Kastrering tik, tagit bort suturer

benke

Trådstartare
Hej!

Min hund har kastreras. Efter 10 dagar togs stygnen bort på djurkliniken (i fredags).
Min fråga är om stygnen som togs bort var dom enda stygnen som "håller fast" ytterhuden?
Eller hålls huden även fast av resorberbara suturer på "insidan" av ytterhuden?

Hoppas ni förstår vad jag menar...

Det jag egentligen undrar över är om inälvorna kan ramla ut nu när stygnen har tagits bort.
Jag förstår att man inte tar bort stygnen om det inte ser ut att ha läkt fint. Men jag har en vilde till hund som inte på långa vägar vet hur man tar det piano...
 
Hej!

Min hund har kastreras. Efter 10 dagar togs stygnen bort på djurkliniken (i fredags).
Min fråga är om stygnen som togs bort var dom enda stygnen som "håller fast" ytterhuden?
Eller hålls huden även fast av resorberbara suturer på "insidan" av ytterhuden?

Hoppas ni förstår vad jag menar...

Det jag egentligen undrar över är om inälvorna kan ramla ut nu när stygnen har tagits bort.
Jag förstår att man inte tar bort stygnen om det inte ser ut att ha läkt fint. Men jag har en vilde till hund som inte på långa vägar vet hur man tar det piano...

Man syr tre lager. Längst in bukhinnan, sedan underhuden och till sist huden. Bukhinnan brukar dessutom sys med en annan typ av tråd än den man syr underhud/hud med, den tråden tar längre tid på sig att lösas upp och bidrar alltså till bättre hållbarhet.
Så länge hon inte bryr sig om sitt sår så finns det ingen anledning till oro.
 
Man syr tre lager. Längst in bukhinnan, sedan underhuden och till sist huden. Bukhinnan brukar dessutom sys med en annan typ av tråd än den man syr underhud/hud med, den tråden tar längre tid på sig att lösas upp och bidrar alltså till bättre hållbarhet.
Så länge hon inte bryr sig om sitt sår så finns det ingen anledning till oro.

En fråga ang. de inre stygnen - om man släpper sin hund lös så den får busa av sig lite vid det tillfället efter att de yttre stygnen tagits och allt ser bra ut, kan de inre då gå upp av rörelsen?
 
Hunden ska ta det lugnt i 4v, den tid det tar för bukhinnan att uppnå styrka.

Men troligen skulle inget hända efter 2v med tanke på hur många djurägare som slarvar med vila efter kastrering av hondjur. Har dock varit med om några brock som uppstått vid våldsam aktivitet mer än 12 dagar efter operation. Dock inte så tarmarna hänger ut ;) utan bara bukhinnan som gått upp lite medan huden är intakt.
En fråga ang. de inre stygnen - om man släpper sin hund lös så den får busa av sig lite vid det tillfället efter att de yttre stygnen tagits och allt ser bra ut, kan de inre då gå upp av rörelsen?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 173
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 638
Katthälsa Har en fråga om stygn efter kastrering. Min hona kastrerades 6/9 och allt ser jättefint ut. Men det skulle vara stygn som inte behöver...
Svar
11
· Visningar
8 786
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 451
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp