kattunge som hässjar väldigt stundtals?

sommarvind

Trådstartare
för några dagar sedan fick ja 4 kattungar.. två av dom hässjar som en hund med öppet gap stundtals.. någon som vet vad de ev kan va?
 
Sv: kattunge som hässjar väldigt stundtals?

Vet inte riktigt vad du menar med just hässjar, men kattungar kan, om de känner sig lite hotade öppna munnen och "fräsa" ifrån. Väldigt ljudlöst förstås eftersom de är små och det beror troligtvis på att de inte känner igen lukten.

Det är vad jag tror i alla fall!
 
Sv: kattunge som hässjar väldigt stundtals?

När det varit riktigt varmt så har de katter jag ägt gjort så. Precis som hundar så gör de det för att de svettas.

Men det verkar ju kanske lite ovanligt/konstigt att just bara två gör det...? Är det varmt där kissarna bor? Är de i solen?
 
Sv: kattunge som hässjar väldigt stundtals?

Hässjar gör man väl ändå med hö? :angel:

(Förlåt för den dåliga kvällshumorn.)

Men hur menar du?
 
Sv: kattunge som hässjar väldigt stundtals?

När det varit riktigt varmt så har de katter jag ägt gjort så. Precis som hundar så gör de det för att de svettas.

Men det verkar ju kanske lite ovanligt/konstigt att just bara två gör det...? Är det varmt där kissarna bor? Är de i solen?


Det beteende jag nämnde har inget att göra med värmen. Det kommer om man närmar sig kattungen (de är blinda) och de liksom "fräser" ifrån med öppen mun.

Precis som du säger kan katter kyla av sig genom att flämta med tungan som hundar gör. Kanske är det det TS menar med hässja? Men är de små och blinda tror jag som sagt var inte att det kommer av att det är för varmt.
 
Sv: kattunge som hässjar väldigt stundtals?

o nej dom bor i garderoben än sålänge. Så ja tror inte det beror på värmen... hur visar sig lungmask? Kan de påverka andningen tro?
 
Sv: kattunge som hässjar väldigt stundtals?

jo fast ja tror inte dom är rädda, det är inget fräsande ljud. Det är mer en stor andhämtning efter luft känns de som...
 
Senast ändrad:
Sv: kattunge som hässjar väldigt stundtals?

om du tänker dig hur en hund flåsar? ungefär så fast med mkt större öppet gap.
 
Sv: kattunge som hässjar väldigt stundtals?

det känns mer som att det är ett chippande efter luft:crazy: men dom verkar må hur fint som hellst... det är bara de där öppna gapet som ser ut som en väldigt beklagande andhämting... det är bara ibland dom gör så.
 
Sv: kattunge som hässjar väldigt stundtals?

Menar du härsar? Alltså andras med öppen mun, som en hund?

Det har två av mina katter gjort som ungar. Båda långhåriga med birma/skogkatt i. Jag var orolig att det var något som var fel men det verkar ha "växt" bort. Den ena katten är över 2, den andra är över 1 år. Båda honor. Den ena har jag fött upp själv, den andra har min syster fött upp.

Jag tror inte du behöver vara orolig. Avvakta och se.
 
Sv: kattunge som hässjar väldigt stundtals?

Är ganska övertygad om att dina kattungar fräser. Det låter så när nyfödda kattungar fräser, det är mer som hastiga, hesa utandningar med öppen mun. Ofta kommer det när de känner främmande dofter, dvs när man närmar sig bolådan.
Inget konstigt alls, alla kattungar jag har haft har fräst i början.
 
Sv: kattunge som hässjar väldigt stundtals?

våran katt (perserkorsning som ibland har svårt att få luft genom näsan) öppnar munnen, slänger ut tungan i mungipan och flåsar värre än en hel hund när hon blir varm/trött :D
 
Sv: kattunge som hässjar väldigt stundtals?

Det beteende jag nämnde har inget att göra med värmen. Det kommer om man närmar sig kattungen (de är blinda) och de liksom "fräser" ifrån med öppen mun.
Nej, jag förstod det. Men jag svarade TS och gav en egen teori på beteendet... :crazy:
Precis som du säger kan katter kyla av sig genom att flämta med tungan som hundar gör. Kanske är det det TS menar med hässja? Men är de små och blinda tror jag som sagt var inte att det kommer av att det är för varmt.

Ja, att hässja är dialektalt uttryck för flämta/flåsa.

Det är möjligt det inte handlar om värme, men TS bad ju om åsikter/idéer och jag gav min och du din.
 
Sv: kattunge som hässjar väldigt stundtals?

Mina katter gör stundtals som du beskriver när de åker bil.
De är inte speciellt resvana och de piper, jamar och flämtar, visar tydligt att de inte trivs, därför har jag antagit att detta flämtande är ett uttryck av stress.
 
Sv: kattunge som hässjar väldigt stundtals?

Nej, jag förstod det. Men jag svarade TS och gav en egen teori på beteendet... :crazy:


Ja, att hässja är dialektalt uttryck för flämta/flåsa.

Det är möjligt det inte handlar om värme, men TS bad ju om åsikter/idéer och jag gav min och du din.


Oops!! För att kunna diskutera olika idéer utifrån de förutsättningar som fråder är det bra om man inte tar saker personligt utan just bara för vad det är. Olika idéer! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: kattunge som hässjar väldigt stundtals?

Oops!! För att kunna diskutera olika idéer utifrån de förutsättningar som fråder är det bra om man inte tar saker personligt utan just bara för vad det är. Olika idéer! ;)

ö, ja precis!

Det var just därför jag undrade varför du började svara mig om vad du menade i ditt första inlägg. ("Det beteende jag nämnde har inget att göra med värmen. Det kommer om man närmar sig kattungen (de är blinda) och de liksom "fräser" ifrån med öppen mun.")
Eftersom jag aldrig vare sig sagt emot eller hållit med dig. Jag svarade helt enkelt på TS direkt. Med just precis; en annan idé! :)
 
Sv: kattunge som hässjar väldigt stundtals?

Eftersom vi kanske inte hade riktigt koll på vad TS egentligen menade med sitt hässja försökte jag nog bara med mitt inlägg till dig lägga till en ytterligare tanke för att skilja beteendena åt. Fräsa för att det kommer en främmande lukt och flämta för att det är varmt.

Så, fortfarande inget påhopp, bara ett ytterligare inlägg i debatten!
 
Sv: kattunge som hässjar väldigt stundtals?

för några dagar sedan fick ja 4 kattungar.. två av dom hässjar som en hund med öppet gap stundtals.. någon som vet vad de ev kan va?



Vet hur du menar (tror jag iaf :D). Min ena hon katt gör så när hon gått en längre promenad (hon följer efter mig när jag är ute och går). Hon lägger sig nr och flåsar som en hund. Munnen öppen och yungan åker ut. har varit orolig över detta men det verkar vara bättre när det inte är så varmt ute, vilket kan vara ganska logiskt. Avvakta och se hur de gör när de blir större är mitt råd till dig! :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 513
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Hej! Kom för några timmar sedan hem efter en tumult natt på akuten, första valpen hamnade i felläge och vi fick till slut göra...
Svar
17
· Visningar
2 905
Senast: russinbulle
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: moster_punk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp