Katastrofhovar!

Hon har ätit 0,75 kg krafft muskel under vintern, har dock haft svårt att ta sig ordentligt och jag hade önskat aningen mer hull samt bättre överlinje. I övrigt har hon ätit fri tillgång på ensilaget (15-20 kg), 1 kg krossad havre, olja, mineraler och vimitals "hoof".
Lite utanför trådens ämne men har ni kollat om där är problem med magen, såsom magsår? Min häst åt kopiösa mängder grovfoder och mycket kraftfoder men var ändå tunn, efter diffusa magproblem som resulterade i "kolik" samt förstoppning gjordes en gastroskopi och där fanns magsår. Behandlades för detta och numera är han relativt lättfödd och äter 14-18kg hösilage och max 1 kg "kraftfoder" = lusernpellets och kwickbeet under vinterhalvåret.

Hoppas du kommer tillrätta med hovproblemen.
 
Min hovis lärde mig att den viktigaste delen av hoven att fetta in är undersidan, alltså sula och stråle.
Att massera kronranden ska också vara bra. Jag gör det alltid (dvs varje dag året runt) med ryktborsten, hovarna blir blanka och fina på köpet.
 
Min hovis lärde mig att den viktigaste delen av hoven att fetta in är undersidan, alltså sula och stråle.
Att massera kronranden ska också vara bra. Jag gör det alltid (dvs varje dag året runt) med ryktborsten, hovarna blir blanka och fina på köpet.
Fast att fetta in undersidan är ju meningslöst, dels tar hoven upp mer fukt genom sulan än väggen och dels så försvinner det ju för varje steg hästen tar.
 
Fast att fetta in undersidan är ju meningslöst, dels tar hoven upp mer fukt genom sulan än väggen och dels så försvinner det ju för varje steg hästen tar.
Det är just för att fukt avges genom just sulan som man ska fetta in den. Fettet stoppar fuktvandringen, åt båda hållen.
Det är precis som att smörja in sina händer, man smörjer in både handflatan och handryggen, inte skippar du handflatan för att du riskerar att en del av krämen smetas av på det du tar i.
Passa på att smörja på morgonen när gräset gett fukt till hovarna.
 
Det är just för att fukt avges genom just sulan som man ska fetta in den. Fettet stoppar fuktvandringen, åt båda hållen.
Det är precis som att smörja in sina händer, man smörjer in både handflatan och handryggen, inte skippar du handflatan för att du riskerar att en del av krämen smetas av på det du tar i.
Passa på att smörja på morgonen när gräset gett fukt till hovarna.
Ska förtydliga mig, fettet på sulan försvinner för varje steg hästen tar, fettet på väggen ligger kvar längre.
 
Jag provade tjära undersidan av hovarna på en skodd häst en gång. Vintertid med snö. Satt inte kvar lång stund innan allt var bortnött. Samma sak kommer ju hända med fett.
 
Jag använder NAF hoof moist. På väggar och sula. Det sugs liksom in i hoven mer som en fuktkräm än som hovfett. Funkar toppen tycker jag och Hovarna ser bra ut.

Sedan ett par veckor använder jag också Red horse artimud och sole cleanse mot de elaka bakterierna. Hovarna ser toppen ut, ska bli spännande att se vid nästa Skoning.
 
Hon har ätit 0,75 kg krafft muskel under vintern, har dock haft svårt att ta sig ordentligt och jag hade önskat aningen mer hull samt bättre överlinje. I övrigt har hon ätit fri tillgång på ensilaget (15-20 kg), 1 kg krossad havre, olja, mineraler och vimitals "hoof".

Hovarna speglar ofta hur magen mår. Ge någon bakteriekultur? Nåt för magsyra? (el båda) Prova byta bort havren, många hästar har svårt att bryta ner stärkelsen. Finns mkt att ge med mindre stärkelse. (lusern, olja, betfor, linfrö mm - gör en egen blandning?? )
Jag testade hoofhardner på min häst och det resulterade i att de bara krackelerade och sprack, de blev liksom uttorkade och hårda på ytan, oelastiska och sprack eftersom hoven rör sig hela tiden.
Jag har fått bra resultat av att ge "hoof First" som tillskott. Men det beror ju såklart på vad man ger för foder i övrigt om det fungerar.
Kan rek. att läsa denna om man vill grotta ner sig i foder / hovar.
http://docplayer.se/3292643-Att-utfodra-hastens-hovar.html
 
Skulle bara vilja göra ett inlägg ang påstående om terpentin i spån, nej inget terpentin men det finns däremot lignin som främst förekommer i barrträd. Så vill man ändå prova spån, köp brännpellets som mestadels är gjort på lövträd. Man förstår nog att något som terpentin inte hör hemma i en pelletskamin, lignin luktar likartad som terpentin men är inte lika brandfarligt. Luktar det rikligt av detta i stallet, innebär det att man har spån från företrädesvis barrträd.
 
@susanne Fast då är din hovis verkligen ute och cyklar och ordinerar något som ingen annan hovis gör. ALDRIG fett på hoven!! Stänger ute fukten!!
 
Du får gärna skicka ett PM med vem det var så ska jag höra med hen hur det motiveras ;)
Jag har gått som lärling med en hovisar som hållt på i 20 år och en som hållt på i 6 år, även diskuterat detta med flertalet andra. Alla har sagt att fett är big no no för att det gör så att fukten stängs ute. Med mina kunskaper om hovvård så är det väldigt logiskt.
 
Du får gärna skicka ett PM med vem det var så ska jag höra med hen hur det motiveras ;)
Jag har gått som lärling med en hovisar som hållt på i 20 år och en som hållt på i 6 år, även diskuterat detta med flertalet andra. Alla har sagt att fett är big no no för att det gör så att fukten stängs ute. Med mina kunskaper om hovvård så är det väldigt logiskt.
Jag tänker inte skicka ngt pm. Jag tror inte den hovisen håller på fortfarande, var många år sedan men även hört det från flera håll och inte bara från honom.
Tanken är ju att fukten ska stängas ute för att behålla en jämn fuktbalans i hoven där hoven inte vidgas och krymper efter hur vädret vänder. Vilket gör att sömhålen spricker upp.
Hur som så har jag smörjt mina hästars hovar med hovfett sedan dess i många år och min nuvarande häst har superbra hovar... Fick beröm på senaste vetbesöket för fina hovar vilket gör att jag inte köper ditt argument alls!! Bara för att dina två hovisar inte har den åsikten betyder inte att dom har rätt! Jag tror mer på en hovis jag träffat irl och som jobbat som klinikhovslagare i många år på SLU än någon nisse på nätet som anser sig veta bäst!!
 
Vilken märklig tråd ang råd och krig om vem som är mest legitim etc:eek:

För mig som varit på buke i decennium blir hela kriget märkligt .
Samma skrönor, samma påståenden som bara går runt typ .

Vatten är jättebra att grunda torra hovar med innan man sen penslar på vegetabilisk olja ! Det ska vara vegetabilisk . Raps/oliv olja . Då bevarar man fukten man vill ha in på torra hovar utan att stänga in /torka ur .

Att hästar har hovar som totalt utöver det faller sönder/har dålig kvalitet har att göra med många andra variabler : genetik/foderstat/hur de hålls (hagarna - extrem blöt/lera vintertid tex) /hovslagare .
 
@super dina råd om noll vatten pch hovfett är för mig som att lyssna på någon enstaka veterinär/hovslagare som var verksam år 1999 . Typ :confused:

Även om du själv är nöjd utifrån din egen häst så är det du strider för verkligen ingen referens som håller sant i allmänhet etablerat :confused:
 
@super dina råd om noll vatten pch hovfett är för mig som att lyssna på någon enstaka veterinär/hovslagare som var verksam år 1999 . Typ :confused:

Även om du själv är nöjd utifrån din egen häst så är det du strider för verkligen ingen referens som håller sant i allmänhet etablerat :confused:
För mig är tvärtom vatten en gammal skröna man körde med på 80-talet när man höll på med filtboots etc.. Och vadå strider?? Alla är vi salig vår tro och jag kommer som jag skrev inte byta till annan när det jag kör med har visat sig fungerar utmärkt även på vänners hästar när dom haft problem! Jag har inte hört en enda hovis motsätta sig det råder heller.. Vi är även flera i tråden som vittnat om att dom hört att hovfett är bra.. Så vad som är sant i allmänhet etablerat kan ju diskuteras.. Vad är det som säger att din sanning är korrekt??
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: super
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 794
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 850
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp