Kastrering av hanhund

Sv: Kastrering av hanhund

Lite off topic men...

Vad underbart med en hanhundsägare som valt att kastrera sin vovve! Ser nästan ingen mening med att inte göra det så länge den inte ska gå till avel. På hanhundar är det ju ett såpass enkelt ingrepp ändå, på tikar måste man ju öppna upp menar jag, risken bör ju således vara högre där.

En eloge till dig! :bow:

Håller helt med!!
 
Sv: Kastrering av hanhund

Jag har hört att man kan ge hunden en spruta så att dom inte är intresserad av motsatt kön...skulle tydligen fungera bra om man är rädd att vovven ska bli annorlunda efter kastrering..
Så kommer nog vi göra på både våra tikar och hanhundar..För det är inte roligt när bulldogtikarna smiter iväg till golden/labradorhanen=)

Vår hane gick på en sk "kastreringsspruta" i ca 6 mån innan kastrering och vi tyckte den fungerade bra.
 
Sv: Kastrering av hanhund

Visst är det mer komplicerat än att kastrera katt men inte så komlicerat att det kräver speciella resurser.
PL
 
Sv: Kastrering av hanhund

Visst är det mer komplicerat än att kastrera katt men inte så komlicerat att det kräver speciella resurser.
PL


Ok. Anledning är kanske att hon bara hade en liten mottagning innan, men nu har de byggt nytt så det kan hända att hon även kastrerar hundar nu.
 
Sv: Kastrering av hanhund

Lite off topic men...

Vad underbart med en hanhundsägare som valt att kastrera sin vovve! Ser nästan ingen mening med att inte göra det så länge den inte ska gå till avel. På hanhundar är det ju ett såpass enkelt ingrepp ändå, på tikar måste man ju öppna upp menar jag, risken bör ju således vara högre där.

En eloge till dig! :bow:

Där ser man vad olika man är!

Jag själv tycker att folk kastrerar hej vilt bara för att idag. Och oftast av rena lathets skäl. "Han slickar i fläckar" - "Han drar i kopplet" - "Han kan inte bete sig med andra hundar". Vad hände med u p p f o s t r a n ? Kan man inte med hanarnas mätande så får man väl skaffa sig en tik? Varför köper man hane?

Jag tycker man enbart ska kastrera när det finns skäl för det, om hunden uppenbart lider av löpen. Annars, varför utsätta en hund för narkos för inget?

Min hane kastrerade jag av stresskäl, hans kroniskt sjuka mage tog väldigt mycket stryk av stress. Dvs löptikar i området.

Dessvärre vet jag många som sticker kniven i hundarna hej vilt. Det är väl ändå ett ansvar med att ha hane? Har man ingen inkallning på dom, ha dom inte lösa så riskerar man ingen tjuvparning. Att kastrera är i många fall att gå runt problemen. Vet även ett par som kastrerat sina hanar innan 8 månaders ålder. Jo för ni vet, hunden var "stressad". Fanns inte ett uns hormonstress i hunden, vilket var väldigt uppenbart då hunden är lika "stressad" nu två år efter kastreringen...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 737
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Börjar inse att det inte är riktigt hållbart att ha två intakta hudar hemma av olika kön. Även om vi separerade dem ett par dagar före...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 554
Senast: Masse
·
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 735
Senast: Johdan96
·
Kropp & Själ Jag är bossig, jag blir otålig när beslut drar ut på tiden och kan ofta om ingen annan verkar ta steget, ta beslut om så man kommer...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
7 507
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp