Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får inte i Luna nya antibiotikan. :cry:

Luna har alltid varit en extremt okomplicerad katt i all hantering. Även när hon har fått medicin i pastaform har hon varit snäll och stilla, även om hon ogillat det. Medicin i tablettform har vi löst med EasyPill eller annat mjukt godis som vi bakar in tabletten i. Det är även det vi gjort med Vetrimoxinet, som hon ju fått fram tills nu när bakterierna visat sig vara resistenta. Nu har vi fått Bactrim, och det funkar INTE. Hon luktar knappt ens på godiset med minsta lilla pillerbit i. Jag kan inte heller smöra in biten och lägga den i hennes mun, för hon får panik. Tablettingivare ger ännu mer panik.

Efter att ha misslyckats både igår kväll och i morse med tabletterna så fick jag antibiotikat utskrivet i flytande form. Det borde ju funka smidigt, tänkte jag, men knappt fick jag i henne en enda droppe innan hon började fnysa och spotta och slet sig ur min famn. Sedan skummade det fruktansvärt mycket från hennes mun medan hon sprang runt i panik. Hon till och med spydde av det hela. Jag trodde att jag lyckats förgifta min katt och var säker på att hon skulle dö där och då. :cry: Veterinären bedyrade dock att det bara vara att hon avskydde smaken.

Sååå, nu får vi försöka gå tillbaka till tabletterna. Jag får försöka krossa en dagsdos och blanda med lite blötmat (paté) som jag sedan ska försöka få i hennes mun på något sätt??? Vi skulle dock vänta till kvällen, så att Luna fick bearbeta och glömma traumat med den flytande medicinen.

Det är helt otroligt att Luna inte hatar mig. Efter den hemska upplevelsen i förmiddags så tog det ändå inte lång tid innan hon visade mig kärlek igen. :love: Om jag bara kunde förklara för henne varför jag utsätter henne för det här...

Vi har samma problem med vår katt. Lösning blev att mosa tabletterna i grädde och ge i med medicinspruta (checkat med vet och det var ok göra så).
Men man får ju börja med att linda in hela katten i en filt :cool:. Han får just nu totalt 3,5 tablett (två cortison och 1,5 antibiotika) men som tur är bara en gång om dagen.
Sen så ska örat sköljas två ggr om dagen också. Vi är inte populära direkt efter behandlingen och hunden får sig också en släng om han kommer för nära då :p.
Men han förlåter oss ganska snabbt
 
Funderar lite om jag vågar ha några växter hemma. Julstjärnor går naturligtvis helt bort. Likaså hyacinter. Nu brukar Nikita inte äta på växter men jag vet inte om jag vågar. Hur gör ni andra? :idea:

Tänker du specifikt på juliga växter eller vilka som?

Min tuggar för övrigt helst på växter som är irriterande - tydligen är de bäst att smaka på :meh:
 
Tänker du specifikt på juliga växter eller vilka som?

Min tuggar för övrigt helst på växter som är irriterande - tydligen är de bäst att smaka på :meh:

Juliga växter. Annars har jag bara min orkidé och ampelliljor. Yup, katter är perversa, allt som de inte ska äta är det bästa som finns. :meh: Man undrar hur de överlevt evolutionen.
 

Giftiga växter

  • Dracaena arter
  • Julros
  • Kottepalm
  • Korallbär
  • Liljekonvalj
  • Liljeväxter
  • Mistel
  • Oleander
  • Påsklilja (framförallt löken)
  • Änglatrumpet
Mindre giftiga växter
  • Amaryllis
  • Anemon
  • Azalea
  • Iris
Växter med irriterande växtsaft
  • Flitiga Lisa
  • Fredskalla
  • Gullranka
  • Prickblad
  • Rosenkalla
 
Jag vågar inte köpa något som ska kunna finnas i katthöjd, eller vad jag tror ska vara omöjligt-att-nå-höjd också för den delen. Fröknarna ska genast fram och nippla och peta när det kommer något levande, däremot inte när jag odlar kattgräs i låda för dem att äta och rulla sig i. Då är det inte lika spännande. :cool:
 
Prasselboll i lektunnel kan visst vara skoj men om betjänten tycker man ska jaga bollen så glor hon förnärmat och verkar tycka jag att jag har alldeles för låga tankar om henne.
Bra att det finns lite intresse ett tag, även om det inte resulterar i att hon springer så mycket men det är lätt åtgärdat med vippa eller da birdkopian.
Sen att jag gärna skulle vilja ha lite ledighet från att vara jourhavande lektant ibland, verkar det inte som att förhandlingsparterna kommer fram till någon kompromiss om ännu.
 
Hyacint brukar jag ha, jag har en hög bred glasvas, eller vad det kan vara, som den får stå i medan den är en lök och ska bli blomma. De bryr sig inte om den då. Sen när den vuxit upp och börjar lukta så går de inte i närheten av den.

Det betyder såklart inte att alla katter gör likadant. :)

Julstjärna är helt klart mer i riskzonen för en tugga här, så den skippar jag. Höll på i några år och lyfte fram och lyfte bort, men det var inte värt det.

I vilket fall blev jag nu påmind om att jag helt glömt bort att köpa hyacint i år, hoppas man fortfarande får tag på det. Kanske en färdigutslagen.
 
Smärtstillandet till Luna ska in under tungan för att verka. Min fråga är... vilken tunga? Lunas tycks sitta fast i underkäken. :meh:

Under helgen fick jag hjälp av grannar för att få i Luna äckel-antibiotikan. Lördag gick okej, söndag gick inte alls. Så sedan i måndags har jag medicinerat på egen hand. Med katten invirad i en handduk och placerat i knät har jag lyckats ploppa in tabletten i munnen, och GULP. I måndags pyttelite dreggel, i tisdags ännu mindre, och idag en enda minidroppe. Vi har lärt oss detta hemska! :bump: Nu är det bara ett fåtal dagar kvar! Min duktiga, duktiga lilla kise! :love:
 
Pälsfröken ligger med framtassarna över min högra handled och ser väldigt nöjd ut, att handen somnar och jag är högerhänt och gärna vill ha bägge händerna när jag skriver är inte så noga.
Hon brukar ha lite önskan att ligga på handledsstödet som är gele och det kan vara nog tufft när jag vill skriva, söto! :love:
 
Uppdatering från återbesöket med lillkatten.
The never ending story fortsätter med ny sövning den 28/12 för att se om de kan nå trummhinnan då. Så nu har han två veckor på sig bli frisk för att slippa operation. Cortinson och antibiotika fram till dess. Blir ju inte lättare och lättare ge medicinen direkt :cool:
Men jag börjar bli skeptisk till att han kommer bli "normal" igen tyvärr. Risken finns ju att han fått bestående skador på innerörat :(
 
Uppdatering från återbesöket med lillkatten.
The never ending story fortsätter med ny sövning den 28/12 för att se om de kan nå trummhinnan då. Så nu har han två veckor på sig bli frisk för att slippa operation. Cortinson och antibiotika fram till dess. Blir ju inte lättare och lättare ge medicinen direkt :cool:
Men jag börjar bli skeptisk till att han kommer bli "normal" igen tyvärr. Risken finns ju att han fått bestående skador på innerörat :(

Men fyy vi håller tummar och tassar för honom att han ska slippa operation :heart
 
Det blev inga växter. Däremot en minigran i plast med batteridriven LED slinga och kulor i plast som inte går sönder - tappade dem ett antal gånger i golvet när jag skulle trä i tråden som de hänger i så det vet jag säkert.

Nikita nosade några gånger lite förstrött på granen men har sedan ignorerat den totalt. Hon var betydligt mer intresserad av kartongen granen kom i :up: Var tveksam till glitter men hon är helt likgiltig. Iofs är hon inte en leklysten katt. Da bird några minuter högst. Kickeroon kan hon sparka några gånger när jag tar fram den. Sedan ligger den där - tar bort den så hon tycker det är lite spännande när den åker fram igen. Laserpekare och liknande dissas totalt. Bollar, fjädrar, möss (även med kattmynta) likadant. Har en hel korg med leksaker som aldrig används :mad: Det enda hon någonsin tyckte var riktigt kul var en fjädermus från zooplus. Försökte köpa vad jag tyckte såg likadant ut (den andra hade utgått), men den underkändes helt. Hittade sedan musen i en annan affär, köpte tre stycken, men de är totalt ointressanta :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Icfafn
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 149
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 901
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 029
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp