.

Sen att hänga upp sig på "privat vatten" ger inte så mycket enligt min åsikt, men man kan ju lite sansat tala om att det här området är off limit för kastspöfiskande, vill ni fiska så gör det åt andra hållet och inte mot vår brygga.

Kanske hyresvärden/eller ni kan sätta upp en skylt på bryggan där diverse hyresgäster håller till som upplyser att åt det hållet får inte kastspöfiske bedrivas om man frågar honom.
 
Det låter ju helt galet!! Vad tänkte killen göra OM han skulle få någon på kroken?
En kille som gör så ska inte ha ett fiskespö. Ni skulle ha pratat med föräldrarna(och eventuellt grannen) redan vid första incidenten, gärna inte i stundens hetta. Be grannen informera om att ert vatten är privat.

Sen hade jag försökt få upp ett nät eller något annat som killens krok fastnar i, mest för att jävlas. Men det kanske inte är så smart..
 
Vi hade en obehaglig incident idag, och jag har svårt att släppa det (delvis därför att jag misstänker att det kan upprepas).

Jag och sambon var och besökte min svärfar, som bor ute på en udde med egen privat strandlinje med brygga etc. Han har en enda granne och denna granne har en del av udden och också egen strandlinje.

Grannen har byggt några mindre hus på tomten som han hyr ut veckovis under sommaren, och denna vecka har det dykt upp en familj med en son i 11-13 års åldern. Den här sonen har under ett tidigare tillfälle stått och kastat med kastspö från grannens brygga och siktat på svärfars brygga, när svärfar hade två gäster sittandes längst ut på bryggan. Ungen siktar upprepade gånger på dem och träffar vattnet bara en meter ifrån dem. De tyckte att det var rätt obehagligt och det muttrades en hel del om det hela. Dels för att ungen "siktar" på folk och dels för att han faktiskt kastar på privat mark/vatten. 25 meter ut från svärfars brygga är det privat mark/vatten och ungen har ingen som helst rätt att fiska där.

Idag inträffade det igen - jag, min sambo och min svärfar var nere vid bryggan och i början var våra två hundar de enda som badade (de andra två bytte om) och jag hade kastat pinnar till hundarna i vattnet i ungefär 5-10 minuter när ungen på grannbryggan springer och hämtar ett kastspö (båda hans föräldrar satt på bryggan bredvid honom) och börjar kasta. MOT mina hundar. Gång på gång, närmare och närmare, tills han slutligen är inte mer än 2 meter ifrån att träffa hundarna (fortfarande med RÅGE inne på privat vatten). Vid det här laget simmade min sambo tillsammans med hundarna, så det var inte långt från honom heller.
Då får svärfar ett utbrott och skäller ut föräldrarna efter noter, varpå de hamnar i försvarsställning (ingen får ju säga något ont om deras barn, Gud förbjude!) och de försvarar honom med alla möjliga argument. (Deras starkaste argument var "jamen, vi hyr ju bara, hur hade vi kunnat veta...) etc varpå det brinner för mig och jag ifrågasätter varför de inte kan ha vanligt jävla folkvett och inte kasta kastspö mot badande människor och hundar. Det protesterade de också mot för sonen var visst bra på att fiska och kunde "sikta ordentligt".

Hursomhelst, jag är rätt övertygad om att det är kommer att upprepa sig och jag är intresserad av vad som går att göra. Jag menar - jag skulle knappast komma undan med att kasta dartpilar mot grannens brygga (men så är jag ju straffmyndig också, vilket den här ungen definitivt inte är).

Det här måste väl vara förbjudet? (Eller ja, det vet jag ju redan att det är eftersom vattnet är privat 25 meter från bryggan) men det kan väl inte vara lagligt att kasta med kastspö mot folk med flit? Jag skulle vilja kunna drämma till de där föräldrarna med att det är olagligt... Eller så får jag vänta på att han faktiskt träffar någon av oss, men då är det nog för sent, för då har jag nog vridit nacken av honom... :-P

Eftersom barnet är ett barn så kan det nog inte bli så mycket rättsliga konsekvenser, annars hade jag kunnat tänka mig typ vållande till kroppsskada. Det finns kanske inget förbud, förutom att det är direkt olämpligt att kasta om det finns något annat fisk i vattnet. Det är sånt som de flesta bakar in som sunt förnuft, och som andra helt saknar. ;)

Bra att ni sa till ordentligt (men synd att ni gjorde det redan första gången) och hoppas att det upphör i och med det.
 
1. Befinner sig bryggan på väst eller ostkusten, eller i någon av de stora sjöarna så har grabben rätt att fiska överallt. Tack vara statens konfiskation av den enskilda fiskerätten.

2 normal hänsyn gentemot andra ska naturligtvis tas.

så där står 2 regler mot varandra...bara att kliva ner i skyttegravarna ;)
 
Fast att de blir defensiva när någon får ett utbrott och börjar gapa out of the blue över något de inte verkar ha vetat om är inget konstigt, det normala är väl ändå att man går fram och pratar, talar om att det här är inte okej.

Sen att hänga upp sig på "privat vatten" ger inte så mycket enligt min åsikt, men man kan ju lite sansat tala om att det här området är off limit för kastspöfiskande, vill ni fiska så gör det åt andra hållet och inte mot vår brygga.

Kanske hyresvärden/eller ni kan sätta upp en skylt på bryggan där diverse hyresgäster håller till som upplyser att åt det hållet får inte kastspöfiske bedrivas om man frågar honom.
Fast att inte kasta med kastspö mot människor och djur är steg ett A i handboken för fiske. Vet man inte det ska man inte hantera ett fiskespö. Att det råkar vara privat vatten är ju ett mindre problem.
 
Jag tycker man kunde ha sagt till på ett lite bättre sätt direkt från början istället för att sitta och bli mer och mer irriterad så man tillslut brinner av.
Om man vet att de här personerna bara hyr stugan så finns det ju en möjlighet att de inte har en aning om var man får/inte får fiska.
Om man sen helt plötsligt får världens utskällning så är det inte så konstigt att man hamnar i försvarsställning.

Men det är ju såklart helt galet att ungen står och siktar mot folk och djur och det förtjänar en utskällning men av föräldrarna isåfall.
Blir det ändå inte bättre så får man kontakta ägaren.
 
Fast att inte kasta med kastspö mot människor och djur är steg ett A i handboken för fiske. Vet man inte det ska man inte hantera ett fiskespö. Att det råkar vara privat vatten är ju ett mindre problem.
;) hur menar du att man ska få fisk då? om man inte kastar dit där fisken (djur) uppehåller sig ;)
 
3 Kap 9 §
Framkallande av fara för annan
Utsätter någon av grov oaktsamhet annan för livsfara eller fara för svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom, dömes för framkallande av fara för annan till böter eller fängelse i högst två år.
https://lagen.nu/1962:700#K3P9

Det här handlar väl noll om fiskerätt eller inte, och hundra om de skador han skulle kunna orsaka människor och hundar.
Det framgår inte vad han kastar, men ett drag i ögat eller en blydank i pannan på en simmande skulle i varje fall jag klassificera som livsfara eller svår kroppsskada.
Personligen gör jag ingen skillnad på hundar eller människor i detta fall, och hade direkt vid första kast sagt ifrån till killen på skarpen.
Hade han efter det inte haft vett att sluta hade jag konfiskerat spöet, med motivering att han inte är mogen att hantera ett sådant redskap - och hade sedan tagit vilka konsekvenser och efterräkningar som nu blivit i efterhand, med vetskap om att min närmiljö hade blivit en säkrare plats att vistas på.
Om föräldrarna hade blandat sig i, och velat ha tillbaka spöet hade det fått det - om jag litat på att de sett till att grabben förstått det olämpliga i kastandet. Hade han ändå fortsatt, hade jag konfiskerat en gång till.

Att senare ta kontakt med stugägaren, samtidigt som denne kille kastar på mot folk och hund är näst intill medhjälp till framkallande av fara för annan.
 
Jag tror att det första man måste reda ut är om ungen har någon krok eller bara tyngd på linan. Rent juridiskt lär det har en avsevärd skillnad.
 
Jag tror att det första man måste reda ut är om ungen har någon krok eller bara tyngd på linan. Rent juridiskt lär det har en avsevärd skillnad.
Ja, absolut.
Att få en kastad blydagg i pannan när man simmar (ja, det behöver inte ens vara djupt vatten) kan göra dig ögonblickligt medvetslös med sannolik efterföljande drunkning om du inte har folk omkring dig som lyckas livrädda dig, medan en krok i ögat bara gör dig blind på det ögat.
 
Hade han efter det inte haft vett att sluta hade jag konfiskerat spöet, med motivering att han inte är mogen att hantera ett sådant redskap - och hade sedan tagit vilka konsekvenser och efterräkningar som nu blivit i efterhand, med vetskap om att min närmiljö hade blivit en säkrare plats att vistas på.
Det hade nog fallit under nödvärnsrätten.
Man får skydda liv och egendom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
2 438
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp