Och nej nej, norska skogkatter är det inte i dessa blandningar. Norska skogskatter, däremot, verkar det finnas en hel del okastrerade som springer runt. Intressant ras som bara finns i huskatter! :angel:

Mvh ägare till en norsk skogkatt som alltid får höra "åh, en sådan har jag också!!!1 Min är siochså många % skogskatt, hur många är din?" :banghead:

Pipen är en norsk skogskatt.... :angel: .....för det är jättemånga som säger det som jag träffar på våra koppelpromenader. Han har ju lång päls så han MÅSTE ju vara en skogskatt. :banghead:
Jag brukar svara att vi bor i stan så han är en stadskatt. :laugh:

En skogskatt i skogen? ;):p
 
Det finns ingen plan alls annat än att tjäna pengar!

Jag har en stooor långhårig som även veterinärer tror är Maine coon eller en stor norsk skogkatt. Han var gratis räddad från avlivning i sista sekund och troligtvis renrasig huskatt...

Just långhårig verkar många tro att då måste det vara en raskatt.
 
Det finns ingen plan alls annat än att tjäna pengar!

Jag har en stooor långhårig som även veterinärer tror är Maine coon eller en stor norsk skogkatt. Han var gratis räddad från avlivning i sista sekund och troligtvis renrasig huskatt...

Just långhårig verkar många tro att då måste det vara en raskatt.

Ja och vilja det är det? Min S (långhårig, svartsmoke) frågade veterinärer mfl alltid vad det var för ras.

Vilken fin! Vad är det för ras?/är det en xxx?
-Vanlig hederlig huskatt/bondkatt
Ah, men det är nog en del xxx (oftast skogkatt) i honom.
-Nej det tror jag inte. Jag har sett mamman och pappan var en okänd friare ute
Jo men det ser ut att vara... Jättefin är han!

Antar att det finns nån magisk gräns för hur fin en huskatt kan vara, är de finare än så måste de ha lite rasblod i ådrorna ;P
 
Ja och vilja det är det? Min S (långhårig, svartsmoke) frågade veterinärer mfl alltid vad det var för ras.

Vilken fin! Vad är det för ras?/är det en xxx?
-Vanlig hederlig huskatt/bondkatt
Ah, men det är nog en del xxx (oftast skogkatt) i honom.
-Nej det tror jag inte. Jag har sett mamman och pappan var en okänd friare ute
Jo men det ser ut att vara... Jättefin är han!

Antar att det finns nån magisk gräns för hur fin en huskatt kan vara, är de finare än så måste de ha lite rasblod i ådrorna ;P

Ja! Visst var det den som var så lik min ena? Fick också alltid frågan vilken ras hon var och "alla" blev sura när jag sa att hon var en äkta bondkatt, född i ett stall av en korthårig bondkatt. Jag vet vem hennes pappa var också och jo, han var långhårig men lika mycket bondkatt som mamman. Pekade jag sedan på hennes halvsyster/kusin som är en korthårig liten katt som verkligen ser ut som en bondkatt blev folk ännu mer fundersamma och ville inte riktigt tro mig. Det är lustigt det där. Som att katten skulle vara mer värd om det är yttepyttelite rasblod i ådrorna :confused:

Jag hade en hittekatt för många år sedan som alla sa åhh vilken fin Russian blue om. (Även veterinären sa det.) Det var bara det att när han hade repat sig ifrån hemlösheten, ätit upp sig och bytt päls så var han mer svart än blågrå :rofl: Men han var precis lika älskad ändå :love: Jag läste sedan att kattungar vars mamma svultit under dräktigheten kan få en annan färg och då oftast gråaktig men att de när de får näringsriktig mat får sin naturliga färg efter pälsbyte.
 
Vetter är urusla på raskatter, hur många har inte varit hos sin vet och fått veta att ja, det måste vara en raskatt. Jag blir otroligt irriterad på att katter måste vara rasblandning eftersom det tydligen inte är tillräckligt 'fint' att vara hederlig hus/bondkatt. Och att det ofta är de som hävdar att de med raskatter är snobbar som insisterar på att deras katter har rasinslag. Det kommer regelbundet här och på andra forum människor som vill veta vilken ras deras kattunge är eftersom den ser ut som en raskatt och de har läst på och allting stämmer, både utseende och beteende. Ju sällsyntare ras dess mer troligt är det att just deras katt har raskatt i sig. Ja för fertila Egypisk Mau och Turkisk Van brukar gå lösa och para sig ute i skogen.

Jag har en bekant som envist hävdar att hennes svart och vita huskatt är burma. :idea: och att samtliga hennes katter är blandning av raskatter, eftersom deras pappa var en jättestor långhårig katt så han måste vara Maine Coon och de är långhåriga. Den korthåriga från samma kull 'ser ut' som en raskatt (Angora) så är det så. Raskattsblandningar är dessutom mycket friskare är raskatter eftersom de har två raser i sig och inte är inavlade. Suck! :meh:
 
Åhh sitter och kollar blocket lite för skojs skull... Jag tycker absolut man ska ta betalt för katter, skulle gärna betala 1-1500kr för en huskatt. Men när folk tror dom kan ta 10,000kr för en kattmix där varken mamma eller pappa har stamtavla? Och inte ens de renrasiga tar ju knappt 10,000kr med stamtavla och registrering...
 
Då är man bara ute efter att tjäna pengar. Mest troligt har dessa föräldrar inte heller gått igenom några som helst tester och inte kostat mer än mat och sand att föda upp.
 
Då är man bara ute efter att tjäna pengar. Mest troligt har dessa föräldrar inte heller gått igenom några som helst tester och inte kostat mer än mat och sand att föda upp.
Ja troligen... Vilket är väldigt tråkigt när seriösa uppfödare kämpar och lägger ut ganska mkt pengar på aveln...
 
Och nej nej, norska skogkatter är det inte i dessa blandningar. Norska skogskatter, däremot, verkar det finnas en hel del okastrerade som springer runt. Intressant ras som bara finns i huskatter! :angel:

Mvh ägare till en norsk skogkatt som alltid får höra "åh, en sådan har jag också!!!1 Min är siochså många % skogskatt, hur många är din?" :banghead:

Jag har en teori!
Kan det vara så att det norska namnet för huskatt helt enkelt är skogskatt? :up:
Kanske kan det vara så att för 100 år sedan så var det kattkrig mellan de norska skogskatterna i nordnorge och den svenska huskatten. De norska katterna hade lång fluffig päls för att klara den kalla norska vintern medan huskatten var korthårig.
Det blev ett hårt krig där skogskatterna från början hade övertaget. Men huskatten återhämtade sig och vann tillslut kriget.
Bland huskatterna började plötsligt långhåriga exemplar dyka upp. Det var nämligen så att mot krigets slut var det många av skogskatterna som deserterade och gömde sig kvar i Sverige. Flera av dem träffade huskattsflickor som de förälskade sig i och andra vågade inte ta sig tillbaka till Norge så de stannade här.
Skogskattens gener började helt enkelt att sprida sig bland huskatterna och det blev fler och fler långhåriga. Eftersom huskatten tidigare var korthårig så är de långhåriga ett resultat utav invasionen av den norska skogskatten.

Alltså. Norsk skogkatt och norsk skogskatt är två helt olika raser och det är ju inga konstigheter att det finns skogskatt i var och varannan långhårig huskatt :)
 
Ha! Jag kommer tjäna grymma pengar på mina små bastarder. Äkta devon rex/brittiskt korthår... på äkta Blocket-språk blir de 12,5% brittisk korthår och 87,5% devon rex. Läckra färger kan de bli också, maskat och vitfläck. Stamtavlor får de också, äkta bastarder minsann.
 
Ha! Jag kommer tjäna grymma pengar på mina små bastarder. Äkta devon rex/brittiskt korthår... på äkta Blocket-språk blir de 12,5% brittisk korthår och 87,5% devon rex. Läckra färger kan de bli också, maskat och vitfläck. Stamtavlor får de också, äkta bastarder minsann.
Du får ju hitta på nåt fancy namn också typ "äkta brittrex säljes" så folk tror det är en häftig ny ras ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Oftast rubbe som förkommer på hundforumet men, nu dyker den alltså upp på katt. Som en del läst om i snacktråden fick jag ta bort...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 233
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har kommit på att man kanske helst inte ska ha en Norsk skogskatt eller en Maine coon i en lägenhet för att dom behöver så mycket...
Svar
7
· Visningar
4 191
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag och resten av familjen har börjat titta lite smått på kattungar för att veta på ett ungefär vad som är intressant den dagen då våra...
Svar
8
· Visningar
1 054
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp