Katie Price färgade sin häst rosa – djurvänner rasar

Glamourmodellen Katie Price, 37 färgade sin häst rosa och rakade hjärtan i pälsen.
Det uppskattades inte av den internationella djurrättsorganisationen PETA, skriver The Mirror.
– Hästar är smarta, komplexa djur, inte ägodelar, säger PETA-chefen Mimi Bekhechi. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article22717196.ab
 
Glamourmodellen Katie Price, 37 färgade sin häst rosa och rakade hjärtan i pälsen.
Det uppskattades inte av den internationella djurrättsorganisationen PETA, skriver The Mirror.
– Hästar är smarta, komplexa djur, inte ägodelar, säger PETA-chefen Mimi Bekhechi. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article22717196.ab

Glamourmodellen Katie Price, 37 färgade SIN häst rosa OCH rakade hjärtan i pälsen.

Det var ju inte alls hennes egen häst som blev färgad. Och dessutom var det en helt annan häst som fick hjärtana. Journalister....

Sedan förstår jag inte problemet. Vi spökar ut våra hästar dagligen, på ett eller annat sätt. Jag har mer emot diverse kemikalier som användes på djuret och hurpass det påverkade.
 
Vi har ju maskerader för hästar (maskeradhoppning). Borde inte det också vara förkastligt?

Däremot är det faktiskt så att även om hästen är både smart och komplex så är det ju så att det samtidigt visst är en ägodel.

Vi har ju också haft "dalahästar" och "zebror" på diverse tillställningar, även internationella.
Min fråga är också om det är ok att spöka ut och klippa hundar, typ pudel och klä dem i glitter etc?
 
Visserligen var färgningen idiotisk men att bli upprörd över klippningen?! Det är ju många i Sverige som passar på att klippa något lite roligt mönster när hästen ändå ska klippas. Det är ju inget som hästen bryr sig i.
Förstod inte heller hur det där med klippningen, eller att "karva in" som peta enligt journalisterna kallar det, upprörde folket.
För övrigt trodde jag också att Katie var helt ut ur kändisbilden vid det här laget, men tydligen inte :cautious:
 
Min fråga är också om det är ok att spöka ut och klippa hundar, typ pudel och klä dem i glitter etc?
Exakt detta jag tänkte på. Att klippa och färga pudlar händer ju var och varannan dag på utställningar och tävlingar, är inte det lika illa som att klippa och färga hästen?? Att folk ska vara så jävla lätt kränkta, det är ju inte direkt som att hästen bryr sig. @Monstermom la upp en väldigt passande bild i en annan tråd på en pudel klippt och färgad till en musse pigg..
 
Det PETA är upprörda över är att djur är ägodelar och att det blir uppenbart i de här fallen. Tittar man på ett videoklipp av den rosa hästen ser den inte ut att lida nämnvärt och som folk redan påpekat så spelar det inte den minsta roll om man gör något mönster när man ändå klipper en häst.
Mina djur ÄR mina ägodelar. De är naturligtvis mycket mer än så, men faktum är att jag bestämmer över dem och så länge de inte mår dåligt av det så är det upp till mig hur de lever sina liv. Hade jag en pudel skulle jag garanterat åtminstone någon gång klippa den i någon rolig frisyr...
 
Det enda jag blir irriterad på är att djur inte kan få vara djur (såklart under vissa förutsättningar). Det här känns som ännu ett steg i att förmänskliga djur. Jag menar inte att allt utom att släppa ut djuren i Amazonas regnskog är fel. Däremot tycker jag att det är totalt onödigt att färga sin häst. Lika onödigt som att ha täcke och massa onödig utrustning för syns skull eller rycka manen när man lika gärna kan klippa med samma resultat. Om hästen fick välja är jag säker på att han hellre behållit sin naturliga färg än att stå med massa kliande färgningsmedel i pälsen.
 
Exakt detta jag tänkte på. Att klippa och färga pudlar händer ju var och varannan dag på utställningar och tävlingar, är inte det lika illa som att klippa och färga hästen?? Att folk ska vara så jävla lätt kränkta, det är ju inte direkt som att hästen bryr sig. @Monstermom la upp en väldigt passande bild i en annan tråd på en pudel klippt och färgad till en musse pigg..

Jösses, är jag taggad på hästsidan!? :nailbiting:

Men OK, då kan jag väl kasta mig in här också (utan att ha sett hästen i fråga), angående bilderna jag la upp på friserade hundar. Grejen är att jag tycker de ser väldigt kul ut, jag är riktigt imponerad över talangen som säkert krävs för att kunna göra en sån här sak - men jag är inte bekväm med det från hundarnas synvinkel!

Cool hund:
crazy-dog-grooming.jpg


... Men hur lång tid tog det? Hur många timmar var hunden en sak vars enda "jobb" var att inte göra något annat än att vara en målarduk? Jag tycker faktiskt inte om det alls, sett från hundsidan.

Jag har inget emot kläder på hundar, det handlar inte om deras värdighet eller något sådant för mig. Utan vill man klä ut hunden till Halloween så visst, kul, jag vill gärna se! Men då ska det vara kul för hunden med, kläderna ska passa och hunden ska trivas med uppmärksamhet från främlingar. Hundar är inte leksaker...

När det gäller hästar har jag ingen aning, kanske är det jobb man gör med dem ändå, klipper och färgar och har sig? De kanske inte är så aktiva i samspel med sina människor? Jag har ingen aning. Men bilderna jag la upp på hund var inte tänkta att säga att det här är en oproblematisk sak att göra mot djur. Vad gäller att PETA protesterat mot detta, så kan jag säga att jag tycker generellt att det problematiseras alldeles för lite vad djur får stå ut med för vår underhållning och jag tycker det är bra att frågan väcks. I just den här frågan, en rosa häst, har jag inget som helst svar - men jag blir definitivt inte upprörd över att frågan har väckts. Det tycker jag är sunt.
 
Tror inte mina hästar hade brytt sig om jag skulle färga dom pyssel som pyssel och mina älskar när jag pysslar med dom, eller ja den som inte blir pysslad med är inte lika nöjd:p
 
Förstod inte heller hur det där med klippningen, eller att "karva in" som peta enligt journalisterna kallar det, upprörde folket.
För övrigt trodde jag också att Katie var helt ut ur kändisbilden vid det här laget, men tydligen inte :cautious:

Eftersom att det är lite av ett guilty pleasure för mig att se på hennes gamla realityserier på youtube, så känner jag mig manad att säga: NEJ NEJ, inte ute ur bilden. Hon vann Celebrity Big Brother 2015, ger ut böcker hit och dit och har haft en väldigt offentlig otrohetsskandal under de senaste åren. Så hon fortsätter väl lite i samma stil som alltid med visst bibehållet intresse från media.

Nu känner jag mig lite skamsen och smutsig som kommit ut gällande sånt här.
 
Så länge färgen inte gör någon skada så blir jag inte särskilt uppjagad. Onödigt och dumt däremot - ja absolut. Tänker nog bara att det är mycket vi gör emot djur som är onödigt och dumt. Att en kändis låter färga en häst rosa är inte första prio att korrigera i så fall.

Tänker lite som monstermom också - att det såklart är jobbigt för alla djur att stå still och bli hanterad/pillad på i timtal.



576753_131773425.gif


16500857-4T5Xb.jpg
 
Jösses, är jag taggad på hästsidan!? :nailbiting:

Men OK, då kan jag väl kasta mig in här också (utan att ha sett hästen i fråga), angående bilderna jag la upp på friserade hundar. Grejen är att jag tycker de ser väldigt kul ut, jag är riktigt imponerad över talangen som säkert krävs för att kunna göra en sån här sak - men jag är inte bekväm med det från hundarnas synvinkel!

Cool hund:
crazy-dog-grooming.jpg


... Men hur lång tid tog det? Hur många timmar var hunden en sak vars enda "jobb" var att inte göra något annat än att vara en målarduk? Jag tycker faktiskt inte om det alls, sett från hundsidan.

Jag har inget emot kläder på hundar, det handlar inte om deras värdighet eller något sådant för mig. Utan vill man klä ut hunden till Halloween så visst, kul, jag vill gärna se! Men då ska det vara kul för hunden med, kläderna ska passa och hunden ska trivas med uppmärksamhet från främlingar. Hundar är inte leksaker...

När det gäller hästar har jag ingen aning, kanske är det jobb man gör med dem ändå, klipper och färgar och har sig? De kanske inte är så aktiva i samspel med sina människor? Jag har ingen aning. Men bilderna jag la upp på hund var inte tänkta att säga att det här är en oproblematisk sak att göra mot djur. Vad gäller att PETA protesterat mot detta, så kan jag säga att jag tycker generellt att det problematiseras alldeles för lite vad djur får stå ut med för vår underhållning och jag tycker det är bra att frågan väcks. I just den här frågan, en rosa häst, har jag inget som helst svar - men jag blir definitivt inte upprörd över att frågan har väckts. Det tycker jag är sunt.

Tyckte dina kloka inlägg kunde plats här med :D
Det är ju lite som med hästen ändå, den blev färgad rosa för ett reklamklipp sen fick den nog återgå till att vara häst så just detta tycker jag inte är något att hänga upp sig på. Varför inte bli förbannad och jobba mer med att få bort träningen av tennessee walking horse, det är mycket värre än att en rosa häst med ett horn fick vara med i ett tv jippo.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp