Kennelhosta, inkubationstid och smittrisk

T

tottili

Jag misstänker att min hund har fått kennelhosta.
Jag har även en till hund som jag inte märkt några symtom på alls. Jag förstår att den som inte är sjuk ändå kan smitta andra hundar, men skulle det vara värt att skilja dom åt nu, eller är det redan kört?

Inkubationstiden är vad jag förstått någonstans mellan 4-10 dagar. Hur är det med min daghund, som var här senast i torsdag. Är det dumt att ta hit den igen på måndag, den lär ju redan vara smittad men är det större risk att han faktiskt blir sjuk också om han får vistas i samma lägenhet som min sjuka hund?

Har ingen erfarenhet alls av kennelhosta så det är många frågor som dyker upp, känns lite onödigt att ringa vet så sent när det inte är akut.
Tacksam för svar!
 
Sv: Kennelhosta, inkubationstid och smittrisk

Daghunden bör inte komma tbx innan din hund är frisk, daghunden bör heller inte träffa andra hundar.
Du behöver inte heller sära på dina hundar.
Det behöver inte vara kennelhosta, det kan vara en vanlig förkylning som går över på ett par dagar.
Vet kontaktar du om hunden inte blivit bättre efter en vecka ungefär, då de ibland kan få lunginflammation o behöver då medicineras. O naturligtvis till vet om hunden blir sämre.
 
Sv: Kennelhosta, inkubationstid och smittrisk

Tack för svaret :)
Jag är förstås inte säker på att det är kennelhosta, men symtomen i kombination med att väldigt många hundar ikring oss (träningsgrupp etc) har kennelhosta, pekar på det.

Varför behöver jag inte sära på mina hundar, men samtidigt så bör inte daghunden komma hit?

Jag vill kontakta vet i vilket fall eftersom den drabbade hunden har ett väldigt sjukt hjärta, så det var verkligen inge bra att hon blev sjuk. Min andra hund är 11år så jag hoppas att hon håller sig frisk!
 
Sv: Kennelhosta, inkubationstid och smittrisk

Med dåligt hjärta så bör du naturligtvis kontakta vet.
Om det är konstaterat kennelhosta i omgivningen så är det ju troligt att det är just det.

Det är förhoppningsvis mindre risk att daghunden blivit smittat än att din andra hund blivit det, men det är ju en sak som du o daghundens ägare får komma överens om. Jag svarade utifrån hur jag själv skulle gjort.

Hoppas hunden blir frisk snart o att din andra hund o daghunden inte drabbas.
 
Sv: Kennelhosta, inkubationstid och smittrisk

Ta tempen på dina hundar! Kennelhosta orsakar ingen feber, men lunginflammation gör ofta det så det kan vara bra att hålla koll lite. Då upptäcker du förhoppningsvis ev. Följder/komplikationer i tid.
Skulle inte sära på dina två hundar, stor risk att den andra blivit smittad. Låt de inte träffa andra hundar, inte heller daghunden.
Den som hostar bör inte gå några promenader, endast kiss och bajs och sedan in igen.
 
Sv: Kennelhosta, inkubationstid och smittrisk

Du kan vaccinera de friska hundarna med kennelhostevaccin som man ger i näsan. Det ger ett jättebra skydd och minskar risken för att de insjuknar även fast de utsatts för smitta.
 
Sv: Kennelhosta, inkubationstid och smittrisk

Tänk också på att det är en månads karenstid om hundarna har haft kennelhosta eller umgåtts med smittade hundar.
 
Sv: Kennelhosta, inkubationstid och smittrisk

Jag har dock hört att det inte ger 100% skydd och bara skyddar mot en viss sort av kennelhosta. Eftersom det finns både kennelhosta av bakterier och virus men jag är ingen expert;)
 
Sv: Kennelhosta, inkubationstid och smittrisk

Det finns inget vaccin som ger 100% skydd. Nobivac KC som är vaccinet som man ger i näsan har bättre skydd än det vaccinet som man ger sc.
Det innehåller tre komponenter motför två i det andra.
 
Sv: Kennelhosta, inkubationstid och smittrisk

Jag kan ju bara berätta om hur jag har gjort. Jag är lite i samma situation, min ena hund hostade i två dagar, men har de senaste dagarna inte hostat alls, och inte haft någon feber alls. Jag är inte säker på att det är kennelhosta, men jag tar det säkra före det osäkra och behandlar det som om det vore det.

Jag har valt att isolerat bägge mina hundar från att ha kontakt med andra hundar, och kommer så göra i minst två veckors tid. Har även strukit mig från en lydnads - och en agilitytävling, eftersom det vid kennelhosta är 1 månads karens från att vara på tävlingsplats. Jag kommer även missa privatlektioner, agilityträningar, kurser osv, men jag känner att kan jag förhindra att sprida kennelhostan (ifall det nu är det det är) så får det vara värt det :).

Mina hundar är vaccinerade mot kennelhosta, och jag har inte en tanke på att separera dem, eftersom de säkerligen redan har smittat varann om så är fallet att det är kennelhosta. Så de får vara isolerade från andra, men tillsammans med varann :).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag undrar om det finns någon där ute som har erfarenhet av golden med DCM. Tills i helgen hade vi ingen aning om denna sjukdom. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 181
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 349
Hundhälsa Som rubriken lyder hur lång är inkubationstiden om hunden blir smittad av kennelhosta? Har försökt goggla men hittar inget. Vovve...
Svar
10
· Visningar
2 729
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Fina hunden har blivit smittad med kennelhosta och har varit rejält dålig nu ett dygn. Varit hos veterinären och fått hostdämpande som...
Svar
9
· Visningar
1 056
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp