Kevlarväst/skyddsväst

Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Hur kan man avgöra att snön har kommit i pinglan innan vargen kom fram?

Men här http://www.jaktojagare.se/erbjuder-vargpinglor-som-inte-skyddar har tex Jens Karlsson från viltskadecentrum uttalat sig, den som gjorde försöken.

Och den här http://www.jaktojagare.se/tvaarig-grahund-vargdodad kan man ju inte skylla på snö i pinglan. 4 september är inte så snörikt i Lilla Edet...

Men var i artikeln som du hänvisar till står det att pinglorna lockar till sig vargen? Det står ju faktiskt att vargen inte lär sig att pinglan betyder mat (hund).

Här kan du läsa att viltskadecenter rekommenderar att använda pingla och att det finns data från delstater i USA att den har effekt. Även i Ryssland används pinglan.
http://www.lansstyrelsen.se/GAVLEBO...R/FOREBYGGANDE-ATGARDER/Pages/Vargpingla.aspx

I broschyren som medföljde pinglorna stod att två hundar dödats då deras pingla var igensatt med snö. Så fråga LS hur de vet de. Jag hänvisar bara till deras fakta.
 
Senast ändrad:
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Problemet är väl att vargar i regel biter så hårt att hunden får krosskador, och de hjälper inte västen mot.

Min hund har både Wachtelhundklubbens S-tecken (vildsvinsmärke), samt har testats i Bodas hägn och där också tagit Jägareförbundets vildsvinsmärke. Det är dokumenterat att han arbetar med vildsvin på ett säkert sätt, och ändå har han fått 3-4 revor i sin väst. GPS använder vi alltid, eftersom vi bor nära en vältrafikerad väg.

Jag skulle aldrig släppa honom bland vildsvin utan en väst! Det är en billig livförsäkring.
 
Senast ändrad:
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

skriv namnet när du kommer på det :)

Den Ipod har är en Tuskproof, framtagen av Mikael Tham :)
Vi har varit väldigt nöjda med den!

Första säsongen hade han en måttbeställd från Tyskland, men när han växte ur den beställde vi en Tuskproof istället.
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Borde det inte vara rätt plågsamt för hunden att ha en pingla så nära deras öron? Om den hörs på någon kilometers avstånd kan jag bara tänka mig hur mycket det ringer i öronen på hundstackarn..
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Borde det inte vara rätt plågsamt för hunden att ha en pingla så nära deras öron? Om den hörs på någon kilometers avstånd kan jag bara tänka mig hur mycket det ringer i öronen på hundstackarn..

Mina hundar blir bara jätteglada när jag tar fram dem för då vet de att det är skogen som gäller. Jag tror inte att de störs av pinglan. Det är väldigt fin klang i den.
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Mina hundar blir bara jätteglada när jag tar fram dem för då vet de att det är skogen som gäller. Jag tror inte att de störs av pinglan. Det är väldigt fin klang i den.

Jo men även en fin klang borde väl bli för hög för ett hundöra.

Men i och för sig är det ett rätt litet pris att betala även OM den är obehaglig, bara de slipper bli uppätna av vargar. Så länge hundarna inte visar obehag heller så kan det iofs inte vara SÅ illa. :)
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Men var i artikeln som du hänvisar till står det att pinglorna lockar till sig vargen? Det står ju faktiskt att vargen inte lär sig att pinglan betyder mat (hund).

Här kan du läsa att viltskadecenter rekommenderar att använda pingla och att det finns data från delstater i USA att den har effekt. Även i Ryssland används pinglan.
http://www.lansstyrelsen.se/GAVLEBO...R/FOREBYGGANDE-ATGARDER/Pages/Vargpingla.aspx

I broschyren som medföljde pinglorna stod att två hundar dödats då deras pingla var igensatt med snö. Så fråga LS hur de vet de. Jag hänvisar bara till deras fakta.

Nej men i artikeln står det att viltskadecenter har konstaterat att den inte gör någon nytta... Att vargar har lärt sig ljudet är enbart vad folk som bor i vargrevir har tyckt sig uppleva, när flera hundar som har haft pinglor blivit attackerade eller försök medans hundar utan inte har varit lika utsatta, men det kan ju ha varit ren tur. Och det står även om vad de anser om redogörelserna från ryssland och USA...
Om man söker på vargdödade hundar så finns det en hel del.
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

För vargar kan jag förstå att man har väst för, men för vildsvin känns det mest bökigt. GPS och en bra tränad hund på vildsvin så klarar man sig bra.

Jag vet folk vars vars hundar har kevlarväst och munkorg vid vildsvinsjakt, oerhört hälsosamt...

Ja det där otyget med munkorg är ju helt vansinne, då har man ju antingen fel hund eller fel inställning till jakt...

En kevlarväst med ev el i borde ju ialla fall göra att man hinner fram och hjälpa hunden. GPS är ju en självklarhet i dagsläget, vi har som Araslei mycket vägar runt jaktmarkerna och det är guld värt att kunna se när det barkar åt fel håll och kan kalla in hunden.
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Jag hörde något om västar med ström i för ett par år sen, finns de på marknaden nu?
Det skulle ju vara toppen i så fall, enbart kevlar kanske skyddar mot sår från ex tänder, men i övrigt tror jag inte att en sådan väst skulle göra någon större nytta vid ett vargangrepp...
En varg har en enorm kraft i käkarna.
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Jag har sett några på marknaden men där har jag inte tyckt att själva västen har sett så smidig ut, helst skulle jag vilja klämma och känna lite i verkligheten, men det verkar svårt att hitta någon i närheten...
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Nej men i artikeln står det att viltskadecenter har konstaterat att den inte gör någon nytta... Att vargar har lärt sig ljudet är enbart vad folk som bor i vargrevir har tyckt sig uppleva, när flera hundar som har haft pinglor blivit attackerade eller försök medans hundar utan inte har varit lika utsatta, men det kan ju ha varit ren tur. Och det står även om vad de anser om redogörelserna från ryssland och USA...
Om man söker på vargdödade hundar så finns det en hel del.

Jag vet inte hur du läser artikeln. Det står ingenstans att pinglorna inte gör nytta. Det står inte heller att de lockar till sig varg. Var står det om redogörelserna i USA och Ryssland? Jag måste missa en del av artikeln. Jag bor i vargrevir och har pinglor. Konstigt att mina hundar inte är tagna. Eller hur? Var har du hittat den faktan om att hundar med pinglor har drabbats hårdare än utan?
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Länsstyrelsen i Stockholm erbjuder nu gratis vargpinglor till jägare och hundägare i ett försök att människorna i vargreviret i Riala ska slippa få sina hundar angripna av varg. Men det är en mycket tveksam metod. Det finns flera exempel på att jakthundar tagits av varg trots att den haft en pingla.
– Det finns ingen dokumentation som visar att pinglorna fungerar mot varg, säger Jens Karlsson på Viltskadecenter.

Det första är från artikeln, det andra var visst från en artikel som det länkades vidare ifrån den första, jag läste allt och tänkte inte på att det var två olika artiklar.

Jakt & Jägare har tidigare rapporterat att en chef för den ryska viltförvaltningen helt avfärdar pinglor som skydd mot vargangrepp.
Jens Karlsson vill understryka att vargpinglorna är en försöksverksamhet. Han behöver hjälp av jägare med jakthundar för att få klarhet om pinglorna fungerar som skydd mot varg.

”Ett billigt sätt att skydda”
– Att dela ut vargpinglor är ett billigt sätt att skydda hundar om det skulle fungera, säger Jens Karlsson.
– Det är inte så mycket pengar som gått till spillo om det inte fungerar. Vi kan inte sitta i stugorna och gnälla om förlorad livskvalitet bland jaktintresserade, fortsätter Jens Karlsson.
Något måste göras och vargpinglorna är ett ”halmstrå” för att försöka minska risken för vargangrepp på jakthundar.
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Ja, jag tycker också om att klämma och känna. Vi får väl se, kanske att de dyker upp på någon av jaktmässorna nästa år :)
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

kl
Skulle det se väldigt fel ut att ha en sån kevlarväst i stan? Jag är så rädd att hunden ska bli attackerad av andra tokiga hundar, hade känts tryggt med en sån säkerhetsväst. Dom borde ju skydda bra mot en hundattack väl? Eller är det bara löjligt?
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Ja man får hoppas på det! ;) Eller oxå ska jag övertala någon av jaktbutikerna att ta hem ett provex... :angel:
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Det första är från artikeln, det andra var visst från en artikel som det länkades vidare ifrån den första, jag läste allt och tänkte inte på att det var två olika artiklar.

Vi läser nog artiklarna på två sätt. Jag positivt och du kritiskt. Men jag undrar fortfarande var du har fått: "när flera hundar som har haft pinglor blivit attackerade eller försök medans hundar utan inte har varit lika utsatta, men det kan ju ha varit ren tur". Du påstår att hundar med pinglor oftare blivit attackerade än de utan. Var har du läst det? Det måste ju finnas någon statistik du hänvisar till? Det är ju horribelt om LS och VSC skulle dela ut pinglor för att hundägare ska gå ut i skogen med tron att de skyddar hunden medan de enligt den faktan du hänvisar till egentligen går ut med ett ljudande smörgåsbord till vargarna!
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Jag tror nog att det är lite onödigt.. Hur stor är risken att hunden ska bli såpass illa skadad på en promenad att det skulle behövas? Eller bor du i ett område med massor av hundattacker?
En skyddsväst är ingen billig pryl heller, kostar flertalet tusenlappar.
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Jag har för mig att det finns "skyddsspray" mot attackerande hundar? Tror det är ett billigare och effektivare sätt i så fall.
 
Sv: Kevlarväst/skyddsväst

Det har jag ingen aning om. Har inte bekymmer med attackerande hundar där jag bor.

/LL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp