KD - Kvinnofientligt på väg högerut med ny kvinna i spetsen

Svarar likadant som jag gjorde när en vän på facebook delade den där artikeln:

Alltså WTF? Tänk om en kvinna blivit våldtagen och vill göra abort och sen vägrar vården göra abort.. så kvinnan får föda barnet mot sin vilja.... nä fy fan. Hoppas verkligen inte det där går igenom, skam på torra land säger jag bara.. :banghead:
 
Nu är det slut på det socialliberala KD som Hägglund arbetade med. Nu är partiet raskt på väg högerut där SD gladeligen står och väntar på stöd i antijämställdhetsarbetet, abortmotståndet och ultrakonservatismen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20690230.ab

Jag hoppas att det går raskt utför så att vi slipper skiten i riksdagen.
Frågan är väl vem sån åker ut först, KD eller FP. Så sitt still i båten ;)
 
Men vad säger hon egentligen?
-Vi ska stoppa aborter!
Eller
-Den sjukvårdspersonal som inte vill genomföra aborter ska slippa!

En viss skillnad.

Vilket då landstingen lätt kan korrigera med ett löneavdrag på låt säg 20% för den som deklarerar att de inte ställer upp.
Den pengen fördelas sedan på de andra som gör sitt jobb.
 
Men vad säger hon egentligen?
-Vi ska stoppa aborter!
Eller
-Den sjukvårdspersonal som inte vill genomföra aborter ska slippa!

En viss skillnad.

Vilket då landstingen lätt kan korrigera med ett löneavdrag på låt säg 20% för den som deklarerar att de inte ställer upp.
Den pengen fördelas sedan på de andra som gör sitt jobb.
Nej, så enkelt ska det inte vara att förhandla bort kvinnors rätt till oinskränkt makt över sina egna kroppar.
 
Men vad säger hon egentligen?
-Vi ska stoppa aborter!
Eller
-Den sjukvårdspersonal som inte vill genomföra aborter ska slippa!

En viss skillnad.

Vilket då landstingen lätt kan korrigera med ett löneavdrag på låt säg 20% för den som deklarerar att de inte ställer upp.
Den pengen fördelas sedan på de andra som gör sitt jobb.
Sjukvårdspersonal som vill slippa aborter kan ta ett jobb där det inte ingår i arbetsuppgifterna, så enkelt är det.

Ingen vits att börja dividera med löner och småskit, kvinnors rätt till abort är värd miljontals ggr mer än något futtigt "20% avdrag från lönen" tjafs. Men det är ju intressant att se vad du tycker rätten till abort har för prislapp, själv tycker jag den är ovärderlig.

Vad ska det kosta att inte erbjuda annan vård då, vårdpersonalen som inte vill göra blodtransfusioner till exempel, vad ska avdraget vara på deras lön när någon blöder till döds för alla som jobbar den dan har deklarerat att de "inte ställer upp". En extra 5% på de 20 eller?
 
Nej, så enkelt ska det inte vara att förhandla bort kvinnors rätt till oinskränkt makt över sina egna kroppar.
Så vitt jag vet så har ett abortförbud inte varit på tal (inget hindrar dock att det kommer)
Vad som varit på tal är de landstingsanställdas rätt att bestämma om de själva ska genomföra eller assistera vid aborter.
En rätt stor skillnad gentemot ett förbud mot abort.
 
Sjukvårdspersonal som vill slippa aborter kan ta ett jobb där det inte ingår i arbetsuppgifterna, så enkelt är det.

Ingen vits att börja dividera med löner och småskit, kvinnors rätt till abort är värd miljontals ggr mer än något futtigt "20% avdrag från lönen" tjafs. Men det är ju intressant att se vad du tycker rätten till abort har för prislapp, själv tycker jag den är ovärderlig.

Vad ska det kosta att inte erbjuda annan vård då, vårdpersonalen som inte vill göra blodtransfusioner till exempel, vad ska avdraget vara på deras lön när någon blöder till döds för alla som jobbar den dan har deklarerat att de "inte ställer upp". En extra 5%?
Absolut, förutom den lilla haken att det råder brist på erfarna barnmorskor. Menar du på fullt allvar att vi ska öka den bristen (om än marginellt)
 
Så vitt jag vet så har ett abortförbud inte varit på tal (inget hindrar dock att det kommer)
Vad som varit på tal är de landstingsanställdas rätt att bestämma om de själva ska genomföra eller assistera vid aborter.
En rätt stor skillnad gentemot ett förbud mot abort.
Det valet gör man när man väljer att utbilda sig till ett yrke där det ingår att utföra/assistera vid aborter.
 
KD har ju hängt löst i hur många årtionden som helst känns det som och ändå har de klarat sig över spärren, ett mysterium.

Men nu är deras dagar räknade tror jag, de är på väg utför, om de nu inte lyckas sno väljare från SD.
 
Det valet gör man när man väljer att utbilda sig till ett yrke där det ingår att utföra/assistera vid aborter.
Samvetsbetänkligheter kan ju dyka upp när som helst.
Och här har du en erfaren barnmorska med skinn på näsan som står fast vid sin övertygelse.
Vad ska vi göra med henne?
Sparka ut henne eller använda oss av de kunskaper hon har på de platser där samhället har användning för henne och samtidigt så att hon inte bryter mot sina egna principer.
För vi har en skriande brist på erfarna barnmorskor.
 
Kd halkade ju in på ett bananskal tillsammans med Centern

KD kom ju till största delen ju ur FP en gång i tiden.
FP och KD har ju problem, så de får väl hoppa tillbaka i samma säng då ;)
 
Samvetsbetänkligheter kan ju dyka upp när som helst.
Och här har du en erfaren barnmorska med skinn på näsan som står fast vid sin övertygelse.
Vad ska vi göra med henne?
Sparka ut henne eller använda oss av de kunskaper hon har på de platser där samhället har användning för henne och samtidigt så att hon inte bryter mot sina egna principer.
För vi har en skriande brist på erfarna barnmorskor.
Säga upp henne pga arbetsvägran?

Jag är övertygad om att det finns många vårdanställda som pga religiös eller annan övertygelse är mot fri abort. Jag tänker dock anta att de är professionella nog att a) inte ta en tjänst där det ingår i arbetsuppgifterna eller b) inte låta sin personliga övertygelse hindra dem i sitt arbete.

Att sedan kvinnor även idag möter idioter inom vården som ifrågasätter deras beslut om abort är ta mig sjutton en skam och inget samhället ska sanktionera.
 
Samvetsbetänkligheter kan ju dyka upp när som helst.
Och här har du en erfaren barnmorska med skinn på näsan som står fast vid sin övertygelse.
Vad ska vi göra med henne?
Sparka ut henne eller använda oss av de kunskaper hon har på de platser där samhället har användning för henne och samtidigt så att hon inte bryter mot sina egna principer.
För vi har en skriande brist på erfarna barnmorskor.

Hur ska vi göra med dem som är fast övertygade om att inte hjälpa homosexuella? Judar? Kvinnor med makt? Inte utföra kirurgi? Inte utföra kejsarsnitt?

Det blir - omedelbart - fullständigt ohållbart att ha vårdpersonal som inte är beredda att utföra sina arbetsuppgifter. Så svaret är att man får sparken och får söka sig till ett arbete som man kan tänka sig att utföra enligt beställning.
 
Säga upp henne pga arbetsvägran?

Jag är övertygad om att det finns många vårdanställda som pga religiös eller annan övertygelse är mot fri abort. Jag tänker dock anta att de är professionella nog att a) inte ta en tjänst där det ingår i arbetsuppgifterna eller b) inte låta sin personliga övertygelse hindra dem i sitt arbete.

Att sedan kvinnor även idag möter idioter inom vården som ifrågasätter deras beslut om abort är ta mig sjutton en skam och inget samhället ska sanktionera.

Tyvärr, så upplyst är inte all sjukvårdspersonal. På vissa ställen är det nämligen STOR skillnad på hur du blir behandlad om du kommer in för en senabort eller ett missfall. Vi kan ju säga att den det pysslas med och gullas med är missfallet... :meh:
 
Hur ska vi göra med dem som är fast övertygade om att inte hjälpa homosexuella? Judar? Kvinnor med makt? Inte utföra kirurgi? Inte utföra kejsarsnitt?

Det blir - omedelbart - fullständigt ohållbart att ha vårdpersonal som inte är beredda att utföra sina arbetsuppgifter. Så svaret är att man får sparken och får söka sig till ett arbete som man kan tänka sig att utföra enligt beställning.
Så du säger att barnmorskan som vägrar utföra en abort ska sparkas då?
Även om det innebär en större risk för all kvinnor som kommer in för att föda, detta pga bristen på erfarna barnmorskor?
Jag försvarar inte ställningstagandet. Men alla har rätt din sin egen övertygelse och vägrar barnmorskan i fråga jobba med aborter så..
 
Nu är det slut på det socialliberala KD som Hägglund arbetade med. Nu är partiet raskt på väg högerut där SD gladeligen står och väntar på stöd i antijämställdhetsarbetet, abortmotståndet och ultrakonservatismen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20690230.ab

Jag hoppas att det går raskt utför så att vi slipper skiten i riksdagen.

Jag har faktiskt lite svårt att bli upprörd i dagens läge. Är någon verkligen förvånad över dessa åsikter från ett parti där en del av deras åsikter hör bättre hemma på 1800-talet? Får de betydligt mer röster efter det här kan jag börja bli orolig. Idag, not so much :meh:

Det finns andra partier att vara mer oroad och upprörd över (och ja, jag menar plural).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp