Kastar med huvudet

Dressyren

Trådstartare
Har kört fast och behöver bolla lite tankar och idéer.
Häst som kastar konstant med huvudet första minuterna i travarbete. Mest i ridning men även longering/tömkörning. Bettlöst eller med bett spelar ingen roll. Efter 2-3 minuter konstant kastande med huvudet är det inga problem och hästen känns riktigt fin och framåt.
Equiterapeut ska tas ut men flera veckors väntetid på det. Tänder + sadel kollad. (Haft lite problem med tänder och behöver kollas var 5e-6e månad)

Häst är under utredning av veterinär som gett klartecken för igångsättning. Detta skakande med huvudet har funnits sedan dess hästen blev inriden men upplever att det blivit värre på senare tid.

Hur visar sig headshaking?
 
Det du beskriver är headshaking. Headshaking är precis som kolik är för magont ett samlingsnamn för huvudskakningar. Hur stor intensiteten är, vad orsaken är är olika och ibland finner man en orsak som går att göra något åt och ibland hittar man ingen orsak/det går inte att göra något åt det. Det kan vara allt ifrån lite ruskande i början av passet som det du beskriver till att hästen skakar tills hen går omkull även i hagen. Det kan vara alltifrån att lite anpassningar behövs till att hästen blir så dålig att hen får somna in.
Leta upp en intresserad och duktig veterinär. Har ni tur går det att finna orsaken och göra något åt det hela. En equiterapeut är inte rätt instans. Det här är något en veterinär måste utreda och tycker hen att det är något en equiterapeut kan vara behjälplig med i ett senare skede så ta det då. Det är inte tillåtet att ta ut en alternativare istället för veterinär när det handlar om en sjuk/skadad häst/häst som visar symptom på att något inte är bra och ingen seriös aternativare tar i en häst som visar symptom där veterinär inte har okejat det först.
 
Finns det någon bra sida att läsa mer om det? Har försökt söka info men det jag hittat verkar inte stämma in på hästs symptom.
Kan headshaking verkligen bara visa sig i någon minut för att sen försvinna helt? Det blir värre på vintern än sommaren.

Senaste månaderna har det blivit 3 besök på kliniken, röntgat rygg + ben bland annat. Veterinär har aldrig nämnt headshaking trots mina beskrivningar.

Nu när häst är under igångsättning har kastandet blivit mycket värre. Nästan nära att gå omkull ibland.
 
Finns det någon bra sida att läsa mer om det? Har försökt söka info men det jag hittat verkar inte stämma in på hästs symptom.
Kan headshaking verkligen bara visa sig i någon minut för att sen försvinna helt? Det blir värre på vintern än sommaren.

Senaste månaderna har det blivit 3 besök på kliniken, röntgat rygg + ben bland annat. Veterinär har aldrig nämnt headshaking trots mina beskrivningar.

Nu när häst är under igångsättning har kastandet blivit mycket värre. Nästan nära att gå omkull ibland.
Det är svårt att hitta info. Man får läsa lite här och var.
Ja det kan det göra. Min häst kunde skaka tills hon gick omkull för att sedan vara som vanligt en halvdag även när det var så illa och hon var så sjuk att hon skulle få somna in. Vissa blir värre på sommaren, då handlar det ibland om solstrålar, om pollen eller insekter som stör hästen mer än vanligt. På vintern kan det vara andra saker som stör och en orsak, oavsett när det uppträder, kan vara nervskador i nacken. För att upptäcka dem behövs mer än röntgen. Ibland MR och ibland även andra undersökningar och då just i nackregionen. Det är viktigt att veta att de inte med viljan kan hindra de här skakningarna utan de kommer när de kommer och går inte att stoppa.

Vissa veterinärer inser inte hur stort problem det här är för hästen. I juli blev min häst friskförklarad av en idiot till veterinär. Då var hästen så dålig att jag hade hittat henne liggandes i hagen och hon ville inte ens stå upp för hon hade så ont. Jag fick ringa ut distriktaren för att ge smärtlindring för att ens kunna ta henne till klinik. Veterinären menade att skakandet bara var något som hästen hade kommit på, trots att hon skakade tills hon gick omkull, för att hon var lat och ville slippa arbeta. Hen tyckte att jag skulle galoppera på volt och piska på henne när skakningarna kom :( :rage: Då hade veterinären ändå konstaterat att alla tänder var helt nedslitna då hästen stod och "idisslade" hela tiden för att lindra smärtan. Hon visste att hästen hade mängder av muskelbristningar, koliker, korsförlamningar och en massa andra symptom i bagaget men hon ansåg att hästen bara var lat. Några månader senare var min häst borta. Då gick det inte längre.
 
Det är svårt att hitta info. Man får läsa lite här och var.
Ja det kan det göra. Min häst kunde skaka tills hon gick omkull för att sedan vara som vanligt en halvdag även när det var så illa och hon var så sjuk att hon skulle få somna in. Vissa blir värre på sommaren, då handlar det ibland om solstrålar, om pollen eller insekter som stör hästen mer än vanligt. På vintern kan det vara andra saker som stör och en orsak, oavsett när det uppträder, kan vara nervskador i nacken. För att upptäcka dem behövs mer än röntgen. Ibland MR och ibland även andra undersökningar och då just i nackregionen. Det är viktigt att veta att de inte med viljan kan hindra de här skakningarna utan de kommer när de kommer och går inte att stoppa.

Vissa veterinärer inser inte hur stort problem det här är för hästen. I juli blev min häst friskförklarad av en idiot till veterinär. Då var hästen så dålig att jag hade hittat henne liggandes i hagen och hon ville inte ens stå upp för hon hade så ont. Jag fick ringa ut distriktaren för att ge smärtlindring för att ens kunna ta henne till klinik. Veterinären menade att skakandet bara var något som hästen hade kommit på, trots att hon skakade tills hon gick omkull, för att hon var lat och ville slippa arbeta. Hen tyckte att jag skulle galoppera på volt och piska på henne när skakningarna kom :( :rage: Då hade veterinären ändå konstaterat att alla tänder var helt nedslitna då hästen stod och "idisslade" hela tiden för att lindra smärtan. Hon visste att hästen hade mängder av muskelbristningar, koliker, korsförlamningar och en massa andra symptom i bagaget men hon ansåg att hästen bara var lat. Några månader senare var min häst borta. Då gick det inte längre.

Fy. Beklagar verkligen det som hände dig och din häst!
De senaste veckorna har jag mixtrat lite med hästen och kommit fram till att den är så mycket bättre utan huvudlag/grimma. Vid löslongering och i hagen förekommer bara lite skak men direkt träns/grimma åkt på så börjar hon kasta huvudet igen. Därav kom min tanke om equiterapeut, att hästen kanske bara har spänningar omkring nacken. Förstår nu att det förmodligen är mycket värre än det så ska ta upp frågan igen med min veterinär istället.
Vid vilken ålder uppkom problemen med din häst?
 
Fy. Beklagar verkligen det som hände dig och din häst!
De senaste veckorna har jag mixtrat lite med hästen och kommit fram till att den är så mycket bättre utan huvudlag/grimma. Vid löslongering och i hagen förekommer bara lite skak men direkt träns/grimma åkt på så börjar hon kasta huvudet igen. Därav kom min tanke om equiterapeut, att hästen kanske bara har spänningar omkring nacken. Förstår nu att det förmodligen är mycket värre än det så ska ta upp frågan igen med min veterinär istället.
Vid vilken ålder uppkom problemen med din häst?
Hon var 12 år när det uppkom och 14 år när hon dog. Under de 1,5 åren hade vi provat allt som då stod till buds. Det här är tio år sedan och forskningen har ju gått framåt sedan dess. Den veterinär som hjälpte mig/oss mest gissade på att hon hade gått omkull i hagen men om det hade hänt här eller hos tidigare ägare är omöjligt att säga. Skadan kan ha uppkommit år innan men visa sig först långt senare. När jag köpte henne ett halvår tidigare gick hon igenom ua på veterinärbesiktningen.

Min började precis som din. I ett halvår gick det bra om jag tog bort pannbandet och satte nackremmen längre bak. Det hjälpte mindre och mindre och tillsist skakade hon även helt naken :(
 

Liknande trådar

Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
983
Senast: Tossa90
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 901
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 512
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 888
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp