Bukefalos 28 år!

Kattungar - vad ska man säga..?

Asko

Trådstartare
Jag pratade nyss via internet med en vän om hennes två nya katter som hon har antingen fått eller köpt från hennes närmaste vän som tydligen av "misstag" fått en andra kull med kattungar trots att hon inte hade planerat detta, jag känner inte henne och kan därför inte fråga henne vad som hände.

Hursomhelst, det var min vän som jag skulle prata om. Hon sa att båda hennes katter var honor men att om hon hade haft en hane skulle hon ha kastrerat honom. Då gick jag in och sa att jag tyckte att hon skulle kastrera honorna också, mindre besvär och mindre risk för livmodercancer (jag har iallafall hört att cancerrisken är högre då). Men då svarade hon att hon ville ha ungar sedan.

Jag blev lite :confused: och även ledsen. Jag tänkte på att dessa katter hon har inte alls var raskatter utan vanliga, även om fina, katter och tänkte också på alla katter som finns i katthemmen som skulle behöva hem.

Jag ville försöka få henne att ändra tankar och därmed skrev detta:

"Nu spelar jag djävulens advokat (sorry!) men hur många katter där ute avlivas på grund av att de inte hittar nya hem?"

När hon frågade vad jag menade så kände jag att jag skulle försöka förklara lite ytterligare och få henne att se på saken med nya ögon:

"Det finns massor med folk som vill ha kattungar och bestämmer sig för att få kattungar med sina fiina katter, eller som råkar få sin okastrerade katt bli gravid. Kattungarna är gulliga men när de ska sälja dem så lyckas de väldigt ofta inte... sälja dem alla eller så hamnar de i fel sorters hem som behandlar dem fel eller överger dem. Så hamnar de ofta i katthemmen, där det redan är överfullt av andra katter som behöver nya hem. Där är de tvungna att avliva katter för att de har behandlats så dåligt i sina hem eller övergivits där ute att de inte har en chans att överleva.

Jag förstår att det är gulligt med kattungar och att man VILL ha kattungar. Men snälla, snälla, om du känner någon som vill ha en kattunge, berätta då att det finns massor med vuxna katter, ungkatter eller kattungar på katthem över hela Sverige som gäärna skulle vilja ha ett hem hos dem. Och om du inte vill ha kattungar av den orsaken, då (förlåt om jag låter brutal) ärligt talat - skaffar du kattungar för din egen skull eller katternas skull?

---

Här finns en lista på 11 söta kattungar bara på katthemmet i Örebro: http://www.orebrokatthem.c​om/html/kattungar1.html
Jag tycker att de borde i första hand få ett hem än kattungar som ännu inte finns.

Förlåt om du tycker att jag är brutal eller elak - men det är inte rätt mot de hemlösa katterna som redan finns där ute..."

Vad tycker ni?? Skrev eller har jag rätt eller fel?
Jag vill verkligen höra vad ni tycker och/eller få er hjälp.

Jag känner verkligen för det här och får en obehaglig känsla i magen när någon pratar om att skaffa kattungar med sina katter sådär lite lättsint.

Jag tror tyvärr inte att hon lät sig övertygas av detta men jag kände att jag måste försöka..!
 
Sv: Kattungar - vad ska man säga..?

Hon svarade nyss med en lång försäkran att hon skulle aldrig någonsin sälja sina kattungar om hon inte är helt säker på personerna, hon skulle fråga många frågor om varför de skulle ha en katt och vad deras livssituation är.

Jag kände att hon undvek att svara på de andra skälen till att inte skaffa kattungar och försökte hänsynsfullt svara, då hon är en god vän;

"Ja, jag vet att du bryr dig om dina djur. Självklart :)
Men det finns redan så många hemlösa katter därute, både vuxna och små, som behöver nya hem. Många katthem är överfulla och kan inte ta emot flera katter trots att det finns flera katter som behöver kommer under tak och få mat.
Ärligt, dina kattungar skulle ta de nu levande hemlösa katternas platser. De hemlösa katternas antal kan aldrig börja minska förrän folk börjar sluta få kattungar. Du skulle bidra till det stora problemet med hemlösa katter. Jag säger bara detta för att jag bryr mig om de hemlösa katternas situation och att jag får en hemsk känsla i maggropen när någon pratar om att få kattungar med sina katter när de inte är raskatter och de själva är inte uppfödare...

Kattungar är härliga, men köp en kattunge från ett katthem om du vill ha en kattunge. Varför måste det vara från just din katt? Varför skulle man annars vilja få kattungar?"


... Vad ska man egentligen säga till en människa som är så in i helvete bestämd på att skaffa kattungar någon gång utan något egentligt skäl förutom att det är roligt? :cry:
 
Sv: Kattungar - vad ska man säga..?

Jag tycker du gjorde rätt. Även raskattuppfödare får ju rätta sin uppfödning efter marknaden, varför är det bara huskattuppfödare som inte behöver bry sig?
 
Sv: Kattungar - vad ska man säga..?

Tack, vad skönt att man nu inte känner sig bara som en glädjedödare :crazy:

Och bra sagt, det ska jag föra fram om hon svarar på mitt senaste meddelande.
 
Sv: Kattungar - vad ska man säga..?

Jag tycker det var bra skrivet. Många har faktiskt inte insyn i hur stort problemet med hemlösa katter är och många har klen verklighetsförankring vad gäller att finna bra hem till kattungarna. Man har kompisar och familjemedlemmar som säger att de absolut ska ha en av kattungarna. Man tror att det bara är att annonsera på Blocket (bland alla andra tusentals huskattannonser) eller sätta upp en lapp i den lokala butiken. Det är inte riktigt så längre.

Jag har fött upp raskatter i närmare 10 år och de där kompisarna och syskonen som absolut ska ha en kattunge drar sig i 90 fall av 100 ur när kattungarna väl är leveransklara. Helt plötsligt "passar det inte".

Och jodå, man kommer absolut behålla alla kattungarna om de inte hittar nya hem och så tänkte man inte på att kattungarna faktiskt måste kastreras om de råkar vara av olika kön och ska leva tillsammans. Det kostar inte bara pengar utan det blir svårt för vill man slippa fler kattungar bör man kastrera som allra minst alla honor eller alla hanar före 6 månaders ålder och då kommer man stöta på patrull. Det är relativt få veterinärer i Sverige som gör det.

Kattungarna blir ungkatter som beter sig som vilda i hemmet och vips sitter man där och panikannonserar om att man inte orkar med sina underbara men ack så "livliga" ungkatter.

Hur många gånger har man inte sett detta scenario upprepas? Det händer även inom raskattuppfödningen men enligt in uppfattning inte alls i samma omfattning eftersom folk ofta tänker till lite mer med raskattuppfödning eftersom man brukar förstå att det är en ganska stor ekonomisk risk.

Men till syvende och sist är det din vän som bestämmer och bestämmer hon sig för att ta en kull hoppas jag att hon tänker sköta det snyggt med blodgruppering av honkatten, vaccinationer och veterinärbesiktning av kattungarna.
 
Sv: Kattungar - vad ska man säga..?

Men är det inte ganska lätt att hitta nya hem till kattungar? Jag letade kattungar på blocket för ett tag sen och fick känslan av att "kattungar går åt som smör i solsken". Men däremot så är det svårt att omplacera halvvuxna och vuxna katter fick jag intryck av.
Då kanske problemet är att många tröttnar på sina gulliga kattungar som blev stora...:(
 
Sv: Kattungar - vad ska man säga..?

Men är det inte ganska lätt att hitta nya hem till kattungar? Jag letade kattungar på blocket för ett tag sen och fick känslan av att "kattungar går åt som smör i solsken". Men däremot så är det svårt att omplacera halvvuxna och vuxna katter fick jag intryck av.
Då kanske problemet är att många tröttnar på sina gulliga kattungar som blev stora...:(

Nej, det är inte lätt att hitta vettiga hem. Framförallt inte till huskatter, då tyvärr många som letar huskatt inte har satt sig in i vad ett kattköp innebär.
Mina argument mot huskattavel är dels det; vad gör man med en hel kull osålda tonårskatter som lever :devil:. Är man lika noggrann med var de hamnar då?

Sen alla kostnader. Mina förra kull kostade (borträknat parningsavgifter, registrering och andra raskattrelaterade saker) runt 30.000:- Det är inga pengar man får igen... Oftast går det bra vid förlossningar och uppväxt, men man måste vara beredd på att går det snett så kostar det. Mycket. Dessutom var jag ledig i tre veckor på heltid och ytterligare fem veckor på deltid för att ta hand om allt som blev struligt.

Argemuenten med hemlösa katter fungerar tyvärr sällan, folk har en tendens att se sig själva som undantagen i världen (och jag hade sagt samma sak till den som ville föda upp kattungar i en ras som är riktigt svår att sälja. Är marknanden mättad så är den, och katterna ska ha bra hem). Även jag har stor erfarenhet av att de som "vill ha katt" backar ur. De gånger jag hjälpt till med försäljning av bekantas huskattungar har alla sagt att "jamen XX, YY och PP ville ju ha en??" :confused:
 
Sv: Kattungar - vad ska man säga..?

Hur lätt det är att hitta hem till kattungar beror på var man bor.På blocket kan det finnas många sidor på vissa orter där gulliga kattungar söker hem .
I en annan tråd här på Buke har 4 halvgamla keliga kattungar hittats.Varifrån kommer dom tro?
Jag har mina misstankar,de är inte födda ute av en hemlös mamma och uppväxta ute i allafall.

Till hösten brukar det dyka upp massor med hemlösa,tama kattungar de har en gång haft familj.Förra året gick bl.a Stockholms katthem ut i en kvällstidning med ett nödrop, väldigt många ringde om kattungar som hade hittats ute och katthemmet kunde inte ta in alla.Det såg likadant ut på katthem över hela landet.
Många av de kattungarna föddes för att någon tyckte det skulle vara kul med kattungar och trodde sen att de hade fått bra hem.
 
Sv: Kattungar - vad ska man säga..?

Ja och det är det som är så hemskt och själviskt tycker jag :cry: Att man skulle föda upp huskattkullar när det finns så många katter därute som behöver eller kommer att behöva fina och nya hem.

MamaJustify; Om kattungar gick åt som smör i solsken så kan man undra hur alla kattungarna som hamnar i katthem eller överges ute på gator eller under buskar hamnade där från början :crazy:

Sassy jag kommer att ta din kull som exempel om hon börjar prata om det där igen och fråga om hon (som student) verkligen har råd med 30.000:-.
Och det är så lätt att tänka sig en söt liten kattunge men när det verkligen kommer så tänker man på en börda som kommer att finnas i ~15 år i familjen...

Tack Sol, känns betryggande att andra tycker att jag skrev det bra. Jag ville varken göra henne ledsen eller sur på mig då hon är en vän till mig. Och även om jag ber henne tänka på att hon kan sitta där med flera ungkatter än vad hon hade tänkt så är jag tveksam om hon verkligen kommer att tänka på det utan bara tycka att det är kul.

Och ärligt talat, jag är inte alls säker på om hon kommer att sköta alla saker som skulle behövas hos vetrinären då. Jag skulle vilja tro det men samtidigt så är det dyrt ....

*KL*

Det kanske inte hjälper med att säga allt detta till henne men för de möjliga framtida kattungarna kände jag att det var en slags skyldighet av mig att åtminstone försöka få henne att tänka till innan..!

Hon har tyvärr inte svarat på mitt senaste svar och jag har en känsla att hon kommer inte att göra det heller. Jag kan bara hoppas att hon tänker över mina ord och om jag reagerar likadant för varje gång hon nämner kattungar så kanske hon till slut kommer ihåg det och tänker sig för ...
 
Sv: Kattungar - vad ska man säga..?

Men är det inte ganska lätt att hitta nya hem till kattungar? Jag letade kattungar på blocket för ett tag sen och fick känslan av att "kattungar går åt som smör i solsken". Men däremot så är det svårt att omplacera halvvuxna och vuxna katter fick jag intryck av.
Då kanske problemet är att många tröttnar på sina gulliga kattungar som blev stora...:(

Det beror på vart man bor och årstid. Föds kattungarna under den klassiska "kattunge-boomen" på våren lär det bli svårt. Sedan vill man ju inte bara hitta hem, man vill hitta bra hem och det är den svåraste biten.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 056
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 250
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 595
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp