Kickar och bockar

lady_vip

Trådstartare
Vad skulle ni säga är bästa metoden för att arbeta bort "trams" i stil med sparka bakut, kickande och allmänt rodeobeteende?

Jag funderar väldigt mycket på min 5-åring. Han kom på detta i höstas, när kylan kom, där vi sedan hade en period där jag funderade fram och tillbaka om det var något fel på honom och därför inte "pressade". Saken blev dock mycket värre av att jag var lite för snäll och han lyckades dels få av mig från ryggen i nåt slags tokryck (där jag slappnade av någon sekund från framåtfokus och han körde ett "iiihhh" och hoppade iväg) och lyckades även slita sig i tömkörningen efter en fantastisk serie kickar där ena linan hamnade under magen.

Iaf, tog hjälp av min duktiga vän som är mycket unghästerfaren och vi kom tillsammans till botten med mycket, framförallt när jag kunde slappna av att det inte alls var något fel på honom. Däremot har han humör och är kvick och snabbtänkt. Jag red honom, vi tömkörde mycket och sen fick han lite mer än en månads vila. För 2 veckor sen började jag sätta igång honom igen, vilket jag hade tänkt skulle gå lugnt till, det tänkte inte han:D

Idag sparkade han bakut (och kör lufthopp, som en riktig liten rodeohäst) en hel del vid tömkörningen, det sker när han tänkt att han ska göra något jag inte tycker. Typ han tänker "jag går hem", jag säger att han kan glömma den tanken och då hoppar han iväg, men går ändå åt det hållet jag ber honom om. Just nu gör jag inte så stor affär av hans fjantande, men jag vill ju ut och rida honom i skogen så att vi kan komma vidare och han blir av med mer energi. Jag vågar inte rida ut honom just nu, vi måste passera en stor 70-väg med mycket lastbilstrafik och de caprioler han gör är inga små hopp... Så trots att jag är en ganska välbalanserad ryttare som inte bangar i första taget känner jag att det är så dumt att riskera något just nu. Dessutom vill jag inte skrämma honom med att ev trilla av.

Rider jag på ridbana är han ganska städad, men det är ju vansinnigt tråkigt i längden...

Det jag tänker är, vad, rent praktiskt, hade du gjort när hästen brallar iväg som denna? Fortsätta ignorera? Gå på? Skälla? Stanna?
Hoppas att det bara försvinner?

Tipset "ta hjälp av tränare" gör inte så stor skillnad tyvärr, för i ridhus eller på bana är han inte så luftburen, oavsett om det är jag eller någon annan som aktiverar honom.
 
Jag försöker rida min häst framåt. Rider jag ut har jag sällskap av en stallkompis med en äldre, stabil häst.
Har tyvärr inga andra tips mer än de klassiska.. Upp med huvudet om han bockar, tänker framåt.
 
Vid tömkörningen hade jag drivit på bara, ignorerat kickarna och fortsätt med det jag hade tänkt göra, med eller utan kickar. I längden blir det bara jobbigare för honom att hålla på att bocka och hoppa.

Kan det vara så att han har mycket överskottsenergi? Är underlaget för hårt o knöligt i hagen för att "jaga" på honom där en stund innan arbete? Annars kan ju det vara en ide. Lite som att longera innan ridning, men istället låta honom springa av sig energi innan tömkörningen.

Vid ridning skulle det inte funka att du tar med dig någon som är duktig med hästar så ni tillsammans kan promenera med honom tills ni tagit er förbi vägen? Och du sitter upp när ni kommit till en lugnare plats, och känns han spattig och hoppig så får personen du har med dig leda? Tillåter underlaget i hagen skulle du ju även kunna låta honom springa av sig där innan ridningen.
 
Jag försöker rida min häst framåt. Rider jag ut har jag sällskap av en stallkompis med en äldre, stabil häst.
Har tyvärr inga andra tips mer än de klassiska.. Upp med huvudet om han bockar, tänker framåt.
Jag tänker detsamma. Kruxet (i mitt huvud iaf) är väl att han inte är så pass utbildad att han alltid befinner sig där jag tänkt mig.
I tömkörningen använder jag mig just nu av en dels tajtare ram, men också att han inte får byta gångarter eller liknande utan kommando, jag har varit för slapp där. I ridningen byter han inte gångart utan signal, däremot kan han bli lite spänd och i skogen får han bitvis väldigt bråttom. Det är i den situationen jag tror han skulle kunna bralla till och då är det ju för att han vill fram... Hade han varit mellan hjälperna konstant hade det inte varit något större bekymmer, men så skolad är han inte än.

Tyvärr har jag ingen äldre stabil häst att ha sällskap med. Eller, hästen finns, men jag har ingen stabil ryttare som kan handla snabbt och vara lite smart att ta med. Min stallkompis är lite lättskrämd och inte så pass van att hon kan hjälpa till. Rider vi tillsammans med min unghäst blir min häst mest bara irriterad på hennes...
 
Vid tömkörningen hade jag drivit på bara, ignorerat kickarna och fortsätt med det jag hade tänkt göra, med eller utan kickar. I längden blir det bara jobbigare för honom att hålla på att bocka och hoppa.

Kan det vara så att han har mycket överskottsenergi? Är underlaget för hårt o knöligt i hagen för att "jaga" på honom där en stund innan arbete? Annars kan ju det vara en ide. Lite som att longera innan ridning, men istället låta honom springa av sig energi innan tömkörningen.

Vid ridning skulle det inte funka att du tar med dig någon som är duktig med hästar så ni tillsammans kan promenera med honom tills ni tagit er förbi vägen? Och du sitter upp när ni kommit till en lugnare plats, och känns han spattig och hoppig så får personen du har med dig leda? Tillåter underlaget i hagen skulle du ju även kunna låta honom springa av sig där innan ridningen.
Det är nog mestadels överskottsenergi, han är värst när han har vilat en dag.
Han går dock ute 24/7 och kan (och gör det) springa mycket i hagen. Vi har haft milt väder ett tag och barmark, så jag kan inte skylla på underlaget.

Tömkörningen är egentligen inget problem, där har jag koll på honom. Överlag är han toppen att arbeta från marken, förutom de sekunder han brallat. Det är väl ridningen som skaver mest.

Jag brukar göra som du föreslår, promenera tills vi är över vägen och sen hoppa upp, oavsett om vi är själva eller har sällskap. Det går bra. Min rädsla är dock att han vid något tillfälle ska lyckas kicka/bocka/hoppa av mig och då springa hem, över vägen. Det har aldrig oroat mig innan, men jag har faktiskt aldrig haft någon häst som lyckats få av mig innan heller, trots galenpannor. Den här är inte galen, han är nog den mest väluppfostrade hästen jag haft, men han är just nu lite istadig...
Tyvärr har jag ingen lämplig ledare, jag måste lösa det själv.
 
Det är nog mestadels överskottsenergi, han är värst när han har vilat en dag.
Han går dock ute 24/7 och kan (och gör det) springa mycket i hagen. Vi har haft milt väder ett tag och barmark, så jag kan inte skylla på underlaget.

Tömkörningen är egentligen inget problem, där har jag koll på honom. Överlag är han toppen att arbeta från marken, förutom de sekunder han brallat. Det är väl ridningen som skaver mest.

Jag brukar göra som du föreslår, promenera tills vi är över vägen och sen hoppa upp, oavsett om vi är själva eller har sällskap. Det går bra. Min rädsla är dock att han vid något tillfälle ska lyckas kicka/bocka/hoppa av mig och då springa hem, över vägen. Det har aldrig oroat mig innan, men jag har faktiskt aldrig haft någon häst som lyckats få av mig innan heller, trots galenpannor. Den här är inte galen, han är nog den mest väluppfostrade hästen jag haft, men han är just nu lite istadig...
Tyvärr har jag ingen lämplig ledare, jag måste lösa det själv.
Om jag vore i din sits så skulle jag isf ändå ha tröttat ut honom ordentligt innan ridningen. Antingen genom att jaga på honom i hagen så han brallar ur sig lite energi eller tömlongerat innan ridning så han fick jobba ur sig energin.

Någonstans måste man ju börja och väntar du för länge med ridningen finns risken att du blir ännu mer nervös. Hoppa upp och rid en kort sväng och hoppa av när han fortfarande känns lugn. Dumt att vänta tills han ev. hittar på något och få hoppa av av ren säkerhetsrisk. Jag har full förståelse för att du är rädd att trilla av och hästen springer över vägen själv. Du får helt enkelt gå på känslan! När du väl sitter där uppe på ryggen kanske han känns jättebra och lugn, då tycker jag att du gott kan fortsätta rida. Men känns han spattig och brallig så rid korta stunder och hoppa av när det går som bäst, innan han hinner hitta på något. Sedan kan du förmodligen arbeta därifrån och rida längre och längre stunder :)
 
Rida efter ett tömkörningspass? Hur funkar han att bara direkt du suttit upp trava "tills han lugnar sig"? Alltså ordning o reda fast friskt framåt.
 
Imarkarbete (repgrimma, longering, tömkörning) tar jag tillbaka hästen till trav om den brallar när jag ber om galopp. Nåt varv i trav, därefter ny galoppfattning, etc. Skulle den bralla under traven skulle jag vänta ut den. Jag tycker också det är viktigt att hästen går på en rund volt och håller ett konstant tempo hela varvet. Markarbete utan precision är rätt värdelöst.

Att rida över en trafikerad väg skulle jag inte göra förrän hästen betedde sig. Fast nog hände det förr att jag gjorde det;)
 
Rida efter ett tömkörningspass? Hur funkar han att bara direkt du suttit upp trava "tills han lugnar sig"? Alltså ordning o reda fast friskt framåt.
Så gjorde vi i höstas och det blev nyckeln till ett avslappnat arbete i ridningen. Jag tänkte fortsätta så nu i vår, det enda som är trist är väl att han blir ganska trött av det.
Men jag antar att med tiden kan han lära sig att använda anspänning rätt så att säga.
 
Imarkarbete (repgrimma, longering, tömkörning) tar jag tillbaka hästen till trav om den brallar när jag ber om galopp. Nåt varv i trav, därefter ny galoppfattning, etc. Skulle den bralla under traven skulle jag vänta ut den. Jag tycker också det är viktigt att hästen går på en rund volt och håller ett konstant tempo hela varvet. Markarbete utan precision är rätt värdelöst.

Att rida över en trafikerad väg skulle jag inte göra förrän hästen betedde sig. Fast nog hände det förr att jag gjorde det;)
Jag tänker liknande. Därför har ju nu börjat ta tillbaka honom om han går över i trav eller galopp när jag inte bett om det, och är skittråkig med det. Han har inte varit så här innan, därför har jag väl inte varit så på om han lagt sig i galopp i traven, främst för att han har haft svårt för galoppen. Galoppen verkar dock ha lossnar rejält nu, så inget negativt som inte har något positivt med sig.

Och jag var också lite mindre eftertänksam förr, nu har jag väl insett att allt kan hända. Och det hade varit så trist om något hade hänt.
 
Min 6-åring blev precis som du beskriver, en tickande bomb under hösten men kontrollerbar ändå. Fick lite vintervila och har sedan dess varit totalt tokig (gjort ALLT och dessutom blivit rätt så bra på att bocka tack vare QE-blodet..). Eftersom han aldrig betett sig liknande började jag också utesluta allt (vet, massör, sadel osv) innan jag till slut tröttnade och började säga till honom när han betedde sig illa (skänkel/spö när han visade sura miner alt rycka upp huvudet när han körde ner det för att skjuta rygg, bocka och vända 180 grader ;)). Han hålls väldigt kort just nu och minsta sura minen får han veta vad som gäller och fogar sig rätt så fort. Fortfarande väldigt pigg/busig vid hoppning och uteritt men försöker hålla honom kort där också och för det mesta kommer han i bra jobb men försöker väl låta bli att utsätta oss för farliga situationer om jag känner att det är en sådan dag. Han går också på lösdrift och får röra sig mycket, har kapat maten en hel del samt låter han inte vila en enda dag och ser till att han får jobba ordentligt.
Jag som är relativt sadelfast har denna vinter fått både hjärnskakning, skadade fingrar och blåmärken på knäna efter alla bockningar samt nu senast en axel ur led.. Längtar till våren om vi säger så :P
 
Min 6-åring blev precis som du beskriver, en tickande bomb under hösten men kontrollerbar ändå. Fick lite vintervila och har sedan dess varit totalt tokig (gjort ALLT och dessutom blivit rätt så bra på att bocka tack vare QE-blodet..). Eftersom han aldrig betett sig liknande började jag också utesluta allt (vet, massör, sadel osv) innan jag till slut tröttnade och började säga till honom när han betedde sig illa (skänkel/spö när han visade sura miner alt rycka upp huvudet när han körde ner det för att skjuta rygg, bocka och vända 180 grader ;)). Han hålls väldigt kort just nu och minsta sura minen får han veta vad som gäller och fogar sig rätt så fort. Fortfarande väldigt pigg/busig vid hoppning och uteritt men försöker hålla honom kort där också och för det mesta kommer han i bra jobb men försöker väl låta bli att utsätta oss för farliga situationer om jag känner att det är en sådan dag. Han går också på lösdrift och får röra sig mycket, har kapat maten en hel del samt låter han inte vila en enda dag och ser till att han får jobba ordentligt.
Jag som är relativt sadelfast har denna vinter fått både hjärnskakning, skadade fingrar och blåmärken på knäna efter alla bockningar samt nu senast en axel ur led.. Längtar till våren om vi säger så :P
Men titta, en i samma liga:D så där håller min också på, enda gången (hittills) han gjort det när jag suttit på stod jag på marken innan jag han reagera:meh:

Jag tror på din metod, jag tror defintivt det är någon slags fas att bara komma igenom, vi ska bara överleva båda två... Hur är din i skogen?
 
Idag var han inte i luften och hoppade en enda gång under tömkörningen :up: så i morgon ska jag rida honom och se hur det går.

Det går emot min tro när det gäller unghästar, men han kanske inte fixar att stå just nu. Han fick vila en dag denna veckan, torsdag, och igår var han kokobello, idag sig själv om än lite spänd för att min sambo sköt lite längre bort. Tyvärr sköter han sig inte som handhäst nu heller, annars kunde han gått som det ett par dagar i veckan.
 
Jag fattade ingenting i början och ville som sagt verkligen utreda att det inte var något annat innan jag var tuff mot honom och vid det laget var det på filmen typ vardagsmat :yuck:. När sadelutprovaren var här hade han ett enda långt utbrott med bockar över sargen, sparkar och allmänt fladder och hon var chockad över att min mamma tillät mig rida honom själv :o Mamma brukar rycka på axlarna men nu har tom hon föreslagit säkerhetsväst.

Jag har ängar jag markarbetar på (förutom ridbanan) och där sköter han sig bra/okej (dvs tar tillrättavisningar). Funkar bra att rida ut på så länge vi rider och gör som vi brukar, dvs nya vägar mm kan leda till ett utbrott men (JAG TROR ;)) att jag kan hantera dem nu. Kan få utbrott om han INTE får galoppera där han brukar = moment 22 eftersom det är galoppen som är värst. Skritt på lång tygel ute kan tom mamma göra nu. Trav är inga problem men blir pigg och bockig i galoppen när vi är på uteritt. De dagar han känns väldigt busig låter jag helt enkelt bli galoppen ute och tar det när vi är tillbaka vid ängarna hemma istället. Har liksom ingen lust o ha en lös häst som springer runt på 70-väg mm.

Jag försöker hålla honom väldigt kort, avrastad i den mån det går och se till att han förstår att det INTE är okej att bocka, sparka, tramsa osv. Har emellanåt varit ganska tuff mot honom men ser också till att vara världens gladaste, positivaste och berömma massor alla dagar och stunder han gör rätt.
Han har fö en rätt så störig/barnslig attityd överhuvudtaget så håller honom kort i all hantering osv också.
Vet inte om samma metod är rätt för din men de låter väldigt lika, det viktigaste är ju att om man går in i fajten så måste man veta att man reder ut den också.
 
Jag fattade ingenting i början och ville som sagt verkligen utreda att det inte var något annat innan jag var tuff mot honom och vid det laget var det på filmen typ vardagsmat :yuck:. När sadelutprovaren var här hade han ett enda långt utbrott med bockar över sargen, sparkar och allmänt fladder och hon var chockad över att min mamma tillät mig rida honom själv :o Mamma brukar rycka på axlarna men nu har tom hon föreslagit säkerhetsväst.

Jag har ängar jag markarbetar på (förutom ridbanan) och där sköter han sig bra/okej (dvs tar tillrättavisningar). Funkar bra att rida ut på så länge vi rider och gör som vi brukar, dvs nya vägar mm kan leda till ett utbrott men (JAG TROR ;)) att jag kan hantera dem nu. Kan få utbrott om han INTE får galoppera där han brukar = moment 22 eftersom det är galoppen som är värst. Skritt på lång tygel ute kan tom mamma göra nu. Trav är inga problem men blir pigg och bockig i galoppen när vi är på uteritt. De dagar han känns väldigt busig låter jag helt enkelt bli galoppen ute och tar det när vi är tillbaka vid ängarna hemma istället. Har liksom ingen lust o ha en lös häst som springer runt på 70-väg mm.

Jag försöker hålla honom väldigt kort, avrastad i den mån det går och se till att han förstår att det INTE är okej att bocka, sparka, tramsa osv. Har emellanåt varit ganska tuff mot honom men ser också till att vara världens gladaste, positivaste och berömma massor alla dagar och stunder han gör rätt.
Han har fö en rätt så störig/barnslig attityd överhuvudtaget så håller honom kort i all hantering osv också.
Vet inte om samma metod är rätt för din men de låter väldigt lika, det viktigaste är ju att om man går in i fajten så måste man veta att man reder ut den också.
Din är ju ett år äldre än min, och säkert mer utbildad också, min reds ju in förra sommaren dessutom, men det känns bra att du känner att du har koll på honom.
Grejen är att min sto (numera 15 år och T-märkt) har varit allt annat än enkel. Jag tror att hon är betydligt värre än honom egentligen, så jag får nog tänka att jag sitter på henne, och inte släppa en tum. Men på henne känner jag precis när det kommer, än så länge är jag inte där med honom från ryggen, det är väl delvis det som gör mig osäker. Hade jag vetat att han var 100 styrbar och lydig hade buset inte bekommit mig, men han är inte där än.

Tack för resonemanget, jag inser nu att jag får jobba ännu mer på grunderna på ridbanan och sen när det sitter ge mig ut i skogen. Och hoppas på att han lugnar sig lite ;)
 
Det är ju synd att du inte kan få bra draghjälp. Alltid lättare o lösa saker då när de har sällskap tycker jag. Inte just bockarna iof men det här ifrågasättande och protesterande. Det är alltid mer inbjudande och hänga på när någon annan går först.

Kan du skritta o trava ute? Så han får lite variation och sedan riktiga jobbet på ridbanan till det sitter.
Min var ostartad och rel. grön när jag fick honom för ett år sedan. Alt klättra osv som får honom att jobba utan att riskera o ramla av på samma sätt.
 
Det är ju synd att du inte kan få bra draghjälp. Alltid lättare o lösa saker då när de har sällskap tycker jag. Inte just bockarna iof men det här ifrågasättande och protesterande. Det är alltid mer inbjudande och hänga på när någon annan går först.

Kan du skritta o trava ute? Så han får lite variation och sedan riktiga jobbet på ridbanan till det sitter.
Min var ostartad och rel. grön när jag fick honom för ett år sedan. Alt klättra osv som får honom att jobba utan att riskera o ramla av på samma sätt.
Han är väldigt framåt ute, *peppar peppar* har han aldrig gjort något i skogen. Det är snarare så att han blir irriterad på sällskapet (islandshäst är det som finns) och vill gå först:D

Jag tror att jag kan komma ut i skogen och skritta och trava, det är väl mest att jag vill komma in i en god spiral först. Däremot promenerar jag honom i skogen och tömkör på olika ställen för att variera nu.
 
Min är 14 år och blir luftburen så fort jag kräver det där lilla extra. Ibland kan jag kräva rejält jobbiga saker innan det händer, ibland räcker det med ett vanligt gångartsbyte.. Hon vet vad jag vill men har en hel del egna åsikter om allt.
Jag pressar helt enkelt. Får hålla i mig ordentligt men har fått ett par riktigt rejäla smällar. Känner jag att det är en sån där jobbig dag och jag inte orkar ta diskussionen lägger jag ribban lägre än planerat, just för att slippa bråk. Men har jag börjat be om något slutför jag det, alltid.
 
@Murray sån där var stallkompisens 7-åring i hagen efter att ha fått vila ett tag när matte hade opererat en axel. Vääääldigt spänstig i bakkärran. :D
 
Min har det i sig och har fått bannor vid minsta ansats till bus. Än så länge har det fungerat.

I övrigt försöker jag att inte vila så mycket men variera med handpromenad, tömkörning och ridning. Just nu konvalescent efter vrickning så ingen tömkörning utan mest handpromenader.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 096
Senast: AbCdE
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 503
Senast: Araminta
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 705
Senast: Verdandi
·
Ridning Hej! Jag måste få all hjälp jag kan få just nu. Jag blev medryttare på en jätte fin 7 åring för snart 3 månader sedan. Problemet är bara...
2
Svar
26
· Visningar
2 679
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp