Kastrering av hanhund

G

Gelatin

Någon som har erfarenheter av det?

Anledningen till att jag funderar på att kastrera min nu 2½ åriga hanhund är den att jag upplever att han blir så stressad av tiklukt. Då han känner lukten av en tik så kan han revirmarkera inomhus vilket han aldrig gör annars.
Finns det dessutom löptikar i grannskapet så blir han gnällig och vill inte äta ordentligt och har svårt att slappna av.

Det jag vill få ut av kastreringen är att han ska bli mindre stressad av olika lukter och lugnare.
Jag vill inte att han ska bry sig om tikar så mycket eftersom han inte mår bra av det.
Han har även svårt att hålla vikten och blir lätt underviktig vilket kanske skulle ändras på om han kastrerades.
Jag tror personligen att han skulle må bäst av att kastreras. Jag har inte tänkt att tävla/avla/ställa ut honom.


Det jag är orolig över är personligheten. Han är en otroligt livlig och busig (nästan överaktiv) hund. Jag vill ju fortfarabde ha den där busigheten och livligheten som han har men han blir så lätt stressad och nervös.
Han är dessutom en av de snällaste hundarna som finns, är detta något som kan ändras?


Vad kostar en kastrering för en 14 kg hanhund och hur 'beställer' man en?
Hur lång tid är återhämtningen?
Hur har era hanhundar blivit då de kastrerats? Ras, ålder o.s.v.?
 
Sv: Kastrering av hanhund

Min hund kastrerades av medicinska skäl för några månader sedan, 6 år gammal, och han är tillbaka som sitt gamla AKTIVA jag igen!

Han hade en downperiod då jag tyckte att han tappade mycket muskulatur över nacken och pälsen blev trist men nu är han som vanligt igen - tjurnacke och tjock, glansig päls:)

Han är inte intresserad av tikarna längre men markerar lika ofta när vi är ute, är lika surmulen mot andra hundar fortfarande, är mkt lekfull som förut. Jag tror att många begår misstaget att tro att deras hundar ska bli allmänt "lugnare, snällare och mer väluppfostrade" tack vare en kastrering. Jag tror att de flesta endast blir lugnare när det gäller tikar. Viktmässigt, möjligen är han ngt mera lättfödd nu men inget extremt.

Det gick på försäkringen eftersom det var medicinskt men annars tror jag att det kostar runt 3000kr. Tror inte att storleken på hund spelar så stor roll för kostnaden. De satte ett par stygn, jag behövde inte tvätta och hålla på utan det läkte mkt bra. Han verkade inte ha så ont heller. Det svullnade groteskt efter att par dagar men det var tydligen helt normalt och gick ner igen efter någon dag.
 
Sv: Kastrering av hanhund

Min Kamel reagerade exakt som din.:p

Gjorde ingreppet strax före midsommar och han har väl varit lite deppig fram till för ett par veckor sedan då han exploderade och blev sitt vanliga energiknippe igen.

Skillnad idag är att han äter som ett mindre land och fäller kopiöst (pälsen ändras, vet fortfarande inte riktigt vad det ska bli...). Men han är fin i hull efter jag bytt till dietfoder i förebyggande syfte och trots allt skinande blank med hjälp av Dogevit Elit, olja och ShyFedder:idea:

Han är fortfarande "luktig" och gillar inte att möta andra hundar men de säger att det kan ta upp till 8 månader innan du vet hur hunden kommer att bli.

Jag var mest orolig att förlora den lilla skärpa han han har men det verkar ok...


Gjorde även det av medicinska skäl och har ju också stor schäfer och op kostade ca 3000.
 
Sv: Kastrering av hanhund

Tror inte att du behöver vara orolig för att skärpan ska minska faktiskt.

Jag har bytt foder till Eukanubas breedfoder schäfer, det är kanonbra för honom. Sen tyckte jag att pälsen var lite tradig och fick tag på ett tillskott av något tyskt märke, innehåller b-vitamin, järn, öljäst m m och det har gjort underverk! Är annars mkt skeptisk till alla dessa tillskott som finns på marknaden men dessa var faktiskt mkt bra, han äter dem som godis så smaken måste vara bra också:d

Han fäller inte så mycket längre och är ett riktigt kraftpaket igen -kul!!
 
Sv: Kastrering av hanhund

Jag betalade 2 160,- för kastrering av min jämte, vikten har ingen betydelse. Han var då 4 år och vill gärna morra och slåss med vår andra hane om tiken löpte. Samma dag som ingreppet gjordes var han trött och ville bara sova, på natten lite gnällig och dagen efter var han också lite slö och ville mest sova, men han åt som vanligt. Andra dagen efter operationen var han som vanligt. Han har inte förändrats speciellt mycket, förutom att han är inte ett dugg intresserad av tikar och så tycker jag att han blivit lite mer lyhörd och harmonisk. Kan tillägga att han fick antibiotika och smärtstillande i 7 dagar.
 
Sv: Kastrering av hanhund

Tror inte att du behöver vara orolig för att skärpan ska minska faktiskt.

Jag har bytt foder till Eukanubas breedfoder schäfer, det är kanonbra för honom. Sen tyckte jag att pälsen var lite tradig och fick tag på ett tillskott av något tyskt märke, innehåller b-vitamin, järn, öljäst m m och det har gjort underverk! Är annars mkt skeptisk till alla dessa tillskott som finns på marknaden men dessa var faktiskt mkt bra, han äter dem som godis så smaken måste vara bra också:d

Han fäller inte så mycket längre och är ett riktigt kraftpaket igen -kul!!

Vad heter detta tillskott och var köper man det?

Är nöjd med Carrier Light. Dogevit får han bara nu tillfälligt, anser annars att det finns tillräckligt med vitaminer i kosten.
Har börjat konditionsträna honom igen (matte skadad så ingen löpning utan bara tråkig :cry: cykling istället), och han är definitivt lika energisk som innan operationen.

TS, även om vissa hundar kan ändras markant efter en kastrering så verkar det som om de flesta vuxna hundar behåller personlighet och beteende till största del.
 
Sv: Kastrering av hanhund

Har också nyligen kastrerat en av mina hanar, en 8 åring och också han för medicinska skäl.
Nu är det bara ung 2 mån sen men jag har knappast märkt nån förändring alls. Men han hade ju inga olater eller så för sig innan heller. Allra första tiden kunde han anses matgalen som han aldrig förut varit, men nu är han som vanligt igen. Markerar inte lika ofta som förut utan pinkar ett par tre ggr ordentligt på en promenad.
 
Sv: Kastrering av hanhund

Jag tror du gör din hund en tjänst, har bara hört positiva reaktioner på kastrering..
 
Sv: Kastrering av hanhund

Vetzyme B plus E med Zinc och Selen.

Kollade på burken och det är tydligen inte tyskt som jag hade för mig utan engelskt, företaget heter Seven Seas.

Det är en Rottweiler på etiketten, vit burk m grönt lock. Jag köpte 100 tabletters men det finns större. Tre tabletter om dagen ger jag till hanen och två till tiken.
 
Sv: Kastrering av hanhund

Har lika positiva erfarenheter som de flesta här.

Kastrerade min tokstolle i April och hittils har han markerat mindre och kör inte längre ner näsan och "spårar" andra hundar. Han hade en period efter kastreringen på 1-2 månader då han blev ganska slö och jag var livrädd att han skulle förbli så... Men det vände lika fort som det kom och nu är han precis som innan, förutom markernadet, "spårandet" och hungern...

Min hund var i princip som vanligt efter operationen... Lite trött den kvällen bara... Hade inte ont eller blev deppig av tratten eller nåt... Inga dåliga vanor försvann, det är förarproblem och gammalt baggage alltihop... :D
 
Sv: Kastrering av hanhund

Jag har själv en tik men jag har två vänner, oberoende av varandra, som kastrerat sina hanhundar. Innan de kastrerades var de hela tiden i baken på min tik och irriterade henne. Lät henne aldrig var ifred när de träffades osv. Den ena började bli hanhundsaggressiv och den andra sprang på bygden och letade efter löptikar att para sig med. Men nu efter kastreringen är de båda mycket trevligare. De har slutat med rumpsniffandet och leker istället med min tik, de är mycket mer avslappnade och harmoniska och numer är det heller inga problem med andra hanhundar. Den enda nackdelen är att de verkar ha lite lättare att lägga på sig några trivselkilon men det är ju lätt åtgärdat med dietmat.
Men om du ändå inte tänkt att avla på din hund så skulle jag kastrera om jag vore du.
 
Sv: Kastrering av hanhund

Tack för alla svar.
Jag har nu bestämt mig för att kastrera honom eftersom det är det som är bäst för honom.

Någon som vet hur det går med spårandet?
Jag spårade lite med honom då han var lite yngre och funderar på att ta tag i det igen. Han var riktigt duktig på spår och tyckte det var jättekul. Han skulle kunna bli en bra spårhund. Är detta något som kan ändras?
 
Sv: Kastrering av hanhund

Tack för alla svar.
Jag har nu bestämt mig för att kastrera honom eftersom det är det som är bäst för honom.

Någon som vet hur det går med spårandet?
Jag spårade lite med honom då han var lite yngre och funderar på att ta tag i det igen. Han var riktigt duktig på spår och tyckte det var jättekul. Han skulle kunna bli en bra spårhund. Är detta något som kan ändras?

Inte om det inte är löptikar du har tänkt att spåra. :D

Skämt åsido; du kan lungt kastrera din hund, du kommer att kunna spåra precis som vanligt med honom. Förmodligen bättre än tidigare eftersom han inte kommer att störas av löpdoft utan kan koncentrera sig helt på arbetet.
 
Sv: Kastrering av hanhund

Jag kastrerade min hane i våras o då va han 4 år. När vi flyttade från gården och in till stan så blev han stressad som fasen. Han är en stressad individ i sig själv, men nu han han inte göra sina behov riktigt pga allt snuffande o fnysand.

Han vankade oroligt i lägenheten och åt dåligt.

Det har bara blivit bättre, inget med idiotluktande o fradga runt munnen. MKT lugnare än innan. Min är som vanligt att hålla i hull.
 
Sv: Kastrering av hanhund

Lite off topic men...

Vad underbart med en hanhundsägare som valt att kastrera sin vovve! Ser nästan ingen mening med att inte göra det så länge den inte ska gå till avel. På hanhundar är det ju ett såpass enkelt ingrepp ändå, på tikar måste man ju öppna upp menar jag, risken bör ju således vara högre där.

En eloge till dig! :bow:
 
Sv: Kastrering av hanhund

Jag hade förut en hanhund,en rottis/doberman-korsning,samtidigt som jag hade en riesen-tik! Och jag ångrar mig inte en minut,det bästa jag gjort!
Ja listan kan göras lång på det positiva,men jag kommer inte på något negativt!
Han blev varken slö eller fet!
 
Sv: Kastrering av hanhund

Min Rottishanne är kastrerad. Han var 1,5 år när det gjordes, har aldrig märkt någon skillnad på hans sätt att vara. Det gjordesi förebyggande syfte eftersom vissa Rottisar kan bli dominanta mot andra hanar. Har skaffat en till hane sedan dess, en blandras. Rottisen bestämmer...;)
 
Sv: Kastrering av hanhund

*kl*
Möjligt att detta är en dum fråga ;) men:
Kastrerar man på klinik eller kan det göras på "hemmaplan"?
 
Sv: Kastrering av hanhund

*kl*
Möjligt att detta är en dum fråga ;) men:
Kastrerar man på klinik eller kan det göras på "hemmaplan"?

Min "hemmaveterinär" kastrerar inte hundar men katter och hästar för hon säger att kastrera hundar är lite mer komplicerat, så det bör göras på klinik eller djursjukhus. Varför vet jag inte.
 
Sv: Kastrering av hanhund

Jag har hört att man kan ge hunden en spruta så att dom inte är intresserad av motsatt kön...skulle tydligen fungera bra om man är rädd att vovven ska bli annorlunda efter kastrering..
Så kommer nog vi göra på både våra tikar och hanhundar..För det är inte roligt när bulldogtikarna smiter iväg till golden/labradorhanen=)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 785
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Börjar inse att det inte är riktigt hållbart att ha två intakta hudar hemma av olika kön. Även om vi separerade dem ett par dagar före...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 615
Senast: Masse
·
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 781
Senast: Johdan96
·
Kropp & Själ Jag är bossig, jag blir otålig när beslut drar ut på tiden och kan ofta om ingen annan verkar ta steget, ta beslut om så man kommer...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
7 557
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp