Kevlarväst/skyddsväst

Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Både varg och vildsvin finns här.. Eller ja, vargen håller sig ju än sålänge en bit norröver, men långt ifrån är dom inte (Stenungsund om jag inte minns helt galet)
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Åh gudars...
Ja vildsvin hade/har vi nere i skåne också.. gott om det.
Men varg hade jag inte en tanke på att det finns här..
Men det är klart... vi håller mest till i Delsjön och Sisjön när vi skogsmullar och där borde det väl ändå inte finnas varg:D!(?:crazy:)
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Jag bor nog i ett av de mest vildsvinsrikaste ställen i Sverige vad jag fått höra. Och ja, här springer det vildsvin till höger och vänster. Som tur är så verkar dom skygga, men man vill nog inte ha en hund som retar upp en sugga med kultingar :crazy:

Jag tycker det är toppen att TS tänker på sin hund! :bow:

Och ganska onödigt att fråga vad västen ska vara bra på. Trodde folk att varg bara tog en snabb tugga? Eller att vildsvinsbetar bara gör ett litet stick?
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Brukar du förresten träna på Sölvesborgs BK, Lena? Bodde du i Bromölla eller har jag missuppfattat?
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Åh gudars...
Ja vildsvin hade/har vi nere i skåne också.. gott om det.
Men varg hade jag inte en tanke på att det finns här..
Men det är klart... vi håller mest till i Delsjön och Sisjön när vi skogsmullar och där borde det väl ändå inte finnas varg:D!(?:crazy:)

Det strövar ju runt en ungvarg häromkring som är lite i skåne, blekinge och har tagit en tripp till småland. Senast var han dock i Näsum (Blekinge).
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Det strövar ju runt en ungvarg häromkring som är lite i skåne, blekinge och har tagit en tripp till småland. Senast var han dock i Näsum (Blekinge).

Vad jag vet tillhör Näsum Kristianstads kommun och därmed Skåne.

Angående huvudfrågan - vi har neoprenväst på vår jakthund och den hindrar inte ett dugg.
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Jag bor i Rialavargarnas område och de räds jag inte alls när jag är ute med hundarna men de förbaskade vildsvinen. De finns överallt häromkring. Och visst attackerar de hundar ute på promenad. Har två vänninor som fått sina hundar attackerade. Den ena 10 meter ifrån sig vid ett dike. Sprättade upp magen på hunden men de lindade in hunden i en jacka och fick den till veterinär som kunde sy ihop den. Den andra väninnans man var ute och promenerade med deras tre hundar när en jättestor galt anföll mannen som lyckades ta sig upp på en rotvälta. Hundarna däremot fick ta emot mycket stryk av den uppretade galten. En av hundarna behövde åka akut till Uppsala och frågan är om hon någonsin kommer att bli helt återställd. Jägarna här skjuter inte alls av i den takten som de förökar sig och jag kommer att följa tråden då jag också funderar att skaffa västar till mina hundar. Vargplingor har jag redan fått av Länsstyrelsen. :)
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Min hane har en i kevlar, som har räddat honom både en och två gånger..
Kommer inte ihåg vilket märke det är, men det är en relativt känd, svensk karl som tagit fram den, han håller på med laikor. Har verkligen tappat namnet totalt :p

Den är orange och gul.
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Vargplingor har jag redan fått av Länsstyrelsen. :)

Jag googlade eftersom jag aldrig hört talas om "vargpinglor" förut. Det enda jag får fram genom sökningen är att det inte verkar fungera särskilt bra. Vad exakt gör den som skyddar hunden?
 
Senast ändrad:
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Nej vargpinglor finns det inga som helst belägg för att de skulle fungera, tanken bakom är att vargen ska bli rädd för ljudet, men vargen är ett ganska smart djur och vi vet väl alla hur det är med betingelse, har den lyckats döda/skrämma en hund med vargpingla så går den på ljudet och söker upp hunden istället...

Vi har oxå tittat på lite olika kevlarvästar och det lutar åt den som är godkänd och som man får nedsatt självrisk på försäkringen om det skulle hända något. Vi har ju tänkt jaga vildsin och det känns som om det vore en bra idé.
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Et finns en tidning som heter jakthunden, där i fanns det ett test av olika skyddsvästar. Kolla där! Tror det fanns 6olika västar testade.

/LL
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Kl

Nu är det ju en gammal tråd, men min erfarenhet av västar är att hunden blir klumpigare och då riskerar att komma ivägen ändå. Jagar man på rätt sätt är risken låg att hunden blir attackerad.

Vanligt folk behöver inte vara så rädda för vildsvin, det är så oerhört uppschasat det där. Jag har jagat i vildsvinsmarker alltid och mina hundar undviker vildsvin, grisarna är inte de där blodtörstiga bestarna folk vill tro. På 10 år har vi väl haft 2 vildsvinsskador på alla jakthundarna på godset, ett vid eftersök och ett på en självmordsbenägen unghund, annars står hjortarna för flest skador hos oss.
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Nej vargpinglor finns det inga som helst belägg för att de skulle fungera, tanken bakom är att vargen ska bli rädd för ljudet, men vargen är ett ganska smart djur och vi vet väl alla hur det är med betingelse, har den lyckats döda/skrämma en hund med vargpingla så går den på ljudet och söker upp hunden istället...

Vi har oxå tittat på lite olika kevlarvästar och det lutar åt den som är godkänd och som man får nedsatt självrisk på försäkringen om det skulle hända något. Vi har ju tänkt jaga vildsin och det känns som om det vore en bra idé.

Jasså?! Vill se fakta på det. För när jag läser i både jakttidningar och på LS sida så skrivs det tvärtom. De flesta av hundarna som haft pingla och blivit tagna av varg har fått sin pingla satt ur funktion (snö i den).
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Eftersom våran verkar en aning självmordsbenägen :crazy: så funderar vi ialla fall på att prova en skyddsväst, de som jag har pratat med som använder det har tyckt att det har fungerat bra och hunden har inte varit störd av det. Och om det dessutom kanske kan skydda honom vid en ev vargattack så är jag dubbelt tacksam. Men jag hoppas att vi klarar oss ifrån vargar tack vare att han är kortdrivande/stötande...

Men att promenera i vildsvins mark, det är jag inte ett dugg orolig för, de vildsvin vi har här är extremt skygga och man kan ev få syn på dem från bilen, eller på väldigt långt håll om man är ute och rör sig. På åteln kommer de däremot ibland, men vid minst ljud så flyr de.
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

För vargar kan jag förstå att man har väst för, men för vildsvin känns det mest bökigt. GPS och en bra tränad hund på vildsvin så klarar man sig bra.

Jag vet folk vars vars hundar har kevlarväst och munkorg vid vildsvinsjakt, oerhört hälsosamt...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp