Fiorano

Trådstartare
Vet att härfinns ett par stycken som har Kentaur-sadlar och som är nöjda med dom! Jag undrar vilken bomstorlek ni har? Och om ni anser sitsarna normala eller små eller rymliga i sätet? Är det franska lädret (som nästan ser ut som buffel) orginal eller tillval? Har ni det isåfall?
 
Sv: Kentaur

Jag har stl 3 på min Penelopa till en nätt fullblodsdam, det är väl mot vid om jag inte minns fel så jag tycker inte att dom är rymliga i vidden.
I sätet har jag 17", verkar passa de flesta och är som en 17½ :)

Annars underbar sadel! Jag har inte testar fler dressyrmodeller men Penelopan är underbar och knästöden är stora och har format sig efter mina ben jättebra. En sak som jag också tycker är kanon är att kanalen är så bred, jag får in fyra fingrar och lite till :)
 
Sv: Kentaur

Jag har också en Kentaur Penelopa också en i strl 3 men som ovanstående sa så är dem inte särskillt rymliga i vidderna. Ska själv värma om min. Jag tycker dem är normala i sätena.. har en 17½ och är som alla andra 17½ som jag ridit i =)
Jag sitter jättebra i min sadel + att det är den enda sadeln som min häst faktist funkar bra i. Mn häst är dock lite överbyggd bak men jag känner inte av det särskillt mycket i sadeln. Tyvärr så har färgen släppt lite efter stiglädrena och på stropparna, men det är väl det som kallas normalt slitage för en sadel i den prisklassen :)
 
Sv: Kentaur

Jag har en kentaur medea stl 16 sedan två år tillbaks och är supernöjd! färgen släppte rätt snabbt i början vid stigläderna men det vara bara det. har inte alls skött om den något bra, men inget mer slitage än färguttunningen i början har skett. väldigt skön att sitta i och tycker att jag får plats bra trots den lilla storleken (är själv bara runt 160 cm iofs).

absolut prisvärd!
 
Sv: Kentaur

Går dom att värma om?? Det har inte åf berättat för mig. Jag provade nämligen en trea på min och den var precis på gränsen. Hade helst velat ha två vidder bredare så att jag fått plats med en pad också. Men då kanske man kan köpa en fyra och bredda den mer?

Era sadlar som har släppt i färgen har de varit svarta eller bruna? Fick lära mig när jag vara yngre att om man skulle köpa biligare läder skulle man ta brunt, för då höll färgen bättre. Funderar därför på att köpe en mörkbrun...

Någon som har bilder på sin sadel?

Ni som har Penelopan, har ni provat Elektran? vad tyckte ni det var för skillnad?
 
Sv: Kentaur

Som med alla bruna sadlar så syns det ju märken efter stiglädren efter ett tag, det kommer man inte undan.
Om man frågar mig så gör det inte ett smack att den blir lire nött i färgen efter lädren.
Det dumma är väl att andrahandsvärdet på bruna sadlar är sämre.
Det ser ju "fulare" ut med en svart sadel som tappar färgen än om en brun gör det :)

Här är min som jag har haft i sisådär 2 år.
22022909.jpg

25016856.jpg


Jag har som synes Penelopan men har inte testat Elektran.. men jag tycker att penelopan är underbar och då jämför jag med tex Crown, Albion, M&N och Prestige, inte riktigt sadlar som liknar varandra men om man ska gå efter ens egen komfort så är Penelopan den skönaste :)

En sak till som är bra är att stoppningen har hållt sig hur fin som helst efter 2 år..! helt otroligt :) Men den ska stoppas snart bara för att, inte för att det direkt behövs.
 
Sv: Kentaur

Nej, de går inte att värma om. Däremot kan tillverkaren byta framvalvet mot ett vidare. Enligt tillverkaren så ska även en sadelmakare kunna byta, men min sadelmakare tyckte det var så himla krångligt att hon skickar dem till tillverkaren istället. (Man var tvungen att plocka isär hela sadeln i strort sett)

Jag hade en Penelopa vidd 3 förut. Hade inte hästen breddat sig så mycket hade jag inte bytt ut den. Den sadeln var dunderskön:love:
Vidderna verkar vara lite luriga. De har tydligen gjort ändringar för något år sedan. Tillverkaren hävdar att de inte gjort det men flera återförsäljare menar att de märkt skillnad. De är smalare nu än de var för några år sedan menar de. Jag är beredd att tro på det för min var från 05 och när hästen 2 år senare breddat sig provade jag en ny Penelopa i vidd 4. Den var smalare än min 3:a så tyvärr kunde jag inte byta.
Min tappade inte färg alls och var i skick som ny efter 1,5 års användning.
Jag skulle absolut köpa en igen om de fanns tillräckligt vida.
Ett stort + tycker jag är att den inte har jättestöd för skänkeln. Lagom helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Kentaur

Jag uppfattade det som att dem gick att värma om. Vet en annan på buke som värmde om sin (dock inte en penelopa). Så jag mailade frågade om det var möjligt att ändra bomvidden och fick svaret "Det er muligt for en sadelmager at skifte Kopjernet i Din Kentaur sadel til 1 størrelse op eller ned."
Så jag tolkade det som att man värmer om dem? :o
 
Sv: Kentaur

*kl*

Vilken typ av ryggar passar kentaur-sadlarna på? Är ute efter en bra budget sadel till en av ungisarna, hon är rak i ryggen och väldigt smäcker! Nån som vet om det finns nån modell som skulle kunna passa?
 
Sv: Kentaur

Stämmer inte. Jag har en kentaur och värmde om den vid sadelmakaren. Hur smidigt som helst :)
 
Sv: Kentaur

Min har rak rygg och mycket manke, på henne låg en Kentaur riktigt bra! Verkar som om det är samma bom och passform på alla modellerna, så har jag förstått det iaf:)
 
Sv: Kentaur

Jag hade en kenatau elektra förra året och visst jag va supernöjd i början men sen fick jag ont i ryggen och hade väldigt svårt för att komma ner i sadeln (kunde omöjligt sitta ner i trav) och när jag sedan sålde den på ch*rlies i jönköping sa även hon att hon fick som ett knyck i ryggen och hade svårt för att komma ner men annars är de en väldigt fin sadel för dom pengarna!
 
Sv: Kentaur

Ahh, precis samma sak har hänt för mig i Andromedan jag just nu har hemma.
Kommer inte ner i sadeln alls, rider som ett lass sk*t och absolut inget funkar. Kände oxå av ryggen. Måste bero på att sadeln är för bred för oss?
Skön sadel men tyvärr inget som passade mig.
 
Sv: Kentaur

ja jag vet inte alls vad som 'är fel men jag hade jättesvårt att komma ner och komma till ridning! så de blir ingen mer sådan för mig:D
 
Sv: Kentaur

Jag har en Electra som jag är mycket nöjd med!

Jag har värmt om min, så visst går det. Den var bomv. 3 när jag köpte den och värmde om den till en 4a.
Bomv. 4 är det vidaste som finns, så jag vet faktiskt inte om det skulle gå att bredda den ytterligare? Kanske. (garantier osv. gäller nog inte då iaf)

Jag har min sadel på en ponny med rak, kort och relativt bred rygg (ffa. bred manke). Jag har 16,5" och den funkar både för ponnyn och mig. Upplever den som ganska rymlig i sätet faktiskt. I alla fall inte liten.

Såhär ser ponnyns rygg ut:
DSC00774.jpg


Och såhär ser sadeln ut:
Sadeln.jpg

På bilden är sadeln ca 6 mån gammal och fortfarande bomv. 3, breddade den ca ett halvår efter att bilden tagits.

Vi har tidigare haft jätteproblem med att hitta sadel till ponnyn, dom flesta har varit för smala, glidit fram och glappat i bakvalvet.

Jag är som sagt jättenöjd med min sadel! :)
 
Sv: Kentaur

Jag har en häst med ganska kort rygg som är 3cm högre bak och min sadelmakare sa att 17½ var det absolut längsta han kunde ha.
en bild på sadeln(som du ser är den förtrång och den används inte) Den är lite dammig på bilden
26276138.jpg


bild på ryggen
25929564.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
2 804
Fordon Hejsan! Jag transporterar två av mina hästar ganska regelbundet och ljuset på min Subaru är under allt kritik. Jag undrar ifall någon...
Svar
2
· Visningar
526
Senast: hoppsann
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 667
Kropp & Själ Jag har tänkt på en sak, vet folk överlag om hur dom ser ut? Att man uppfattar sig så som andra gör? Det är ju egentligen omöjligt att...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
12 485
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp