emlem

Trådstartare
Kollar på mycket kattannonser och det verkar som att folk blandar kattraser på samma sätt som tonåringar brygger häxblandningar.
Vad sägs om mamma bengal+ main coon pappa bondkatt+perser
Pappa brittisk korthår mamma norsk skogskatt. Devonrexbengal, perser+ main coon, ragdoll+birma and the list goes on and on.

Varför är det så och varför mixar de så udda raser, vad är det man vill uppnå, bengaler med tofsar på öronen eller main coon med fläckig teckning och kort päls?

Och kan någon förklara varför main coon och bengal är så populära?
 
Raserna i sig är populära i renrasig form. Vilket innebär att folk har de i 'folkhemmet' vilket i sin tur innebär att de hamnar i blandningar. Även om man kanske kan ana sig till att många av de så kallade raskatterna i själva verket är huskatter med utseende som liknar de renrasiga varianterna. I vilket fall som helst så blir de nya kattungarna huskatter. Tror enda målsättningen med aveln är att tjäna pengar på uppfödningen.
 
Kollar på mycket kattannonser och det verkar som att folk blandar kattraser på samma sätt som tonåringar brygger häxblandningar.
Vad sägs om mamma bengal+ main coon pappa bondkatt+perser
Pappa brittisk korthår mamma norsk skogskatt. Devonrexbengal, perser+ main coon, ragdoll+birma and the list goes on and on.

Varför är det så och varför mixar de så udda raser, vad är det man vill uppnå, bengaler med tofsar på öronen eller main coon med fläckig teckning och kort päls?

Och kan någon förklara varför main coon och bengal är så populära?

Jag är på kattjakt, min första katt. Och jag är lite av åsikten att jag gärna betalar för en renrasig katt med stamtavla i Sverak, ska jag ha en huskatt betalar jag självklart också, men inte så mycket som dessa korsningar kostar... Var en korsningskull bengal/main coon till salu. Skitsöta förvisso, alla syskon kostade 5500kr utom en tjej som kostade 7000kr pga lång päls. Ska och kolla på en "sverak-main coon" nästa helg, den kostar 8000kr renrasig och med alla papper iordning!
 
Visst kan du köpa en väluppfödd bondkatt om du har lust! Oavsett rasblandning så tycker jag inte att den borde kosta mer ca 1/3 av vad du ger för en rasren. Om man ska avla på bondkatter eller inte har diskuterats här på forumet förr, många är emot men jag är för.
 
1934753_817139205058797_2803978745192392476_n.jpg
 
Kollar på mycket kattannonser och det verkar som att folk blandar kattraser på samma sätt som tonåringar brygger häxblandningar.
Vad sägs om mamma bengal+ main coon pappa bondkatt+perser
Pappa brittisk korthår mamma norsk skogskatt. Devonrexbengal, perser+ main coon, ragdoll+birma and the list goes on and on.

Varför är det så och varför mixar de så udda raser, vad är det man vill uppnå, bengaler med tofsar på öronen eller main coon med fläckig teckning och kort päls?

Och kan någon förklara varför main coon och bengal är så populära?


Jag tror inte blandras"uppfödarna" tänker och planerar så mycket. Isf hade de haft koppling till SVERAK och haft kullar med en framtidsplan för utvecklingen av de olika raserna.

Tror mer att de håller på med "söt" + "söt" borde bli "extra söt". Allt stort och fluffigt med coola färger säljer.
 
Jag tror att det oftast inte är rasrena katter i blandningarna. Utan att det är som när norsk skogkatt var så poppis, då var alla långhåriga huskatter korsning med skogis. Enda beviset för detta var att de var just långhåriga.

Är det X gånger Y och där X och Y är raskatt förväntar jag mig att de kan namnge raskattsföräldern så den går att kolla på Sverak. Det kan de nästan aldrig. Ofta så är mamman huskatt men "det syns att det är X i henne" och pappan har ingen sett eftersom honan blivit på smällen utomhus men eftersom ungarna/vissa av ungarna blev långhåriga/prickiga/blåögda/etc så måste pappan varit ras Y. För det haglar ju av fertila raskattshanar som går lösa vind för våg...

Hade en jättefin långhårig huskatt. Som "alla" frågade/tyckte det måste vara norsk skogkatt i. Det tror inte jag, men det verkade viktigt för många att kunna åtminstone i teorin få in lite raskattsblod.

Enda gången jag skulle köpa att det är en raskattskorsning är om det är tex korsning med siames/oriental och man liksom kan se på ungen att jo med de blå ögonen och den teckningen så...
 
Jag har en katt som är norsk skogkatt och typ nån korthårig huskatt. Resultatet? Kommer få ta bort henne nu pga att pälsen är katastrof. Lång päls med enbart underull.

Skaffar jag katt igen så blir det renrasig.

(nä inget hjälper, den tovar sig)
 
@Alexandra_W: Jag håller med dig ("alla" hävdar att det måste finnas skogkatt i min hårboll :meh:) men just oriental/siames slår igenom rätt bra. Min andra katt har garanterat något sådant i sig: Triangelformat huvud, lång svans och den typen av kroppsform.

Samt att hon pratar. Konstant. Och högljutt :meh:
 
@Alexandra_W: Jag håller med dig ("alla" hävdar att det måste finnas skogkatt i min hårboll :meh:) men just oriental/siames slår igenom rätt bra. Min andra katt har garanterat något sådant i sig: Triangelformat huvud, lång svans och den typen av kroppsform.

Samt att hon pratar. Konstant. Och högljutt :meh:

Jo, därför jag skrev att siames/oriental kan jag acceptera utan att se papper om teckning och ögonfärg slagit igenom.

Däremot så pratig - nej. Värst pratmostern jag haft var huskatt ;P
 
Jo, givetvis finns det andra som pratar mycket men jag har aldrig träffat en tyst oriental/siames ;) :D

Det har iofs jag, och mer än en. Visst har de låtit ibland men då när maten är slut och liknande "fullt normalt" och inte det där "prata för pratandets skull".

Mina två nu ät inte värsta sortens pratade. Hanen klagar - högljutt - på allt som inte passar men annars tyst. Honan klagar aldrig men pratar när hon vill man ska kela. I övrigt tyst
 
Jadu, dessa så kallade byb-avlare, buskavlare, huskattsavlare... :rage::rage::rage::banghead::banghead::banghead: Haha jag blir så upprörd så jag avstår från att skriva mer :p:p:p
 
Det var inte alls för länge sedan jag var inne på blocket och kollade runt lite. Hittade då någon vars bengalkatt hade fått kattungar. De beskrev sin honkatt och hur fantastisk den var - den brukade till och med vara lös i bilen när de var ute och körde med den! (:banghead:)
I alla fall hade ungarna "ärvt" mammans vackra bengalfärg. Det vill säga, ungarna hade den mest typiska bruntigréfärgen en huskatt kan ha (och som givetvis är fin), medan mamman var marble. Det fanns ingen likhet i färgen whatsoever. Men dessa kattungar var SÅÅÅÅÅ speciella, så de ville ha 8000 kronor för dem.
 
Och nej nej, norska skogkatter är det inte i dessa blandningar. Norska skogskatter, däremot, verkar det finnas en hel del okastrerade som springer runt. Intressant ras som bara finns i huskatter! :angel:

Mvh ägare till en norsk skogkatt som alltid får höra "åh, en sådan har jag också!!!1 Min är siochså många % skogskatt, hur många är din?" :banghead:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Oftast rubbe som förkommer på hundforumet men, nu dyker den alltså upp på katt. Som en del läst om i snacktråden fick jag ta bort...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 233
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har kommit på att man kanske helst inte ska ha en Norsk skogskatt eller en Maine coon i en lägenhet för att dom behöver så mycket...
Svar
7
· Visningar
4 190
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag och resten av familjen har börjat titta lite smått på kattungar för att veta på ett ungefär vad som är intressant den dagen då våra...
Svar
8
· Visningar
1 054
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp