Katastrofhovar!

Nu är det genom sulan som största fuktvandringen sker och inte väggarna så hovfettet hindrar inte hoven att suga upp vatten, men ren vegetabilisk olja är bättre än fetter att smörja hovväggen med. Vad är det för konstiga oljor som är flyktiga är det du tänker på?
Jag gissar att hon menar att oljan inte sitter kvar tillräckligt länge. Hur som helst så har skrönan med vatten hjälpt vid kexiga/sköra hovar för mig, men jag hade väl tur kanske...
 
Min dam fick liknande förra sommaren. Som mjukt kex i hovväggen. Blev bra på några skoperioder dock. Gissningen är att det är blött-torrt-blött-torrt hovarna inte klarar och tyvärr är det ju ofta så det blir på sommaren.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Ställ absolut inte hästen i vatten!!!! Gammal skröna som tyvärr lever vidare! Det värsta för hovarna är att blötas och torka, blötas och torka etc. Varje gång som hovarna blir blöta så expanderar dom och när dom sedan torkar så krymper dom. Blir extrema påfrestningar på sömhålen som gör att hovarna spricker sönder. Det bästa är att fetta in hoven ofta (gärna varje dag) och försöka hålla en så jämn fuktbalans i hoven som möjligt för att undvika expansion etc. Hovfett hindrar hoven från att suga upp överflödigt vatten samt hindrar hoven från att släppa ut för mycket fukt. Olja är för flyktigt och gör inte sitt jobb. Välj gärna ett hovfett som innehåller naturliga fetter och undvik allt med paraffinolja etc då det i längden torkar ut. Tex Kevin Bacon hovfett är bra! Om du har mycket järn i vattnet så skulle jag öka på med zink och koppar. Tex Hippo selection hov är bra. Ge dubbel dos mot vad som står.
Det stämmer inte. Att blöta hovarna är utmärkt. En hov kan aldrig bli mättad när det gäller vatten.
 
Blött-torrt-blött-torrt höll på att ta livet av min häst. Hans hovar sprack sönder totalt. Nu har han jättefina hovar men får inte stå eller gå i vatten. Försöker att inte spola honom alls utan håller hans hovar helt torra och nu håller dom. Har det regnat ute märks det direkt, då börjar dom spricka.
 
Och här står jag igen. Med trasiga hovar som plastades så sent som i torsdags. Hovarna är mycket smuliga och flikar sig / går sönder. Hon går i dagsläget på bete.

Jag har för tillfället slut på idéer Så om någon har något input är det varmt välkommet, se mina tidigare inlägg för mer info.
Hej. har haft min häst i 3 månader och i början var hovarna super fina, hon hade problem med "svampiga" hovar i vintras och nu i maj blev det tvärtom, super torra och sprickorna ploppade upp mer och mer. Fick tips av en hovslagare om ett gammalt knep som tydligen används flitigt i travstall, fodertran och torskleverolja, hur mycket av dom olika delarna vet jag tyvärr ej då jag köper min av hovslagaren men det är STOR skillnad på min hästs hovar. Smörj på hovarna varje dag och speciellt direkt efter skoning. Min flaska tog slut och hon var utan i 2 veckor, det märktes.

Sen en tanke med din häst, om den hade fina hovar i våras och dåliga nu när den går på bete så är det kanske något den inte får i sig tillräckligt av på betet? Eftersom analys verkar vara svårt att utföra så skulle jag köpa något bra beprövat tillskott som ska hjälpa hästar med dåliga hovar, för att se om det faktiskt är något den saknar eller om det är genetiskt.
 
Det stämmer inte. Att blöta hovarna är utmärkt. En hov kan aldrig bli mättad när det gäller vatten.

Jaha så om du är torr om händer och naglar så stoppar du dom i vatten? Skulle inte tro det!! Hästars hovar har ju liknande uppbyggnad som våra naglar och om jag är för mycket i vatten med händerna så skivar sig mina naglar.
Jo hovar kan def bli förstörda av för mycket vatten framförallt om det följs av torka vilket skulle bli fallet om ts blöter hovarna. Som jag skrev så blir det rörelse i hovarna när dom expanderar och krymper och det är döden för hovarna! Jag har fått denna info av flera klinikhovslagare när jag hade problem med min förra häst hovar. Nuvarande hästs hovar smörjer jag i stort sett dagligen och har inga problem med hovarna oavsett väderlek!
 
Nu är det genom sulan som största fuktvandringen sker och inte väggarna så hovfettet hindrar inte hoven att suga upp vatten, men ren vegetabilisk olja är bättre än fetter att smörja hovväggen med. Vad är det för konstiga oljor som är flyktiga är det du tänker på?
Som jag svarade en annan så här jag fått denna info av flera klinikhovslagare när min förra häst hade problem med hovarna. Jag har iaf märkt stor skillnad när jag smörjer med hovfett. Enligt klinikhovslagarna så ska hovfettet verka hindrande för hoven att ta upp för mycket fukt medan olja som sagt är för flyktigt och bildar inte tillräckligt skydd.
 
Jag rekommenderar dig att få hjälp med foderstaten och då menar jag någon som har stor kunskap om foder och hur mineralerna samverkar och balanserar varandra. Att ge tillskott lite i blindo kan göra mer skada än nytta och kommer inte ge den effekt som du vill ha. Det finns flera här på forumet som är mycket kunniga och kanske kan rekommendera någon där du kan få hjälp.
 
Som jag svarade en annan så här jag fått denna info av flera klinikhovslagare när min förra häst hade problem med hovarna. Jag har iaf märkt stor skillnad när jag smörjer med hovfett. Enligt klinikhovslagarna så ska hovfettet verka hindrande för hoven att ta upp för mycket fukt medan olja som sagt är för flyktigt och bildar inte tillräckligt skydd.
Och den informationen jag fått från flera håll så är olja bättre och oavsett om man väljer att smörja med olja eller fett så är det för att hindra uttorkning, inte för att hindra fukt!
 
Jaha så om du är torr om händer och naglar så stoppar du dom i vatten? Skulle inte tro det!! Hästars hovar har ju liknande uppbyggnad som våra naglar och om jag är för mycket i vatten med händerna så skivar sig mina naglar.
Jo hovar kan def bli förstörda av för mycket vatten framförallt om det följs av torka vilket skulle bli fallet om ts blöter hovarna. Som jag skrev så blir det rörelse i hovarna när dom expanderar och krymper och det är döden för hovarna! Jag har fått denna info av flera klinikhovslagare när jag hade problem med min förra häst hovar. Nuvarande hästs hovar smörjer jag i stort sett dagligen och har inga problem med hovarna oavsett väderlek!

Vad jag gör eller inte gör spelar väl ingen roll. Jag gick utbildning i april och där redogjordes det om varenda blodkärl i hoven och nedre delen av benet, hur hoven är uppbyggd osv. Isåfall får du ringa och berätta för chefsklinikhovslagare och veterinärer/forskare att det inte stämmer.
 
Detta stämmer kanske på en frisk hov. På en dålig hov där limmet mellan lagerna i hoven är dåligt är det katastrof med vattenbad. Den behöver antigen hållas torr eller våt (hela tiden)
Stämmer enligt hur min hovslagare förklarat det oxå. Och just när det blir sprickor kring sömhål är det känsligt med för mycket fukt i och med att hoven faktiskt är skadad.
En oskodd hov blir inte alls lika känslig.
 
Om hästen reagerat på skiftet mellan blött och torrt hela tiden borde endera hålla konstant torra eller konstant fuktiga hjälpa.
 
Det många inte tänker på är att den del av hoven som är längst ner är den del som fodret påverkade 4-6 månader tidigare, därför många hästar får problem på sommaren när de fallit ur i dec-januari. Inte sagt att det är hela anledningen men det kan vara en stor bidragande faktor.
 
Vad jag gör eller inte gör spelar väl ingen roll. Jag gick utbildning i april och där redogjordes det om varenda blodkärl i hoven och nedre delen av benet, hur hoven är uppbyggd osv. Isåfall får du ringa och berätta för chefsklinikhovslagare och veterinärer/forskare att det inte stämmer.
Nej du vet säkert bättre än klinikhovslagare på SLU....
 
Har noga läst alla era input och stort tack för att ni tar er tid!

Beträffande vatten är jag lite rädd för vattenbad just med tanke på den växlingen som tyvärr inte går att undvika såhär års.. hovarna blir mycket smuliga, men upplevs inte torra så sätt.
Hovfett är ju något jag inte testat så det skall helt klart prövas! Vet att min lokala ridsportsbutik säljer det från Kevin Bacon som någon nämnde.

Foderbiten är svår att komma mer tillrätta med tror jag, IOM att hästen under året får hö från flera olika vallar (stort stall med 30 hästar som tar eget hösilage) samt att jag inte har möjlighet att köpa in eget grovfoder.
 
Har noga läst alla era input och stort tack för att ni tar er tid!

Beträffande vatten är jag lite rädd för vattenbad just med tanke på den växlingen som tyvärr inte går att undvika såhär års.. hovarna blir mycket smuliga, men upplevs inte torra så sätt.
Hovfett är ju något jag inte testat så det skall helt klart prövas! Vet att min lokala ridsportsbutik säljer det från Kevin Bacon som någon nämnde.

Foderbiten är svår att komma mer tillrätta med tror jag, IOM att hästen under året får hö från flera olika vallar (stort stall med 30 hästar som tar eget hösilage) samt att jag inte har möjlighet att köpa in eget grovfoder.
Fast att lägga till 0,5-1 kg lusernpellets eller liknande från nov-feb-mars brukar göra skillnad för min häst så att han inte faller ur i överlinjen så det bör vem som helst kunna göra.
 
Fast att lägga till 0,5-1 kg lusernpellets eller liknande från nov-feb-mars brukar göra skillnad för min häst så att han inte faller ur i överlinjen så det bör vem som helst kunna göra.
Hon har ätit 0,75 kg krafft muskel under vintern, har dock haft svårt att ta sig ordentligt och jag hade önskat aningen mer hull samt bättre överlinje. I övrigt har hon ätit fri tillgång på ensilaget (15-20 kg), 1 kg krossad havre, olja, mineraler och vimitals "hoof".
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: super
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 803
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 882
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp