Kastrering av äldre häst

Har varit med om några stycken, kanske 5-7 som jag vet om hur det gick med. Inga komplikationer. Hingstbeteendet försvann dock inte nämnvärt. Kunde inte gå med andra hästar till exempel.
 
Jag vet två, som blev kastrerade som 8 och 10 åringar, inga komplikationer vid/efter operation, hingstbetendet försvann och de fungerade bra i vanlig flock. Dock gick den äldre enbart i valackflock.

Men det är som allt annat, det är individuellt och lite av ett lotteri. Antingen funkar det, eller också inte.
 
Beroende på vad man menar med "äldre".

Jag har två valacker som båda blev kastrerade vid 5½ års ålder (alltså på hösten det år de fyllt fem).
Båda gånger gjordes kastreringarna liggande, sövt på klinik.
Båda gånger var det helt utan komplikationer.

Ingen av dem har betäckt.
Båda går i hage med andra valacker och en unghingst utan problem men jag har inte haft någon av dem gående med ston (egentligen mest för att jag har stona för sig och inte haft någon orsak att prova släppa ihop dem med ston).
En av dem har transporterats till tävling tillsammans med sto och beter sig som vilken annan valack som helst. Den uppvisade egentligen inget hingst-beteende innan kastrering heller; kastrerades eftersom han inte godkändes på premiering och då fanns det ingen orsak att behålla som hingst.
Den andre kastrerades också för att han inte höll måttet för premiering; han hade utvecklat en del slyngel-beteende som jag inte längre ser något av.
 
Hade en kastrerad som tolvåring. Ingen hingstighet generellt. Kunde gå med vissa ston men inte andra. Vet inget om komplikationer eller så.

Är så individuellt dock. Finns de kastrerade unga som aldrig slutar vara hingstiga och omvänt.
 
Kastrerade en 7-årig avelshingst som både betäckt och agerat teaser-hingst. Kastr. var liggandes på klinik - inga komplikationer. Hingstbeteendet försvann på bara några veckor.
 
Det enda jag vet som blivit "fel" vid kastrering av äldre hingstar har varit när man inte kostat på liggande kastrering där man sytt ihop såren. Jag vet ett par där hinnorna brustit och tarmpaketet har fallit ut. Risken för detta ökar i takt med hur "väl utrustade" hingstarna är.

Om jag inte kommer ihåg helt fel hände det också med en häst vars ägare är/var aktiv här på Buke.
 
Kastrerade en 16åring. Blev lite komplikationer i såren pga värmen som kom men blev helt bra.
Kastrerade pga att han börjat bete sig som fan själv vilket han aldrig gjort förr och kunde inte vara ihop med de andra hästarna. Han blev sig själv snabbt därefter, och gick ihop med andra hästar igen, bara valacker. Men tyvärr tog hans psyke lite "Stryk", han blev harig, såg spöken i alla hörn och stack var och varannan ridtur. Som hingst var han 110% säker i alla situationer..
 
Kastrerade min då 10-åriga hingst för ett par år sedan. Han hade egentligen aldrig varit hingstig gick i flock med valackar, och hade ston inom synhåll hela tiden utan problem. Därför jag inte hade orkat lägga pengar på att kastrera. Men sen när han fyllde 10 for fan i honom rent ut sagt. Han jagade sina hagkamrater och sprang och skrek efter stona som en galning. Fortfarande snäll att hantera, men gick ner i vikt och mådde uppenbart inte bra.

Så kastrerades liggande på klinik, inga komplikationer, och lugnade snabbt ner sig. Kunde släppa ihop honom med blandflocken ca 3 månader senare och det enda som hände var att yngsta stoet äntligen hittade någon hon kunde bossa över.

På våren kan han inte gå med ett av stona för då betäcker han. Fast det gör alla valackar jag haft med det stoet, så det är väl egentligen hon som är "problemet". Längre fram på sommaren går det bra igen, lusten lägger sig tydligen efter midsommar, och de andra stona har han inte ens tittat åt.
 
Kastrerat 12 åring, det är den äldsta. Inga komplikationer. Funkade perfekt som valack, i både blandflock, ensam med ston, eller i valackflock, inget klättrande eller bråk.
 

Liknande trådar

Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Calmiche
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 469
Senast: JohannaB
·
Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
567
Senast: Sol
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 801
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp