Kevlarväst/skyddsväst

kvandi

Trådstartare
Är det någon som har en skyddsväst till sin hund/jakthund?

Vi letar efter en väst som kan ge skydd mot vildsvin och varg. Har kikat runt lite på amerikanska hemsidor. Det känns som en stor grej om man råkar beställa fel från andra sidan atlanten.

Har ni väst eller har ni sett något återförsäljare för det i sverige? Skriv gärna och berätta.

Är oxå nyfiken på den typ av väst som har elektricitet i sig, inte för hunden nu utan för ett eventuellt vargangrepp- då vargen biter genom skalet så får den en el-stöt. Jag har bara hört om den ryktesvägen, nån som vet nåt?

Kvandi/som räds rovdjuren
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Jag har varken jakthund eller väst.. Ville bara skicka en eloge för ditt sätt att tänka på din hund i relation till rovdjuren :bow:
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Är det någon som har en skyddsväst till sin hund/jakthund?

Vi letar efter en väst som kan ge skydd mot vildsvin och varg. Har kikat runt lite på amerikanska hemsidor. Det känns som en stor grej om man råkar beställa fel från andra sidan atlanten.

Har ni väst eller har ni sett något återförsäljare för det i sverige? Skriv gärna och berätta.

Är oxå nyfiken på den typ av väst som har elektricitet i sig, inte för hunden nu utan för ett eventuellt vargangrepp- då vargen biter genom skalet så får den en el-stöt. Jag har bara hört om den ryktesvägen, nån som vet nåt?

Kvandi/som räds rovdjuren

Rent undrande, jagar du mycket eller kryllar det av rovdjur hos er?

Förstår annars inte meningen med väst. (Är ingen kritik, det är ju bra att du vill skydda din hund!)
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Du förstår inte meningen?
Låt mig bildligt visa vad jag menar...
Varning för starka bilder

Det här är inte en syn jag vill möta i skogen. Jag vill lika lite få vovvans mage uppslitsad av en vildsvinsbete. Men att jaga måste vovva få göra eftersom det är det hon är framavlad för... Vi jagar varken varg eller svin, men de bor i skogen lixom rådjuren...


Jag vill skydda min hund, då vi har vildsvin i skogarna, och ett nyupprättat vargrevir ett par mil härifrån. Vargar jagar mellan 2-10mil från sitt kärnrevir, det innefattar våra skogar. Dessutom har vi möjligheter att jaga i dalsland, då oxå nära ett av de mer kända vargreviren i sverige. Där det rivits hundar förr... Västen kanske inte skyddar mot uppätning som ovan, men det ger hunden en viss chans att klara ett bett över rygg/nacke och kanske då ta sig därifrån. Det är i vilket fall en trygghet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

En länk hade inte gett den tyngden jag var ute efter i det inlägget, men visst jag kan försöka ändra... Hoppas att Wingates förstod vad meningen med att ha skyddsväst på sin hund är...
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Jag menade inte att låta så elak, men jag reagerar så himla starkt på sådana bilder och vill helst bli varnad innan så man kan ta beslutet själv om man vill se.
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Gör en läderväst till hunden. Montera på ringbrynja.

Så gjorde man under medeltid och renässans och det borde fungera idag också. Ev kan man nita på tjock aluminiumplåt. ( Lättare än stålplåt).

/KT
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Min wachtelhane har precis fått hem sin vildsvinsväst :) Minns inte märket, men kan kolla om du vill?
Vet även att de finns att få specialsydda, för att minska 'klumpigheten'.
Min hade dock inga problem med smidigheten, utan for omkring och snodde runt i 190 precis som vanligt :D
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Är oxå nyfiken på den typ av väst som har elektricitet i sig, inte för hunden nu utan för ett eventuellt vargangrepp- då vargen biter genom skalet så får den en el-stöt. Jag har bara hört om den ryktesvägen, nån som vet nåt?

Jag vet inget om huvudfrågan, en kommentar om det jag citerade bara: Om nu vargen biter rakt igenom hela el-västen och vidare in i hunden måste ju hunden också få en stöt. Släpper då vargen borde strömmen fortfarande gå in i hunden eftersom västen då är trasig. Låter inte så kul, om inte västen är helt "ogenombitbar".
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Delvis KL.

Jisses!! Säger en annan, vid åsynen av både hemska fotot och västarna...
Hur stor är risken att ens hund blir attackerad av ett vildsvin även om den INTE jagar? Min hund springer lös (inte långt ifrån mig!) i mycket vildsvinstäta marker, dagligen. Hur stor är risken att en arg vildgris ger sig på honom???
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Inte jättestor, såvida han inte tränger sig på svinen eller på annat vis retar upp dem.
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Hur snabba är dom? Jättesnabba misstänker jag... Dvs om han vänder och kutar, hur stor är chansen att ett argt vildsvin jagar ikapp en snabb men inte precis vindsnabb Beauceron...? Hur stor är risken att den sen, likt en björn t.ex. går på mig ifall hunden susar förbi matte? Det hände mig en gång i min ungdom då min skrajsna Setter retade en älgtjur och kom till matte med denne i hasorna... Inte kul. Matte fick klättra i träd!
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Vildsvin kan vara galet närgångna. När jag bodde hemma hade vi en flock i hästhagarna. Dock inte varje dag, vissa hästar uppskattade det inte och det skiftades hagar ;) Grannen hade hittat spår (läs bajs) inne i stallet som ju stod öppet på dagtid under den varmare halvåret.
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

De är avskjutna nu.
Det var inte jag som råkade ut för det men det hände på en av sbkarna här i stan.
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Stämmer det att du bor i Göteborg kan du ju ta en kik i hundaffären som ligger vid Selmas.. där vet jag att det iaf var snack om att ta in västar, vet dock inte om dom gjort det eller ej, men de kan säkert ta in ifall efterfrågan finns:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp