Katastrofhovar!

Aquakatt

Trådstartare
Hej!
Efter att ha spenderat morgonen med att plasta hästen hovar ännu en gång börjar jag bli riktigt rådvill på vad jag ska ta tag härnäst. Har ett 6-årigt halvblod med riktigt kassa hovar.
Lite bakgrund: köpte hästen april 15 och upptäckte ganska snart att hon inte hade den bästa hovkvaliteten. Under sommaren blev de riktigt kassa med hovväggar som flikade sig, sömmar som släppte och inget att spika i. Hovis beskrev det som att hon i princip kunde trycka i sömmen med tummen. Fick plasta hovarna i omgångar. Började med keratex hoof hardener och i samma veva kom hösten och hovarna höll sig sedan helt ok hela vintern, och hela denna sommaren. Trodde jag hade fått bukt med det.

Nu har de i princip, från en dag till en annan, fallerat totalt. Hovarna trasas sönder och är som kexchoklad, trots att skorna och sömmarna sitter. Börjar bli orolig vad jag ska ta till härnäst.
Hon är installad (hovarna klarade i princip hela betet), har fri tillgång på hösilage, proteinrik foderstat och får vimitals tillskott "hoof". Superfin i hull, päls och muskulatur så har svårt att tro att problemet ligger där. Fortsatt med hoof hardener sedan förra året. Har dessutom lyxen att stallägaren är duktig hovis som direkt kan sätta nya söm när det släppet, och vi skor i dagsläget ca var 5'e vecka.

Jag undrar därför om någon har tips på vad jag kan hitta på, för vet som sagt inte vad som blir nästa steg ? Vill absolut inte behöva ställa av henne pga hovarna då hon i dagsläget är i full tävlingskondition och utvecklas för varje dag. Självklart bollar jag detta dagligen med min hovslagare också, och alla nya saker som testas har skett i samråd med henne.
 
Vad är det för strö i boxen?
Hon står på ett tjockt lager spån, kutter och klyv blandat. Mockat ut alla blöta fläckar som kommer fram varje dag men vänder inte på allt. Hållit sig väldigt torrt och fint nu. Hade problem i vintras när hon stod i utebox att det var superblött och misstänkte att det kom fukt underifrån. Står nu inne i stallet och problemet med blöt Box har försvunnit helt och hållet :)
 
Hon står på ett tjockt lager spån, kutter och klyv blandat. Mockat ut alla blöta fläckar som kommer fram varje dag men vänder inte på allt. Hållit sig väldigt torrt och fint nu. Hade problem i vintras när hon stod i utebox att det var superblött och misstänkte att det kom fukt underifrån. Står nu inne i stallet och problemet med blöt Box har försvunnit helt och hållet :)
Tror problemet är att hon står på spån. Spån innehåller terpentin, det finns i trä speciellt barrträd. Ju färskare spån ju mer terpentin, men det finns alltid,
Terpentin är väldigt uttorkande så jag tror din häst helt enkelt behöver ha en annan typ av strö.
 
Tror problemet är att hon står på spån. Spån innehåller terpentin, det finns i trä speciellt barrträd. Ju färskare spån ju mer terpentin, men det finns alltid,
Terpentin är väldigt uttorkande så jag tror din häst helt enkelt behöver ha en annan typ av strö.

Helt klart värt att prova! Faktum är att hon stod på torv en period innan i uteboxen, då jag upplevde att det inte blev lika blött utav det. Kanske kan vara värt att prova igen, då var ju faktiskt hovarna helt ok. :)
 
Nu är din häst inte en connemara, så mitt svar är kanske lite långsökt, men jag vill inte att du ska behöva gå år från år som jag gjorde med min häst utan att veta vad det var som felades.

Det finns en genetisk hovdefekt som kallas HWSD som främst drabbar connemaran men även andra raser och på hur du beskriver din hästs hovar passar in på vad som var problemen med min connemara, så det kanske kan vara värt att utesluta att din häst inte drabbats.

http://www.animalgenetics.us/Equine/Genetic_Disease/HWSD.asp
 
Nu är din häst inte en connemara, så mitt svar är kanske lite långsökt, men jag vill inte att du ska behöva gå år från år som jag gjorde med min häst utan att veta vad det var som felades.

Det finns en genetisk hovdefekt som kallas HWSD som främst drabbar connemaran men även andra raser och på hur du beskriver din hästs hovar passar in på vad som var problemen med min connemara, så det kanske kan vara värt att utesluta att din häst inte drabbats.

http://www.animalgenetics.us/Equine/Genetic_Disease/HWSD.asp
Intressant men sorgligt att inget hjälper
 
Intressant men sorgligt att inget hjälper
Ja verkligen tragiskt för de hästar som drabbas, min tjej var inte så svårt drabbad, men passade ändå bara som promenadhäst.

Jag hade henne sen hon var föl, men hon hann bli ca 8 år innan jag hörde talas om HWSD och förstod att det var det som var felet, hon hjälptes mycket av att skos med korta intervaller, med väldigt smal sömm och överrullningsskor fram då ömmade hon som minst och vid tappsko blev hon blockhalt så jag hade alltid en mjuk gummisko att ta på när det hände.
 
Balansera mineralerna. Dvs makro+mikromineralanalys av höet och allt annat foder, se till att ffa järn, zink och koppar är balanserade. Brist på koppar och zink ger dåliga hovar.

Fundera på spånet, jag har alltid använt råspån/väldigt fint sågspån direkt från sågverk men detta året gick sågen konkurs och jag har varit tvungen att köpa spån från Staben och Vida. Hästen har mycket sämre hovkvalitet i år än han haft tidigare. Trodde först det berodde på problem med hovslagare men spånet är troligtvis en bidragande orsak det också.

Inte säker på att det har med terpentin att göra dock, däremot är spånet man köper i bal extremt torrt jmf med råspån.
 
Byt strö, sen kanske testa barboftaboots ett tag och se om det hjälper hoven att "vila". Tänker att ju oftare man måste slå på söm, de frasar sig osv desto sämre är det för hoven.
Tänker om hoven slipper den påfrestningen kanske den kan återhämta sig? :)

Hovar är jätte svårt och himla mäck att komma i ordning med när det väl blivit fel :(
 
Min häst hade inte så dåliga hovar som du beskriver, men hon hade tappskor i tid och otid där bitar av hovväggen gärna följde med och gick hon en dag i hagen utan att vi såg att en sko var borta så försvann ännu mer av hoven. Hon fick stå på box i väntan på hovis och jag köpte medicinboots och barfootshoes och kletade in cornucrescine och testade lite av varje som jag kunde komma på. Min häst tillbringade sina första 12 år i två olika stall (10 + 2) och på båda ställen rök skorna kors och tvärs. 2007 köpte vi ett eget ställe då plötsligt blev hovarna bra! Ytterst sällan tappskor, och ryker de ändå så är det ingen panik med hovis. När hon gick med föl 2010 gick hon ett helt år utan skor utan problem.

Vad som inte förändrades:
- Vi har hela tiden fodrat med hö från samma ställe
- Vi har haft halm som strö hela tiden, även det från samma ställe. Permanentbädd.
- Vi har haft haft samma hovslagare från 2005.
- Min häst har inte behövt äta så mkt kraftfoder, hon har fått samma sorts mineral och vitaminer.

Vad som har förändrats
1) Vi har sandjord på vårt eget ställe. De två tidigare stallen hade lerjord. Hos oss är hon aldrig jordig om hovarna, på de tidigare stallen har jag alltid fått spola av benen från lera.
2) Vi har lösdrift på vårt eget ställe, tidigare har hon stått på box (ca oktober-maj i alla fall)
3) Hon sparkade alltid i boxväggarna i de tidigare stallen, varpå skorna frestades i sidled. Nu när hon går in och ut som hon vill sparkar hon aldrig
4) Hon var konstant tjock över kotsenskidorna och lite över kotlederna när hon stod på stall, det är hon inte längre.
5) Hon fick fång 2005 och sedan dess så har jag inte låtit henne bli så rund som hon var då (hon väger 550 kg nu mot 600 kg då).

Övriga fyra hästar som vi har haft på lösdriften här hemma har haft fina hovväggar.
 
Väljer att försöka svara er alla här.
Tusen tack för alla input, och första steget blir helt klart att blanda ut spånet med torv.
Hoppas verkligen att det inte är det @Rhodugune nämner, liknar ju helt klart men hon har ju som sagt ingen connemara i sig. Känns ändå som det kanske inte är det, då hovarna faktiskt höll sig bra hela vintern och våren... Hoppas!

Gällande en närmare analys av macromineraler kan detta absolut göras, problemet här är (som för många andra) att jag står i ett stall med 30 + hästar som tar eget hö vilket gör att värdena kan variera beroende på vall. Med andra ord tyvärr svårt att hålla sig på en exakt nivå hela tiden. Dessvärre är inte eget grovfoder möjligt pga utrymmesskäl (och för min del skulle det bli väldigt dyrt, det ingår fri tillgång i stallhyran och häst äter omkring 15 kg). Något som slog mig är dock att stallets vatten innehåller väldigt mycket järn, är det något som kan tänkas ställa till det?

Gällande hagar etc i övrigt går hon i flock med 3 andra ston, på gräs när underlaget tillåter och annars i stor rasthage på grus. Således utstätts inte hovarna för lera i någon stor utsträckning.
Kan tillägga att hon, trots trasiga hovar, aldrig visat tecken på att ömma. Alltid något!
 
Jag har en likadan häst, och jag skulle nog vilja säga att han har det som @Rhodugune nämner trots att han är swb. På honom är det "limmet" i lagrena i hoven som inte håller ihop. Det är genetiskt och det spelar ingen roll hur mycket tillskott jag ger honom. Det blir inte bättre.
Det som hjälper honom är framför allt att hålla samma fuktighet, dvs om det är torrt ute så torrt inne, blött ute helst fuktigt inne. När hovarna utsätts för skillnaderna blött-torrt så är dom som värst. Bäst är det på sommaren när det är torrt.
Min skos med korta intervaller och tunn söm, sömmen får inte sättas för högt för när det börjar spricka så spricker det hela vägen upp till sömmen oavsett hur högt den sitter. I början ville hovis sätta den högt så det "sitter" men det blev katastrof för varje gång det sprack så blev det bara högre o högre. Till slut fanns det ingen vägg kvar.
Har varit tvungen att ha honom utan skor under en period med boots på i hagen då det inte fanns något kvar att sätta sömmen i. Det gjorde väldigt stor skillnad för hans hovar, de blev mycket bättre.
 
Tänkte göra en återkoppling till denna tråden nu några månader senare!
Började omgående i och med svaren i denna tråd att byta ut spånet i hästens box mot torv, och fortsatte plasta och fila flikar på hovarna dagligen.
Faktum är att sedan underlaget byttes mot torv så har inte hovarna trasats sönder mer :bow:. Nu har det i stället växt ner mer och mer och därmed har en hel del trasigt kunnat avlägsnas vid verkning / skoning. Klarar sig bra 6-7 veckor mellan skoningarna. Med rädsla för hovarna valde jag i samråd med hovis att avstå vanliga snösulor i år, och införskaffade i stället polarpads. Har funkar prima! Tror det var en stor fördel för hästen att slippa gå med snösulor :).

Jag hoppas verkligen att vi hittade vår lösning nu med torven, men det återstår att se om jag får samma problem i sommar / höst :meh:.
 
Och här står jag igen. Med trasiga hovar som plastades så sent som i torsdags. Hovarna är mycket smuliga och flikar sig / går sönder. Hon går i dagsläget på bete.

Jag har för tillfället slut på idéer Så om någon har något input är det varmt välkommet, se mina tidigare inlägg för mer info.
 
Och här står jag igen. Med trasiga hovar som plastades så sent som i torsdags. Hovarna är mycket smuliga och flikar sig / går sönder. Hon går i dagsläget på bete.

Jag har för tillfället slut på idéer Så om någon har något input är det varmt välkommet, se mina tidigare inlägg för mer info.
Torra? Testa med att ställa henne i vattenbad och sedan smörja in hovväggen med vegetabilisk olja för att hjälpa till att behålla fukten. Alternativt att du varje morgon smörjer med olja då nätterna med dagg kan hjälpa till med återfuktande medan dagar med sol kan vara uttorkande och då hjälper oljan att behålla fukten.
 
Jag liknande men mindre problem med min inklusive höga, trånga trakter och strålröta. Skodde av i höstas. Vilken total lyckoupplevelse! Det har varit mycket jobb för mig med boots o dyl och ångest över lite hålväggar o röta i bärranden men det är SÅ värt det i förhållande till hur hovarna har utvecklats. Nu lyfter jag upp framhovarna o ler istället för att få en klump i magen. Hovarna har utvecklats så mycket jag inte kunde gissa så jag är så glad att jag vågade testa och vågade ha is i magen. De såg ju fruktansvärda ut i början o hästen skulle aldrig klarat sig utan boots. Jag är egentligen inte anti skor men så länge hovarna fortsätter utvecklas så kommer jag försöka behålla hästen barfota. Håller jag efter hovvägarna så de är lite rundade på kanterna så spricker de inte alls.
 
Håller med andra. Byt strö, och sedan tror jag att torrt väder kan ha med problemet att göra eftersom det är under sommarhalvåret som hovarna blir dåliga. Kanske låta hästen stå i vatten en bra stund dagligen kan hjälpa? Kanske under tiden du ryktar eller så?
 
Ställ absolut inte hästen i vatten!!!! Gammal skröna som tyvärr lever vidare! Det värsta för hovarna är att blötas och torka, blötas och torka etc. Varje gång som hovarna blir blöta så expanderar dom och när dom sedan torkar så krymper dom. Blir extrema påfrestningar på sömhålen som gör att hovarna spricker sönder. Det bästa är att fetta in hoven ofta (gärna varje dag) och försöka hålla en så jämn fuktbalans i hoven som möjligt för att undvika expansion etc. Hovfett hindrar hoven från att suga upp överflödigt vatten samt hindrar hoven från att släppa ut för mycket fukt. Olja är för flyktigt och gör inte sitt jobb. Välj gärna ett hovfett som innehåller naturliga fetter och undvik allt med paraffinolja etc då det i längden torkar ut. Tex Kevin Bacon hovfett är bra! Om du har mycket järn i vattnet så skulle jag öka på med zink och koppar. Tex Hippo selection hov är bra. Ge dubbel dos mot vad som står.
 
Ställ absolut inte hästen i vatten!!!! Gammal skröna som tyvärr lever vidare! Det värsta för hovarna är att blötas och torka, blötas och torka etc. Varje gång som hovarna blir blöta så expanderar dom och när dom sedan torkar så krymper dom. Blir extrema påfrestningar på sömhålen som gör att hovarna spricker sönder. Det bästa är att fetta in hoven ofta (gärna varje dag) och försöka hålla en så jämn fuktbalans i hoven som möjligt för att undvika expansion etc. Hovfett hindrar hoven från att suga upp överflödigt vatten samt hindrar hoven från att släppa ut för mycket fukt. Olja är för flyktigt och gör inte sitt jobb. Välj gärna ett hovfett som innehåller naturliga fetter och undvik allt med paraffinolja etc då det i längden torkar ut. Tex Kevin Bacon hovfett är bra! Om du har mycket järn i vattnet så skulle jag öka på med zink och koppar. Tex Hippo selection hov är bra. Ge dubbel dos mot vad som står.
Nu är det genom sulan som största fuktvandringen sker och inte väggarna så hovfettet hindrar inte hoven att suga upp vatten, men ren vegetabilisk olja är bättre än fetter att smörja hovväggen med. Vad är det för konstiga oljor som är flyktiga är det du tänker på?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 124
Senast: super
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 796
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 868
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp