Kattunge med tarmproblem, tarmprolaps?

Maandiiie

Trådstartare
Hej! Jag ska adoptera en kattunge från ett jourhem. Bestämde mig för ett tag sedan för en liten kille.. Han är idag 9-10 v.
Men i slutet på förra veckan fick jag ett samtal att en liten bit av hans tarm åker ut när han gör sina behov.. Jag hamnade lite lätt i chock då jag är helt kär i denna lilla varelsen och hälsat på honom flera gånger.
Jag visste inte hur jag skulle hantera informationen.. grät som bara den!
Han har sedan fredags fått pro-kolin för att lugna magen och tarmen då han har och haft diarré ett tag. Samt bara kokt fisk. Och så blir han smörjd med bedövningssalva runt analen..
Tarmen går tillbaka in efter en stund av sig självt efter bajsning så är inte ute hela tiden. Inte sett detta själv då han såg helt normal ut när jag hälsade på härom dagen.

Vet att många tycker att det är bättre att hitta en frisk kattunge osv.. och ja visst, kanske vore bäst. Men vi har verkligen hittat varandra och blir det inte honom vill jag inte leta vidare efter en annan direkt!
Och om jag inte ger honom en chans till ett bra liv, vem ska göra det då??
Pratar med olika veterinärer igår och idag men det är väldigt olika svar och erfarenheter, eller snarare sagt brist på erfarenheter...

Så jag ber om alla råd, info och erfarenheter jag kan få ❤ Tack på förhand!

(Har bild men vet inte om de finns känsliga som inte vill se)
 
Jag tror att om du är beredd på de extra kostnader både känslomässigt och ekonomiskt så har du svaret på din fråga ovan
Jag är definitivt beredd på det, annars hade jag inte ens övervägt detta. Men jag vill inte att han ska behöva lida för att jag tycker han ska leva heller för den delen. Om detta blir ett återkommande problem och han har ont så känns det ju orättvisst!
 
Tarmprolaps hos kattungar beror ofta på att de varit dåliga i magen. Det rättar ofta till sig av sig självt bara man får ordning på magen. Får de ordning på magen skulle jag inte vara så orolig faktiskt. Visst är det möjligt att problemet kvarstår men det brukar inte vara en större grej att åtgärda.
 
Tarmprolaps hos kattungar beror ofta på att de varit dåliga i magen. Det rättar ofta till sig av sig självt bara man får ordning på magen. Får de ordning på magen skulle jag inte vara så orolig faktiskt. Visst är det möjligt att problemet kvarstår men det brukar inte vara en större grej att åtgärda.

Tack så mycket för ditt svar! Jag hoppas han blir bra i magen snart. Haft problem med diarré ett tag stackarn :/ Så jag hoppas verkligen det kanske går över snart ❤ förhoppningsvis löser sig det problemet då också! Han får idag pro-kolin och endast fisk.. men tänk om han är känslig mor fisk? Har du något förslag på något foder som kan lugna magen?
Har en katt här hemma som är allergisk mot just fisk nämligen!
 
Tack så mycket för ditt svar! Jag hoppas han blir bra i magen snart. Haft problem med diarré ett tag stackarn :/ Så jag hoppas verkligen det kanske går över snart ❤ förhoppningsvis löser sig det problemet då också! Han får idag pro-kolin och endast fisk.. men tänk om han är känslig mor fisk? Har du något förslag på något foder som kan lugna magen?
Har en katt här hemma som är allergisk mot just fisk nämligen!
Min kunskap om kattungar är väldigt begränsad men de gånger där kattungen haft diarré mer än några få dagar i rad så har det nästan så gott som alltid varit en parasit inblandad.
 
Min kunskap om kattungar är väldigt begränsad men de gånger där kattungen haft diarré mer än några få dagar i rad så har det nästan så gott som alltid varit en parasit inblandad.

Låter vettigt! Kanske något man borde kolla upp mer :) tack för ditt svar!
 
Tack så mycket för ditt svar! Jag hoppas han blir bra i magen snart. Haft problem med diarré ett tag stackarn :/ Så jag hoppas verkligen det kanske går över snart ❤ förhoppningsvis löser sig det problemet då också! Han får idag pro-kolin och endast fisk.. men tänk om han är känslig mor fisk? Har du något förslag på något foder som kan lugna magen?
Har en katt här hemma som är allergisk mot just fisk nämligen!

Kyckling och lammfärs brukar vara snällt mot små magar. Ta ett avföringsprov och kolla så att det inte är parasiter inblandade. Du kan köpa färdiga kit, Kollamasken, på apoteket. Lägg gärna till giardia också, det är inte helt ovanligt.
 
TS : utifrån problemen hade jag velat att kattungen isåfall stannar där den är van att nu bo och behandlas innan den ska flytta . Blir ju alltid lite extra stress med miljöombyte och de flesta katthem vill heller inte lämna iväg sjuka djur innan de stabiliserat sig .

Sen ang katt/jourhem så är det ju generellt mycket noga med att de har koll på ev avmaskning . Att katten inte säljs om den är i dåligt skick är i min erf av seriösa katthem /jourhem en fundamental självklarhet .

Dessutom utifrån att kattungar inte öht enligt lag ska skiljas från sin mamma innan 12 veckor . En lag som skärpts till senaste 10 åren och är oerhört välkommen för katternas del .
 
Senast ändrad:
TS : utifrån problemen hade jag velat att kattungen isåfall stannar där den är van att nu bo och behandlas innan den ska flytta . Blir ju alltid lite extra stress med miljöombyte och de flesta katthem vill heller inte lämna iväg sjuka djur innan de stabiliserat sig .

Sen ang katt/jourhem så är det ju generellt mycket noga med att de har koll på ev avmaskning . Att katten inte säljs om den är i dåligt skick är i min erf av seriösa katthem /jourhem en fundamental självklarhet .

Dessutom utifrån att kattungar inte öht enligt lag ska skiljas från sin mamma innan 12 veckor . En lag som skärpts till senaste 10 åren och är oerhört välkommen för katternas del .
Förhoppningen är att han ska bli stabil i magen men de har tyvärr inte möjlighet att stå för eventull operation OM det behövs..
En veterinär tror att om man får magen under kontroll att även tarmproblemet löser sig självt. Det hoppas jag på! Sen kan man ju aldrig veta säkert..
Han är avmaskad en gång, ska avmaskas en gång till. Detta är ett seriöst jourhem där katterna säljs vaccinerade, chippmärkta och med veterinär intyg. Dock skulle det stå något extra om detta på hans vet intyg isåfall förstod jag det som.
Just nu är planen för honom att testa äta allergifoder då han har haft diarré ett tag samt kanske få medicin mot tarminflamation.. Han leker iaf vilket är ett gott tecken såklart:)
Om allt går som det ska så flyttar han till mig vid 13 v ålder, men oavsett måste först hans tillstånd vara under kontroll först såklart!
 
Senast ändrad:
Jag hade aldrig köpt en sjuk kattunge.
Antingen behandlas han tills han är helt frisk innan jag tar hem honom eller så väljer jag en frisk kattunge.
Det är som upplagt för framtida problem, kostnader och tråkigheter.

Jag har fått möjligheten att välja en av de andra kattungarna. Men jag vill inte ha någon av dom..
Visst kan det vara så att han får en tuff och dyr start på sitt liv.. Men om det kan leda till ett liv där han får leva som frisk och glad så är han värd chansen.. Vem ger honom den annars? Hur ska jag kunna ha ett samvete där jag vet att han med största sannolikhet avlivas på grund av att jag "väljer" en annan? Han får inte ens då en chans till ett liv, när det han har det knappt ens börjat...

Jag är fullt medveten om att detta inte är det smartaste valet.. och många kanske tycker det är konstigt hur jag kan älska en liten kattunge så otroligt mycket att det gör ont redan innan han ens flyttat till mig. Men det var kärlek vid första ögonkast.

Sen är jag för blödig för att bara välja bort någon bara för att den inte har samma förutsättningar som en frisk..

Just nu tar jag allt dag för dag och följer hur det utvecklas. Skulle han lida eller bli sämre så får man ju tänka på hans bästa såklart, men där är vi inte ännu!
 
Jag har fått möjligheten att välja en av de andra kattungarna. Men jag vill inte ha någon av dom..
Visst kan det vara så att han får en tuff och dyr start på sitt liv.. Men om det kan leda till ett liv där han får leva som frisk och glad så är han värd chansen.. Vem ger honom den annars? Hur ska jag kunna ha ett samvete där jag vet att han med största sannolikhet avlivas på grund av att jag "väljer" en annan? Han får inte ens då en chans till ett liv, när det han har det knappt ens börjat...

Jag är fullt medveten om att detta inte är det smartaste valet.. och många kanske tycker det är konstigt hur jag kan älska en liten kattunge så otroligt mycket att det gör ont redan innan han ens flyttat till mig. Men det var kärlek vid första ögonkast.

Sen är jag för blödig för att bara välja bort någon bara för att den inte har samma förutsättningar som en frisk..

Just nu tar jag allt dag för dag och följer hur det utvecklas. Skulle han lida eller bli sämre så får man ju tänka på hans bästa såklart, men där är vi inte ännu!
Jag hade med största sannolikhet resonerat och gjort precis som du :)
 
Skönt att höra! Idag var hans avföring lite fastare igen och senaste dagarna har inte tarmen åkt ut :) så de verkar gå åt rätt håll!! Han får special foder och pro-kolin fortfarande! Men känns skönt att de verkar bli bättre redan :)
Jag skulle lyssna på @Sol och ta ett träckprov på tritichomonas och giardia. Det borde även vara av katthemmets intresse att få reda på om det är parasiter inblandade.

Nu kanske du inte har fler katter hemma men du vill Inte ha hem ovan nämnda.

Hoppas hur som helst att allt går bra och att du kan få hämta hem din katt tids nog.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 808
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 373
Senast: TantEster
·
Avel En kort sammanfattning av läget för lilleman. Den 8:e mars vid morgonfodringarna låg det helt oväntat ett litet föl i boxen när det...
2
Svar
38
· Visningar
2 849
Senast: pialotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp