KD vill skärpa invandringsregler

PolitisktKorrekt

Trådstartare
I KDs desperata röstfiske försöker man nu sno väljare från SD. Genom skärpta regler för asylsökande vill man komma över riksdagsspärren. Det skriver Göran Hägglund idag på DN. http://www.dn.se/nyheter/politik/kd-vill-ge-asylsokande-lagre-bidrag/

  • Förslagen går bland annat ut på sänkta bidrag till nyanlända. Istället ska de få tjäna sina pengar skattefritt under fem års tid. (Max 500 000) Kanske lite märkligt då Hägglund själv har gnällt på att det tar extra lång tid för invandrare att ta sig in på arbetsmarknaden?

  • KD vill inte heller bevilja permanent uppehållstillstånd. Utan endast ett tillfälligt tillstånd på 3 år som sedan omprövas om behov at fortsatt skydd fortfarande finns.

  • Asylsökande som kommer från "säkra" länder ska få sina avslag snabbare så att köerna kortas och arbetet på Migrationsverket effektiviseras.

Det konstiga är att jag inte har hört eller läst en enda negativ kommentar eller politiskt utspel om detta. Och det beror ju bara på en enda sak: Det var inte ett SD-förslag. Och då är det ju inte längre lika förkastligt...
Andra partier kan tydligen driva SD-politik under ett annat namn utan att "folk" reagerar, men så fort man hör SD så är förslagen automatiskt dåliga bara pga partiet? Eller kan någon här peka på ett annat parti som är kritiska mot KD som tycker att KD springer SDs ärenden?

Ser nu fram emot när buke ska börja försvara KDs förslag! :D För det är ju faktiskt inte SD som det handlar om här...
 
SD har ju inte monopol på flykting/invandringspolitik.

Men KD känns som ett litet pytteparti på utdöende så det känns inte som nåt att bli upprörd över. Tycker dock att det är lite konstigt av dom, generositet mot flyktingar är för mig något som ingår i kristna värderingar.
 
Jag är inget fan av KD överlag, men om nu ändå den typen av förslag ska tas upp i riksdagen så föredrar ju jag om de kommer från ett parti som bryr sig om utsatta grupper, snarare än ett parti som bara vill bli av med alla som enligt dem "inte hör hit".
 
Precis vad jag trodde.
Inga höga röster och fördömanden om vedervärdig människosyn etc. SD-politik drivet av KD är tydligen ok enligt buke? Det anses t om bra att någon annan lyfter frågan. Men hade det varit ett SD-förslag så hade det ratats av alla andra politiska partier samt buke. Men nu går det tydligen bra. Dubbelmoralens land. (Och forum)
 
Precis vad jag trodde.
Inga höga röster och fördömanden om vedervärdig människosyn etc. SD-politik drivet av KD är tydligen ok enligt buke? Det anses t om bra att någon annan lyfter frågan. Men hade det varit ett SD-förslag så hade det ratats av alla andra politiska partier samt buke. Men nu går det tydligen bra. Dubbelmoralens land. (Och forum)
Fast de där punkterna är ju ganska långt ifrån SDs partiprogram och människosyn? Eller har du sett något annat SD än vad jag har?

Skulle KD gå lika långt som SD har gjort så tror jag knappast att det skulle låta likadant här.
 
Men att neka asylflyktingar, och speciellt en gren. Eller att underlätta hanteringen för hantering och asylflykting, är inte samma sak. Det senare är bättre för alla parter, det gynnar även de som kommer hit. Sedan delar jag inte alla åsikterna som Göran Hägglund presenterar, men tycker att det är på rätt spår.
 
I KDs desperata röstfiske försöker man nu sno väljare från SD. Genom skärpta regler för asylsökande vill man komma över riksdagsspärren. Det skriver Göran Hägglund idag på DN. http://www.dn.se/nyheter/politik/kd-vill-ge-asylsokande-lagre-bidrag/

  • Förslagen går bland annat ut på sänkta bidrag till nyanlända. Istället ska de få tjäna sina pengar skattefritt under fem års tid. (Max 500 000) Kanske lite märkligt då Hägglund själv har gnällt på att det tar extra lång tid för invandrare att ta sig in på arbetsmarknaden?

  • KD vill inte heller bevilja permanent uppehållstillstånd. Utan endast ett tillfälligt tillstånd på 3 år som sedan omprövas om behov at fortsatt skydd fortfarande finns.

  • Asylsökande som kommer från "säkra" länder ska få sina avslag snabbare så att köerna kortas och arbetet på Migrationsverket effektiviseras.

Det konstiga är att jag inte har hört eller läst en enda negativ kommentar eller politiskt utspel om detta. Och det beror ju bara på en enda sak: Det var inte ett SD-förslag. Och då är det ju inte längre lika förkastligt...
Andra partier kan tydligen driva SD-politik under ett annat namn utan att "folk" reagerar, men så fort man hör SD så är förslagen automatiskt dåliga bara pga partiet? Eller kan någon här peka på ett annat parti som är kritiska mot KD som tycker att KD springer SDs ärenden?

Ser nu fram emot när buke ska börja försvara KDs förslag! :D För det är ju faktiskt inte SD som det handlar om här...

Jag tycker att det är rätt vettiga förslag.
1. Få tillstånd att tjäna pengar (skattefritt). Detta innebär alltså att man vill tillåta de asylsökande på arbetsmarknaden. De blir dessutom attraktiva på arbetsmarknaden eftersom de blir billiga iom att skatt och sociala avgifter inte behöver tillkomma. Syftet torde vara att snabba på vägen in på arbetsmarknaden.

2. Går absolut att diskutera. Efter 9 år i Sverige och lugn i hemlandet - skicka hem??? Konstigt.

3. Minska handläggningstiderna kan bara vara bra. Detta handlar ju inte om att förändra asylreglerna, utan om att hindra att handläggningen drar ut på tiden.
 
Även om jag inte tycker att förslagen är särskilt bra så tycker jag att det är hedervärt att krossa SD:s monopol på att diskutera frågan. Dessutom är förslagen långt från vad SD anser. Det nämns inget om hur mycket man tänkt sig att minska bidragen, dessutom vill man bevilja PUT efter tre år även om inget skyddsbehov längre finns om personen etablerat sig på arbetsmarknaden. Det handlar alltså inte om att försöka minska invandringen, bara kostnaderna för den.
 
Hör ju inte hemma på senior, men .. :D

Jag är ju kristdemokrat och är inte förvånad över denna händelse över huvud taget - om andra partier vågar vidröra den här frågan, dessutom på mindre extremustiska och mer humana vis än SD kanske behovet av SDs politik minskar.
Någon gång måste man våga tala om vad invandringspolitiken kostar staten trots att det får många att skruva obekvämt på sig och om detta pris kan reduceras utan att stoppa invandringen i sin helhet. Det är ju inte någon spärr mot invandring som kommer på tal och inte heller någon nedvärdering av människors värde. Det handlar om hur invandringspolitikens utformning och ekonomiska faktorer.

Att dra paralleller till SD är inte ens värt att kommentera. Däremot är jag glad över att höra att buke som annars brukar ogilla KD starkt ibland inte lyfter taket och börjar måla fan på väggen :D
 
får vi en kvart på oss att svara?
jag har inte sett artikeln men min FB är nedlusad över ilska över det här tilltaget.
I fronten går Fridolin.
Jag har inte läst det än och vad jag läser här är jag emot det. Så pass att alliansen riskerar min röst.
 
"– Ja, det är det helt klart. Det första gången något parti går ut och pratar om invandrarfrågan i sak, säger han" Förlåt men lever Mattias Karlsson under en sten? Det är ju i klass med Ekroths "när blev asyl en mänsklig rättighet".
 
Jag tycker att det är bra att något parti - oavsett vilket - börjar ta initiativ och slutar diskutera SD och presenterar alternativ i stället. Nu väntar jag otåligt på politik som gäller jobb, skola och vård!
 
Det gäller bara de första tre åren. Har man etablerat sig med jobb och så då får man permanent uppehållstillsånd.
Bara ett populistiskt utspel. Ogenomtänkt och omänskligt

Vilka länder är säkra länder? Till andra Schengenländer kan man redan nu skicka folk direkt. Hur ska man snabbare än idag kunna avgöra varifrån folk kommer utan att riskera deras säkerhet?

Räknas ett skattefritt "asyljobb" som etablerat sig på arbetsmarknaden? Hur tänkte man göra med de som blir av med jobbet när de efter fem år plötsligt kostar full lön istf halv lön. Hur många tror att folk är beredda att betala för att få ett asyljobb under tre år om det garanterar att de får stanna? Det kan bli en rätt hyfsad business för skrupelfria svenska (och utländska) entreprenörer
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
85 834
Senast: sjoberga
·
Äldre .....ju mer inser jag varför SD växer och växer. Men hur verklighetsförankrade är argumenten SD kör med egentligen? För många gånger...
54 55 56
Svar
1 114
· Visningar
77 709
Senast: No1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp