Kattdilemma

Mischmasch

Trådstartare
Har två innekatter på 11 och 6 år. Den äldre har vi haft sen han var kattunge och den yngre köpte vi som 1-åring när vår tidigare katt dog.

Dom här två katterna har aldrig blivit kompisar som 11-åringen och vår tidigare katt var. Dom myser aldrig tillsammans, tvättar inte varandra, leker inte tillsammans. Det enda dom gör är att brottas ibland vilket slutar med att dom ryker ihop.

Nu har livet förändrats, vi har fått barn och vi har flyttat till ett ställe där det inte är lika lätt att koppelrasta dom då det kryllar av utekatter, i alla fall den yngre blir rädd och sliter sig när han blir konfronterad. Vi byggde en liten rastgård i höstas men den tillfredställer inte dom utan dom tar gärna chansen att rymma.

Vill inte göra dom till utekatter då jag inte tycker vi bor lämpligt till för det. Dessutom reser vi ca 100 mil ett par gånger per år för att träffa våra familjer och måste ta med katterna då vi inte har någon lämplig kattvakt. Det blir ett jäkla meck helt enkelt. Hade vi inte haft katterna så hade vi kunnat resa oftare = träffa våra familjer oftare vilket känns ännu viktigare nu när vi fått barn.

Så kontentan är, vi inser att våra liv hade fungerat bättre utan katterna, som det är nu går alla bara varandra på nerverna (katterna gnäller, lurpassar på ytterdörren hela tiden osv) men jag känner inte riktigt att jag klarar av att sälja den äldre, han har en speciell plats i hjärtat. Den yngre däremot är jag inte lika fäst vid så nu funderar jag på att försöka sälja honom och se vad som händer med dynamiken i hemmet. Men samtidigt blir jag orolig att den gamla kommer känna sig ensam fast dom inte verkar ha något utbyte av varandra?

Tänker också att det blir lättare att lägga lite extra kärlek på honom när man bara har en och att han kanske inte har så många år kvar.

Några råd?
 
Den äldre katten har levt som ensamkatt en stor del av sitt liv och kommer antagligen må bättre som ensamkatt än tillsammans med en annan katt. Det funkar ju inte med den andra katten ni har och det kommer antagligen inte fungera med en annan katt heller.

Börja med att omplacera den yngre och se hur det går. Det är ofta lättare att hitta kattvakt till en katt än till två katter, om inte annat är det större chans att man har råd med kattpensionat till en katt iaf. Om det inte är ett alternativ att ta med katten när ni åker iväg. Jag, galen som jag är, tar med hela kattfamiljen (4 katter) när vi åker och hälsar på släkten...
 
Jag kanske rörde till det :) 11-åringen har levt med kattsällskap större delen av livet men gick mycket bättre ihop med sin tidigare kattkompis än med sin nuvarande. Dom sov tillsammans, myste och tvättade varandra.

Han och den nuvarande verkar mest samexistera och ibland råka lite i luven på varandra. Men samtidigt så är jag rädd att han ändå kommer känna sig ensam själv när vi är borta hela dagarna. Samtidigt börjar han bli äldre och sover mycket, jag vet inte.

Som det är nu drar vi med dom i bilen dom där 100 milen ett par gånger om året. Men utan katterna hade vi även kunnat flyga dit över långhelger och liknande. Känner ingen som kan ha dom hemma hos sig och att ta sig till oss två gånger per dygn för att se till dom känns som ett rätt mastigt uppdrag för en kattvakt..
 
Jag kanske rörde till det :) 11-åringen har levt med kattsällskap större delen av livet men gick mycket bättre ihop med sin tidigare kattkompis än med sin nuvarande. Dom sov tillsammans, myste och tvättade varandra.

Han och den nuvarande verkar mest samexistera och ibland råka lite i luven på varandra. Men samtidigt så är jag rädd att han ändå kommer känna sig ensam själv när vi är borta hela dagarna. Samtidigt börjar han bli äldre och sover mycket, jag vet inte.

Som det är nu drar vi med dom i bilen dom där 100 milen ett par gånger om året. Men utan katterna hade vi även kunnat flyga dit över långhelger och liknande. Känner ingen som kan ha dom hemma hos sig och att ta sig till oss två gånger per dygn för att se till dom känns som ett rätt mastigt uppdrag för en kattvakt..

Jag vet inte hur ni bor, men ibland kan man hitta någon trevlig granne som lätt kan titta över två gånger om dagen och plocka om dem. Alternativt en yngre förmåga som mot en peng sover över de nätter ni inte är hemma.
 
Äldre katter tycker ofta att andra katter är jobbiga, de har inte riktigt samma behov av sällskap som när de var unga och energiska. En katt kan ni lätt ta med som handbagage när ni flyger så att gå ner till en katt kan göra stor skillnad, på många sätt.
 
Frågan är hur lätt det är att omplacera en 6-årig huskatt (bondkatt).. Har redan försökt bland vänner på Facebook utan napp. Men ska göra en ny annons och sprida mer offentligt.
Funderar på att sätta ihop en film som visar honom i olika situationer så man får en bättre bild av honom än bara ett kort. Tänker mig 500 kr (Huvudsaken är ju att dom kan betala för veterinärvård, foder m.m. och att det är ett bra hem och då hade jag kunnat ge bort honom. Men en liten summa sållar väl förhoppningsvis bort dom mest oseriösa köparna som bara vill ha en katt men inte lägga nå pengar på den). Tänker mig också att man skulle kunna erbjuda en prövovecka så tar vi tillbaka honom om det inte funkar. Risker med det är väl kanske ev smittspridning om det finns andra katter i nya hushållet?
 
Tyvärr inte särskilt lätt. Det kryllar av huskatter på Blocket som i princip skänks bort. Särskilt vuxna är svårplacerade även om de inte har problem som kissar utanför osv. Det är alltid betydligt lättare att omplacera en vuxen rasskatt. Det finns en het marknad för dem och rasringen är alltid beredd att hjälpa till där. Jobbig situation.
 
Har gått över förväntan, var rädd att det skulle bli jättesvårt att bli av med honom. Men tog några bilder på honom och la ut en annons, några dagar senare hade jag åtta intressenter :up: Just nu är han på prov hos en tjej här i närheten där han förhoppningsvis kommer trivas :love: Känns väldigt "luftigt" hemma, tror det här blir bra. Nu ska vi satsa på att ge gammelkatten lite extra kärlek istället.

En av annonsbilderna
IMG_20180512_135510.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 609
Senast: cirkus
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 689
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Har två kattfarbröder (12 och 9 år) som är bästisar. Den äldre levde själv tills vi skaffade den yngre och det höjde hans livskvalitet...
Svar
1
· Visningar
530
Senast: cewe
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 303
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp