Katten låter som ett trasigt bergslejon

Miks

Trådstartare
Jag har lite ofrivilligt fått en katt på halsen ett tag framöver. Varför är ointressant egentligen men den ska bo hos oss ett tag. Vi kan inte mycket om katter. Den har fått med sig en kattlåda och en påse mat. Typ så.

Första dagarna var det väl ganska lugnt. Den är hårig som :devil: men fluffig och gosig. Väldigt kelig och snäll. Den tycker om barnen och vill gärna vara med hela tiden.

Nu till problemet; den har börjat låta som ett trasigt bergslejon :arghh: Den liksom avgrundsvrål mjauar! Typ hela tiden! Vi dööör :banghead: Jag har googlat lite och pratat med några närstående och vi misstänker att den löper. Den har dessutom idag kissat på en tröja som låg på golvet i sonens rum och inatt låg det en suspekt korv på badrumsmattan som jag inte studerade närmare än att jag plockade bort den och kastade in mattan i tvättmaskinen.

Hur sjutton ska vi stå ut? Kan man få den att sluta låta och börja gå på lådan igen? Nu!

Mvh Miks
 
Jag har lite ofrivilligt fått en katt på halsen ett tag framöver. Varför är ointressant egentligen men den ska bo hos oss ett tag. Vi kan inte mycket om katter. Den har fått med sig en kattlåda och en påse mat. Typ så.

Första dagarna var det väl ganska lugnt. Den är hårig som :devil: men fluffig och gosig. Väldigt kelig och snäll. Den tycker om barnen och vill gärna vara med hela tiden.

Nu till problemet; den har börjat låta som ett trasigt bergslejon :arghh: Den liksom avgrundsvrål mjauar! Typ hela tiden! Vi dööör :banghead: Jag har googlat lite och pratat med några närstående och vi misstänker att den löper. Den har dessutom idag kissat på en tröja som låg på golvet i sonens rum och inatt låg det en suspekt korv på badrumsmattan som jag inte studerade närmare än att jag plockade bort den och kastade in mattan i tvättmaskinen.

Hur sjutton ska vi stå ut? Kan man få den att sluta låta och börja gå på lådan igen? Nu!

Mvh Miks
Det troliga är att det var en hårboll och inte en bajskorv, men kissandet får ni se upp med så inga kläder, handdukar eller annat mjuk på är kissvänligt. Alltid ren låda.

Jag antar att det inte är eran katt? Hör med ägaren om kastrering så slipper ni löpet och katten själv mår bättre om hon ändå inte ska gå i avel. Annars är det bara att försöka stå ut tills hon slutar löpa. :D
 
Det troliga är att det var en hårboll och inte en bajskorv, men kissandet får ni se upp med så inga kläder, handdukar eller annat mjuk på är kissvänligt. Alltid ren låda.

Jag antar att det inte är eran katt? Hör med ägaren om kastrering så slipper ni löpet och katten själv mår bättre om hon ändå inte ska gå i avel. Annars är det bara att försöka stå ut tills hon slutar löpa. :D
... kissvänligt på golvet. Missade lite ord. :o
 
Det troliga är att det var en hårboll och inte en bajskorv, men kissandet får ni se upp med så inga kläder, handdukar eller annat mjuk på är kissvänligt. Alltid ren låda.

Jag antar att det inte är eran katt? Hör med ägaren om kastrering så slipper ni löpet och katten själv mår bättre om hon ändå inte ska gå i avel. Annars är det bara att försöka stå ut tills hon slutar löpa. :D
Bildgooglade hårboll :yuck: Du har nog rätt, kan ha varit en sån! Vi har från och med idag börjat ha sovrumsdörrarna stängda. Vi är dock oroliga för sofforna. Vill inte ha kattpiss där :eek: På natten får den sova i badrummet för annat går den runt och vrålar överallt.

Nää det är inte vår katt. Den är tydligen av en lite finare modell och den fick kattungar förra året som såldes för dyra tusenlappar så kastrering är inte aktuellt. Plan är tydligen att den ska få kattungar igen senare. Absolut inte när den bor hemma hos oss dock :nailbiting:

Men stå ut? :cautious: Finns det inget man kan göra under tiden :arghh:

Mvh Miks
 
Bildgooglade hårboll :yuck: Du har nog rätt, kan ha varit en sån! Vi har från och med idag börjat ha sovrumsdörrarna stängda. Vi är dock oroliga för sofforna. Vill inte ha kattpiss där :eek: På natten får den sova i badrummet för annat går den runt och vrålar överallt.

Nää det är inte vår katt. Den är tydligen av en lite finare modell och den fick kattungar förra året som såldes för dyra tusenlappar så kastrering är inte aktuellt. Plan är tydligen att den ska få kattungar igen senare. Absolut inte när den bor hemma hos oss dock :nailbiting:

Men stå ut? :cautious: Finns det inget man kan göra under tiden :arghh:

Mvh Miks

Tycker synd om katten, de där ”vrålen” kommer ifrån olyckliga katter (vår kör med dom om han måste duschas) och den är förmodligen både osäker och känner sig ensam.
 
Bildgooglade hårboll :yuck: Du har nog rätt, kan ha varit en sån! Vi har från och med idag börjat ha sovrumsdörrarna stängda. Vi är dock oroliga för sofforna. Vill inte ha kattpiss där :eek: På natten får den sova i badrummet för annat går den runt och vrålar överallt.

Nää det är inte vår katt. Den är tydligen av en lite finare modell och den fick kattungar förra året som såldes för dyra tusenlappar så kastrering är inte aktuellt. Plan är tydligen att den ska få kattungar igen senare. Absolut inte när den bor hemma hos oss dock :nailbiting:

Men stå ut? :cautious: Finns det inget man kan göra under tiden :arghh:

Mvh Miks
Öronproppar och lugnande, till er. :angel:
 
Bildgooglade hårboll :yuck: Du har nog rätt, kan ha varit en sån! Vi har från och med idag börjat ha sovrumsdörrarna stängda. Vi är dock oroliga för sofforna. Vill inte ha kattpiss där :eek: På natten får den sova i badrummet för annat går den runt och vrålar överallt.

Nää det är inte vår katt. Den är tydligen av en lite finare modell och den fick kattungar förra året som såldes för dyra tusenlappar så kastrering är inte aktuellt. Plan är tydligen att den ska få kattungar igen senare. Absolut inte när den bor hemma hos oss dock :nailbiting:

Men stå ut? :cautious: Finns det inget man kan göra under tiden :arghh:

Mvh Miks

Be att få låna en till katt av ägaren så den får någon att leka med?
Håller med @Vogue om att det är en sorgsen katts vrål.

(Ingen aning, men kan Zylkene vara något? Efter att ha testat feliway kanske?)
 
Tycker synd om katten, de där ”vrålen” kommer ifrån olyckliga katter (vår kör med dom om han måste duschas) och den är förmodligen både osäker och känner sig ensam.
Den har bott hos oss i 2,5 vecka. Det är först i torsdags som den började vråla. Innan dess var den hur lugn som helst. Ligger i soffan och gosar.

Be att få låna en till katt av ägaren så den får någon att leka med?
Håller med @Vogue om att det är en sorgsen katts vrål.

(Ingen aning, men kan Zylkene vara något? Efter att ha testat feliway kanske?)
Den bor utan kattkompisar i vanliga fall så det finns inga fler katter att hämta. Och en är nog i det här läget :o

Den känns inte sorgsen. Mer överkelig och vänder upp rumpan mot oss. Det tillsammans med vrålandet gör att vi tror att den löper. Den vill nog definitivt ha en kavaljer att göra barnförbjudna saker med :D

Var tvungen att googla ”medicinerna”. Kändes mer som grejer för stressade katter som inte mår bra. Den här är väl bara horny? :o

Mvh Miks
 
:laugh: :banghead: :arghh: Tack för peppen!

Och folk har katt frivilligt :confused: O_o

Mvh Miks
Japp, kastrerade. :up::D

c96b21c0-cefb-1155-b863-59f065ee2e12.jpg
 
Klart vi har, neutraliserade sådana :D Kåta katter är något av det j-ligaste som finns, de låter hemskt :p

Och ja, efter vad du berättar så lär hon löpa. Det är ju mars snart :idea: :laugh: I övrigt håller jag med om @Mia_Rs lösning :angel: Feliway lär inte göra ett skit! :rofl:
Syrrans siames vrålade så det hördes ner på gatan från fjärde våningen innan hon hann kastreras! Mamma var livrädd att soc skulle knacka på för tydligen hade det låtit som en unge som skrek efter mamma, mamma, MAMMA!

Min siamesfröken pratade faktiskt bara när jag var vaken, när jag gick och la mig så sov hon och brorsan med mig i sängen och var helt tyst. Däremot så drog hon gärna omkring på stora badlakan och det hände fler än en gång att jag hittade skurtrasorna i sängen. :laugh:
 
Japp, kastrerade. :up::D

c96b21c0-cefb-1155-b863-59f065ee2e12.jpg
Ha ha ha! Jisses! Den där ser mordisk ut!

Klart vi har, neutraliserade sådana :D Kåta katter är något av det j-ligaste som finns, de låter hemskt :p

Och ja, efter vad du berättar så lär hon löpa. Det är ju mars snart :idea: :laugh: I övrigt håller jag med om @Mia_Rs lösning :angel: Feliway lär inte göra ett skit! :rofl:
Ja den låter heeemskt! Och är lite vulgär :o

Jag tror det kan bli lite komiskt med 4 personer med öronproppar här hemma :rofl: ”Vaaa? Vad sa du?” :D

Mvh Miks
 
Vet inte hur ni bor, men är det på landet så har ni tur att det är vinter. Kärlekskranka hankatter är inte precis det roligaste som finns, plus att de kissar in sitt revir och okastrerad hankattskiss stinker. Är inte kastrering ett alternativ kan ni pröva p-piller. Tomma löp är inte roligt för ägare eller katt, och strilning kan bli ett permanent problem om man har otur. Iofs antar jag att katten inte strilat under löp tidigare eftersom den fortfarande är fertil. Så mitt råd är absolut att kontakta veterinär och be hen skriva ut p-piller. Även om det finns en risk för juvertumörer så är det skonsammare för både er och katten i det korta loppet.

Det finns orsak till att de flesta katterier tar sina kullar på honkatterna så fort som möjligt och sedan kastrerar!

@athena_arabians och @Mia_R har helt rätt, en kåt honkatt är bland det högljuddaste som finns. Man fattar inte riktigt var röstresurserna kommer ifrån :crazy: Hon lägger dessutom upp sig för precis vad som helst, inklusive förvirrade hundar och mänskliga gäster som oskyldigt vill klappa lite. ;) Antar att hormonerna måste vara så starka med tanke på vad som måste hända för en lyckad parning.

Det kan vara lite roande. *Honkatt* hånglar upp sin kavaljer. Parning, *honkatt* ger kavaljeren rikligt med stryk. *Honkatten* vill hångla igen. Rince and repeat. Det kan bli lite schizofrent :laugh:
 
Syrrans siames vrålade så det hördes ner på gatan från fjärde våningen innan hon hann kastreras! Mamma var livrädd att soc skulle knacka på för tydligen hade det låtit som en unge som skrek efter mamma, mamma, MAMMA!

Min siamesfröken pratade faktiskt bara när jag var vaken, när jag gick och la mig så sov hon och brorsan med mig i sängen och var helt tyst. Däremot så drog hon gärna omkring på stora badlakan och det hände fler än en gång att jag hittade skurtrasorna i sängen. :laugh:
Hua! Stackars dem!

Men vad ville den med badlakanet och skurtrasorna :confused:

Mvh Miks
 
Syrrans siames vrålade så det hördes ner på gatan från fjärde våningen innan hon hann kastreras! Mamma var livrädd att soc skulle knacka på för tydligen hade det låtit som en unge som skrek efter mamma, mamma, MAMMA!

Min siamesfröken pratade faktiskt bara när jag var vaken, när jag gick och la mig så sov hon och brorsan med mig i sängen och var helt tyst. Däremot så drog hon gärna omkring på stora badlakan och det hände fler än en gång att jag hittade skurtrasorna i sängen. :laugh:
Tycker alltid siameser pratar, oavsett löp eller ej :D.
 
Hua! Stackars dem!

Men vad ville den med badlakanet och skurtrasorna :confused:

Mvh Miks
Skenvalpar så att säga.

Kamrats honkatter rumpade upp sig när paret i grannlägenheten hade övningar i sänghalmen för sig. Så en del av de ljuden är nog inte unika för arten mäniska!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 643
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 868
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Jag har 3 katter så jag vet inte vem städidioten är. Men någon av dom har den fula ovanan att kissa på mina kläder om jag låter dom...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp