Katten låter som ett trasigt bergslejon

Tack :) Legolådan står under en säng så den kan hon inte komma åt. Det är så tajt att hon inte kan krypa in i den. Sen är dem nog inte superintressant ändå för allt är färgsorterat i mindre lådor i den stora.

Vi har minimerat ställen med tillgängliga texstilier. Skorna står instängda i en garderob. All smutstvätt i korgar. Det enda mjuka och mysiga som är kvar är sofforna. Igår såg jag henne krafsa på fårskinnet i en fåtölj och då tog jag bort henne därifrån innan hon hann göra något.

Jag håller verkligen tummarna för att hon blir som innan när p-pillerna verkat :up:

Mvh Miks
Bär direkt iväg och sätt henne i lådan när hon gör så!
 
Update: Det trasiga bergslejonet börjar bli en katt igen. Hon har varit BETYDLIGT lugnare idag. Hon vänder fortfarande upp rumpan och trampar med bakbenen men vrålar inte lika mycket. Hon har till och med fått förtroendet att sova i sonens säng inatt :up: Dvs inte inlåst i badrummet under natten. Hoppas det går bra :)

Kan inte tacka dej nog för rådet om p-piller @MJLee :bow: Och er andra för goda råd, pepp, och skrämselpropaganda :D

Då var det bara klorna och de 1 miljard katthåren kvar att lösa :banghead: :rofl:

Mvh Miks
Katthåren löser sig med att man vänjer sig. Klorna kan vara bra. Se om det går att ta in en kraftig vedbit - har du tur duger den att klösa på så sköter hon klorna själv - men vassa blir de!
 
Då var det bara klorna och de 1 miljard katthåren kvar att lösa :banghead: :rofl:

Tips för att få bort katthår från möbler: ta på dig diskhandskar och stryk med handen över tyget. Katthåret sanlas då ihop till små korviga "dammråttor" som lätt kan samlas upp med en klädvårdsrulle eller dammsugare. :) (finns även en sorts "tvättsvamp" man kan köpa på djuraffären som gör samma sak, men det känns lite overkill med tanke på att ni bara har katten tillfälligt)

För övrigt är jag djupt imponerad av ditt engagemang och tålamod med en katt som du inte själv valt att ha som husdjur. :bow: De gånger jag har haft honkatter så har jag drivits till vansinne inom ett dygn och bokat kastrering vid första "bergslejonvrålet". (Mina nuvarande är hanar, delvis av den anledningen. :p)
 
Tips för att få bort katthår från möbler: ta på dig diskhandskar och stryk med handen över tyget. Katthåret sanlas då ihop till små korviga "dammråttor" som lätt kan samlas upp med en klädvårdsrulle eller dammsugare. :) (finns även en sorts "tvättsvamp" man kan köpa på djuraffären som gör samma sak, men det känns lite overkill med tanke på att ni bara har katten tillfälligt)

För övrigt är jag djupt imponerad av ditt engagemang och tålamod med en katt som du inte själv valt att ha som husdjur. :bow: De gånger jag har haft honkatter så har jag drivits till vansinne inom ett dygn och bokat kastrering vid första "bergslejonvrålet". (Mina nuvarande är hanar, delvis av den anledningen. :p)
Tack snälla för tips! En sån där svamp låter vettig! Dock är kläderna värst! Vi kan inte riktigt förlika oss med tanken att gå runt som luddbollar, sorry @ptr :D Igår fick jag ett sms av maken som var på jobbet som löd: ”Gaaah! Kan du buda hit en sån där rulle! FAN!” Och så en bild på en kostymbyxa förklädd till mufflonfår :rofl: Katten måste ha gossat med hans ben det sista innan han åkte till jobbet!

Tack snälla! Vad du är gullig :love: Katten betyder mycket för ägaren så jag vill ju att den mår bra. Även om vi egentligen inte vill ha den här. Tur att den är snäll (när den inte är horny :D), det gör det mer acceptabelt!

Mvh Miks
 
Vi har hittat ett sätt att avlägsna alla katthår i tvättmaskinen :banana: Sjukt nöjda!

Annars rullar det på med katten som nu är som en katt borde (tror jag ;)). Den ligger mest ihoprullad på ett fårskinn och sover. :) Ska se om det går att få en en bild på fluffet!

2F2D3DEB-EA54-429C-A0D5-C04E29910DF5.jpeg

Mvh Miks
 
Vi har hittat ett sätt att avlägsna alla katthår i tvättmaskinen :banana: Sjukt nöjda!

Annars rullar det på med katten som nu är som en katt borde (tror jag ;)). Den ligger mest ihoprullad på ett fårskinn och sover. :) Ska se om det går att få en en bild på fluffet!

Visa bifogad fil 11871
Mvh Miks
Hur blir du av med allt katthår i tvättmaskinen?

MVH/ Helig Birma har adopterat mig som sin människa.
 
Mea culpa! Äsch, tappat namnet på hen som avlade europé. :cautious: Uh, nu gör jag nog bort mig igen, men kan det vara @IngelaH ? Den enda jag vet att det absolut inte är, är @Görel Jaja, annars kan jag jobba mig igenom alla moderatorer :grin:

Jo, jag har haft S*Alegni's vilande i dagarna 10 år, men nu håller min uppfödarmentor på att bearbeta mig. Hon var iväg och ultraljudade en hon för ett par veckor sen och då syntes bara en unge och den ska hon behålla själv. Igår kväll hade honan boat ner sig i födsellådan och mentorn sa då att om det är 2 kattungar och sköldpadd honor, så är den ena min... I annat fall, så är det fler europékullar på gång hos dem i vår. Så vi får se. Amadéus min fd avelshane gick bort som 18-åring 2008 och den kull de har på gång idag, är Amadéus morfars farfar :D. Så DET hade ju varit kul att få ha honom i stammen.
 
Vad är problemet med raskatter som råttjägare? Jag brukar ha fullt upp med att försöka hindra dem från att ta in ödlor, fåglar och råttor sommartid. Den här var till slut så arg på mig att han åt upp den på altanen istället när han inte fick ta in den. Visa bifogad fil 11652

Precis, min "stammoder" var en novisgodkänd huskatt, just för att vi seriösa européuppfödare vill renavla den svenska huskatten till sin status den var på 1930-talet innan den började avlas sönder kopiöst av alla influenser utifrån, med långhåriga, maskade, kortsvansade, högbenta katter som parats in i den buskavel som kom igång i och med alla importerade raser. Den svenska huskatten som den såg ut då, fanns knappt kvar på 1980-talets slut, då jag startade min uppfödning och utställningskarriär.

Jaktinstinkt och annat finns i ALLA katter. Mina katter har apporterat allt som går att apportera, skitiga strumpor, örontops, mjölkflikar och gud vet vad... Och när de varit utomhus i lina hos kompisar, hos mor och far och ute på promenader har de hoppat efter gräshoppor, fjärilar, flugor, sprungit efter skalbaggar och allt som rört sig. De har även varit experter på att fånga grodor, ödlor, näbbmöss, mm som funnits på gräsängar och i dikeskanter när de varit bundna i skottkärror, stuprör och vad det nu varit.

Så att inte raskatter är värdiga råttjägare är ren bullshit. Jag vet flera som har sphynxkatter, rexkatter, birmor, burmor och andra raser som utekatter och de jagar gladeligen. Bara för att en katt är en raskatt, betyder det inte att det är en porslinskatt som är rena "bimbos" som "Hollywoodfruar".

:)
 
Mina tar som sagt massor med råttor hos hönsen och möss på fälten. Nu köper jag inte katt som jägare utan jag får det på köpet, ibland är bytet dött och ibland får jag själv jaga det inomhus när de försöker fostra mig i den ädla konsten självförsörjning. Jättekul när den ena släppte en stor, levande, råtta i sovrummet en morgon medan jag fortfarande låg i sängen. :crazy:

Till saken hör att det var tandlösingen som jag inte trodde hade något jaktintresse som bar in råttan, han hade lyckats ta den och klämt fast den med gommarna över ryggen och råttan var fortfarande våt när jag till sist lyckades fånga den i en hink och slänga ut den. En riktig råtta på nästan tre dm inklusive svans.

Åh, duktig kisse! :love:
 
Åh, duktig kisse! :love:
Absolut, men det var inte riktigt vad jag sa när jag jagade råttan. När jag något senare hittade samma katt på vakt nere hos hönsen igen gick jag och bar upp honom samtidigt som jag mycket allvarligt förklarade att matte brukade jaga både katt-, hund och mattemat på affären för att bära hem till oss alla. Visserligen inte nydödat och varmt blod men garanterat 100% jaktlycka varje gång. O_o
 
Har inte läst hela tråden men inleningen får mig att minnas en ”rolig historia”.
Fröken Frida är en from kvinna och lever ensam med sin katta. Hon har aldrig varit utomlands men nu ska syföreningen på pilgrimsresa till Rom och Frida ska med. Frida instruerar kattvakten strängt om att kattan på inga villkor få gå ut ’för då kan ju något högst opassande hända, man vet ju hur hankatter är så här i mars ..”. Efter en dryg vecka kommer ett vykort från Frida i Rom: Här är underbart! Maten är delikat, vädret perfekt och tänk att människorna är så charmerande! Din Frida
PS ! Släpp ut kattan! ds
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 986
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Jag har 3 katter så jag vet inte vem städidioten är. Men någon av dom har den fula ovanan att kissa på mina kläder om jag låter dom...
Svar
10
· Visningar
1 411
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp