Katten plötsligt mkt tunn över ryggen

E

estelle79

Ja, min katt har bara på ngn vecka blivit väldigt tunn över ryggen, kan känna varje ryggkota. Inget matbyte, och han har ätit som han ska hela tiden.
Avmaskade i november, men idag, efter rådfrågning hos veterinären avmaskade jag igen, med ett annat medel, som tar flera sorters maskar.
Det jag är orolig för, trots att jag pratat med veterinären idag, det är att han tunnade ur så fort. Mkt "knotig" över ryggen, men rund mage. Typiskt mask (?).
Han är pigg, blank och fin i pälsen, äter, kanske han dricker lite mindre än vanligt, men dricker, det gör han.
Är det så att han är full i mask, och det är därför han magrat ur över ryggen?
Veterinären tyckte jag skulle avmaska (vilket jag just gjort, och sitter med händerna fullplåstrade:crazy:), sen hålla koll på mat och vätskeintag, och hur han verkar. Fortsätter han vara som han är nu, pigg och blank, ska jag avvakta ngra veckor, för att se om han lägger på sej igen, men skulle höra av mej om han verkade tröttare, lr "febrig", och då komma direkt med honom.

Hela vintern har han för det mesta hållit sej inomhus, det är inge konstigt, så gör han varje vinter, han avskyr när det är blött och/eller kallt. Han har kattlucka och kommer och går som han vill, så jag har ju inte jätte stor koll på hur mkt han är ute, kan ju vara ute mkt då vi inte är hemma, det vet jag ju inte. Tycker bara att han varit extra mkt inne denna vinter.

Ja, jag vet inte riktigt vad jag vill med denna tråd, men är det ngn som varit med om ngt liknande med eran katt?
Ska jag bara vänta, om han är fortsatt pigg och blank? Veterinären tyckte ju det, men jag blir så orolig, då denne katt annars är rund och gó.

Vad tror ni?
 
Sv: Katten plötsligt mkt tunn över ryggen

Hur gammal?

Jag hade nog tagit den till vet för en större utredning olika blodanalyser. Min gammelkatt magrade ur, maskade, men de hjälpte inte. Tog blodprov där njurar kollades o litet annat smått o gott o vet kom fram till att det var diabetes. Han står och har stått under behandling snart två år.

Vill inte skrämma upp dig, men det kan som sagt vara idé att kolla upp det. Bättre att veta det idag än imorrn för kattens skull (och för din med så du slipper oroa dig i onödan).
 
Sv: Katten plötsligt mkt tunn över ryggen

Om det är mask så kommer den ju ut i avföringen nu när du har avmaskat o då får du ju delvis svar. Sen kan du som vet. har sagt avvakta o se om han blir bättre o lägger på sej. Annars får du ju kolla närmare på vad det annars skulle kunna vara. Min lille katt blev också avmaskad i november o blev på nytt avmaskad tidigare i veckan efter att han spytt upp mask! Jag blev väldigt förvånad att han hade mask (i november tror jag inte att han hade det, han rutin-avmaskades eftersom han då var kattunge!) Men han var faktiskt inte så fin i pälsen o rund som min andre katt var när han var i samma ålder, så mask "syns" på utsidan, så att säga!
 
Sv: Katten plötsligt mkt tunn över ryggen

Hur gammal?

Jag hade nog tagit den till vet för en större utredning olika blodanalyser. Min gammelkatt magrade ur, maskade, men de hjälpte inte. Tog blodprov där njurar kollades o litet annat smått o gott o vet kom fram till att det var diabetes. Han står och har stått under behandling snart två år.

Vill inte skrämma upp dig, men det kan som sagt vara idé att kolla upp det. Bättre att veta det idag än imorrn för kattens skull (och för din med så du slipper oroa dig i onödan).


Han är fyra (i sommar).

Ja jag känner lite som du skriver, att en större undersökning skulle vara det allra bästa för katten, och lugna min oro.
Funderade lite på om det kan vara ngt fel på hans njurar.

Som sagt, igår avmaskades han, ca 2 timmar efter det, så spydde han, tre gånger, och tredje gången var det många maskar som kom upp. Rundmask såg det ut som, men ska googla och leta efter utseénde på maskarna.
Var inte alls pigg efter det, men sent på kvällen ville han ha mat, och drack lite, och började på o pigga på sig lite. Han gick också ut två gånger, var inte ute länge, så jag antar att han gjorde sina behov, och gick in igen.
Men, varför spydde han? Tålde han inte maskmedlet? Var det för starkt? Och hann det verkligen verka på de två timmarna det var i magen, lr är avmaskningen helt ogjord nu?
Just nu ligger han och sover, verkar varken pigg lr dålig, bara vanligt trött.
Ska avvakta och se hur han är imorgon. Är han som idag, så väntar jag till på måndag, och då ringer jag veterinären igen, och ber att få komma dit med honom.

Tack för ditt svar
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Katten plötsligt mkt tunn över ryggen

Om det är mask så kommer den ju ut i avföringen nu när du har avmaskat o då får du ju delvis svar. Sen kan du som vet. har sagt avvakta o se om han blir bättre o lägger på sej. Annars får du ju kolla närmare på vad det annars skulle kunna vara. Min lille katt blev också avmaskad i november o blev på nytt avmaskad tidigare i veckan efter att han spytt upp mask! Jag blev väldigt förvånad att han hade mask (i november tror jag inte att han hade det, han rutin-avmaskades eftersom han då var kattunge!) Men han var faktiskt inte så fin i pälsen o rund som min andre katt var när han var i samma ålder, så mask "syns" på utsidan, så att säga!

Tack för svaret.

Jo, igår kväll så spydde han upp mask, så nu vet jag inte om avmaskningen är helt ogjord, lr om det han verka ngt.
Ja, mask syns verkligen på utsidan. Min kisse är av modellen "rund o gó", med mkt päls som är silkeslen. Han är forf mjuk och blank, men tycker mej endå se ngn slags förändring i pälsen, kan inte sätta fingret på vad riktigt. Han är ingen speciell ras, bara vanlig "bondkatt".
Som sagt, att han magrade av så otroligt fort, det är det som gör mej så orolig.
Som jag skrev i tidigare inlägg, så avvaktar jag till på måndag som längst, vill iaf att en vet. tittar på honom, och höra vad denne har att säga.
 
Sv: Katten plötsligt mkt tunn över ryggen

Snart 4, jaa, då är han ju inte så gammal. De är ju vanligare att äldre katter får någon åkomma som behöver åtgärdas.

Ska säga med en gång att jag inte är maskexpert! De finns säkert någon annan här på forumet som kan fylla i/ut. Mina katter är mestadels inne och vi har varit väldigt förskonade från allt vad mask heter.

Det känns ju lite misstänkt att han har en del mask eftersom han kräktes upp en del. Däremot frågar jag mig, precis som du, om medlet verkligen kan ha gjort allt när det bara vart i katten två timmar. Tror inte det, faktiskt!

Tycker det är bra att du kontaktar vet på måndag. Hade gjort samma sak. Att katten magrar så fort är oroväckande.
 
Sv: Katten plötsligt mkt tunn över ryggen

Snart 4, jaa, då är han ju inte så gammal. De är ju vanligare att äldre katter får någon åkomma som behöver åtgärdas.

Ska säga med en gång att jag inte är maskexpert! De finns säkert någon annan här på forumet som kan fylla i/ut. Mina katter är mestadels inne och vi har varit väldigt förskonade från allt vad mask heter.

Det känns ju lite misstänkt att han har en del mask eftersom han kräktes upp en del. Däremot frågar jag mig, precis som du, om medlet verkligen kan ha gjort allt när det bara vart i katten två timmar. Tror inte det, faktiskt!

Tycker det är bra att du kontaktar vet på måndag. Hade gjort samma sak. Att katten magrar så fort är oroväckande.


Nej han är ju inte så gammal. Äter bra mat, regelbundet avmaskad osv osv, så därför känns det extra oroande, när jag inte verkligen vet att det är mask han har. Kan ju vara ngt annat också, både att han har mask, och blivit sjuk av ngt annat, som gjort att det blivit alldeles för mkt för hans kropp, och därför magrat ur så otroligt fort.

Ja det känns verkligen misstänkt att han kräktes igår, det har han aldrig gjort vid tidigare avmaskningar. Undrar därför om det är medlet han inte tålde, lr att han har så mkt mask att det kom ut övre vägen då medlet började verka. Tror inte medlet verkat fullt ut, men kanske lite, eftersom han spydde.
Oj så jag svammlar, ja jag vet verkligen inte. Men jag har ju pratat med veterinären, beskrivit exakt hur han är, och hur han magrat ur, och avmaskade på vet. rekomenation, så jag bör väll inte vara riktigt så orolig som jag är. Jag menar, han äter ju, går ut, gosar osv, som han alltid gör, bara det han vill vara mera inne, magrat av, och verkar trött.
Ja ja, är han som han är idag, imorgon oxå, så avvaktar jag tills måndag, men minsta förändring så åker jag imorgon.
Jag jobbar hela veckan, och kan inte hålla koll på honom, så då känns det bättre att åka, än att vänta och vara orolig.

Skönt att läsa ditt svar. Skönt att ngn tänker lite samma som jag.
Jag får uppdatera imorgon, och se hur han är då, lr senare ikväll.
 
Sv: Katten plötsligt mkt tunn över ryggen

Jaa, det jag tänkte på med (lite hämtat från hästar) är att när en individ har ett försvar som är allmänt nedsatt kanske den oxå lättare kan drabbas av mask eller påverkas av den kanske jag ska säga. Även människor som ex, springmask kan ju vuxna ha utan att ens märka av det för att vi är starka och tål det. Men om vi är försvagade på något sätt kan masken påverka. Nåja, nu svammlar jag med lite...;)

Håll oss uppdaterade! Och hoppas det löser sig...
 
Sv: Katten plötsligt mkt tunn över ryggen

Ja jag tänkte också lite i de banorna, är man hästmänniska, ja då är man det vad det än gäller:)
Iaf, igår kväll var kissen trötter, sov mkt, men när husse kom hem blev han piggare, drack vatten, åt blötmat, och var ute en stund. Vädret är ju inte det roligaste, skulle tro att katten nästan blåste bort när han var ute, men ute var han iaf. Känns bra att han får i sig vätska och att han går ut då och då.
Han har varit lika idag, så jag avvaktar lite till, känns inte som om han blir sämre iaf (ta i trä).

Tack för dina svar, känns bra att ha ngn att bolla tankar med. Jag får uppdatera ikväll lr imorgon, och se hur det går för kissen min.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej kära Buke, En av våra stallkatter har tunnat ur under vintern. Runt jul var han normal, men hade enorm aptit. Vi gav honom normalt...
Svar
3
· Visningar
1 852
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Har en katthona här hemma som är dräktig. Hon är tre år och ska få en kull för första gången nu. För två veckor sedan tog vi henne till...
Svar
1
· Visningar
1 946
Senast: copernica
·
Övr. Katt Min ena katt har under hela sommaren "kommit och gått" väldigt mycket... Han är en sådan individ som inte trivs när det är mycket liv...
Svar
2
· Visningar
903
Senast: Zantha
·
Z
Hästvård Jag har en häst som nu idag ser mycket konstig ut tycker jag, hennes buk är kantig, svårt att förklara, men det känns hårt och spänt...
Svar
2
· Visningar
1 271
Senast: Zen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp