Kattunge och avmaskning?

MM

Trådstartare
Nu står det lite still i huvudet så tänkte be om råd.

Min kattunge på 4 månader fick lite väl illaluktande avföring som samtidigt blev lite geggig. Tänkte först att hon blivit lite risig av något hon ätit så har gett henne Pro-kolin men det hjälpte inte så då gick tankarna över på mask eftersom det ändå är kattunge och eftersom jag är hästmänniska så gjorde jag en kolla masken och skickade in innan bara för att vara säker liksom (och la till extra för Giardia för jag har blivit hypokondriker) men fick svaret och det är UA på alltihopa...

Ska jag lita på svaret eller ska jag avmaska ändå? (Jag ringde vet. innan jag skickade in kolla masken som sa att det troligen är mask)
Vilket medel ska jag ta isf? Eftersom det inte påvisade mask så vet jag liksom inte hur jag bör göra och jag vill inte göra fel.
 
Träckproven kan inte alltid påvisa bandmask. Prova med avmaskning och ge dubbel dos Pro-Kolin. Du kan även sätta kattungen på skonkost tex. kokt torsk.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Träckproven kan inte alltid påvisa bandmask. Prova med avmaskning och ge dubbel dos Pro-Kolin. Du kan även sätta kattungen på skonkost tex. kokt torsk.

Tack för tipsen.
Då ska jag ordna med ett avmaskningsmedel idag och köpa mer Pro-Kolin :)
 
Vi hade en kattunge som vi avmaskade med Axilur 3 dagar i rad. Trots det var hon fortfarande full med mask och hade magproblem så att vi var tvungna att åka till veterinär som avmaskade på nytt med injektion.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en fundering angående mask i markerna. Vi har runt 10 hästar på gården, tre lösdrifter och tre rasthagar. Mestadels unghästar. Vi...
Svar
13
· Visningar
1 290
Senast: Madick
·
Hundhälsa Gjorde en koll för nöjes skull (why oh why) och en (troligen samtliga) av 6 hundar har giardia. Ingen har symtom what so ever. Inga...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: em-pirre
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 431
Senast: Jeps
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp