Kattmat som inte är god?

silverblom

Trådstartare
Mina katter är galna i mat och glufsar i sig,
finns det någon kattmat som inte är lika god som kanske kan stå framme utan att de hetsäter?
 
Blötmat eller torrisar? Det finns i princip alltid mat som dissas av katterna :meh: Problemet är väl att om de inte äter när det står framme så äter de det inte annars heller.
 
Tidigare gav jag både blötmat och torrfoder, men har en hetsätande torrfoderjunkie här hemma. Han åt alltid upp torrisarna direkt och ratade blötmaten helt. Han var konstant hungrig och blev tillslut tjock. Det var bara att fasa bort torrfodret för det gick inte...

Nu har de båda bara fått blötmat i ett par år. Jag har mest köpt torrisar som godis någon gång då och då. Men även för små mängder har katten börjat skrika efter torrfodret och ratat blötmaten.

Tills nu :D Jag köpte hem Carnilove i brist på annat och äntligen har jag hittat ett torrfoder som kan stå framme utan att ätas upp direkt. Så slipper jag bli väckt på natten också av den andra skitkatten som annars skriker mig i örat när han vill ha frukost fyra på morgonen :cautious:

Men det kan nog bli svårt att hitta ett foder som alla katter inte gillar (mina gillade t.ex. Orijen), utan du får nog testa dig fram och se vad som funkar bäst för dina katter. Och som @athena_arabians sa, alla funkar inte på fri tillgång.
 
Såg nu att du inte skrivit något om det gäller torrfoder eller blötmat, men antar det förstnämnda. Men om det är torrfoder de är överförtjusta i, har du testat blötmat? Eller färskfoder? Kan ju tänkas att de hetsäter mindre med något annat. Det är dessutom mer mättande än torrfoder.
 
mina kattr är såhär. om man har ett foder de tycker är gott och byter till ett de gillar mindre brukar de stå vid matskålarna och vänta på att man ska fylla på av det goda :D så fyller jag på av något mer gott ibland äter de mindre av den mindre goda maten i väntan på nåt bättre :D

Har oftast maten stående framme men eftersom denna vinter varit kallare än vanligt har de varit ute mindre än de brukar och därmed blivit tjockare :p så har börjat med lite begränsning - fyller på lite mindre morgon och kväll istället.
 
mina kattr är såhär. om man har ett foder de tycker är gott och byter till ett de gillar mindre brukar de stå vid matskålarna och vänta på att man ska fylla på av det goda :D
Så typiskt katter :p

Det krävs rätt mycket omsorg för att byta foder, man ska inte tro att man bara kan byta inte :D För mig tog det flera månader att fasa över till blötmat, och ytterligare tid att vänja in vid rått kött. Numera är de helt tokiga i bådadera, men man måste ha en stor dos tålamod. :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag var till affären idag och skulle handla kattmat. Jag köper storpack av den maten och det var slut i affären. Tyvärr känner jag inte...
2
Svar
30
· Visningar
2 315
Senast: Wille
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 017
Senast: Piaff
·
Katthälsa Kantarell slutade äta när han blev sjuk och efter det har han varit lite svår med maten. Han äter dock Harrys torrfoder med god aptit...
Svar
2
· Visningar
692
Senast: Bison
·
Katthälsa Fröken katt har, efter att ha fått en lillasyster, fått för sig att kattungemat är det enda som är gott nog att äta. Fröken katt är av...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp