Kill buyers i USA

GuinnessochLina

Trådstartare
Ber om ursäkt om detta inlägg hamnar fel men är helt ny på denna sida.
Jag vet inte hur jag kom in på det hela men de senaste dagarna har jag läst en hel del om kill buyers, hästauktioner i USA och kill pens. Jag har också blivit medlem på flera sidor på FB som handlar om just detta.
Det pågår fortfarande exporter av hästar från USA till Mexiko och det exporteras ca 100.000 hästar om året till just Mexiko där de slaktas under de mest vidriga förhållanden. I USA är det som ni säkert redan vet förbjudet att slakta hästar för mänsklig konsumtion och därför skickas hästarna till Mexiko och Kanada. Just det mexikanska hästköttet exporteras till Europa men direktimport till Sverige är förbjuden. Det är dock inte förbjudet att ta in detta kött från ett annat EU-land vilket jag inte kan förstå.
Kill buyers köper in sina hästar på auktioner som anordnas på flera ställen i USA och när dessa stackars hästar sedan skickas iväg har dessa kill buyers oftast bara ägt dem i ett par timmar. De har således ingen som helt kontroll på vad dessa hästar har medicinerats med under sin livstid. Kill buyers har inga som helst känslor gällande dessa djur och det finns hur många rapporter som helst som visar på att de misshandlar sina hästar och det finns bildbevis på att de piskar fram hästar för att lasta dem trots att de har brutna ben.
Orsaken till att jag skriver detta inlägg är att jag vill varna er som inte vill äta detta kött att inte köpa rökt hästkött från City Gross i Linköping. De tar sitt kött från Färskvaruhuset som i sin tur tar det från Ataria (Lithells). Jag frågade på City Gross vart hästarna som används i varan kommer från men fick svaret att de inte vet och det inkluderar butikschefen.
Jag skrev då både till Ataria och Färskvaruhuset och fick svar från Ataria att det är från Mexiko och att hästarna där har det bra. Från Färskvaruhuset fick jag höra att det hästkött de säljer vidare till bl a City Gross kommer från Sverige, dvs hästarna är födda, uppväxta och slaktade i Sverige vilket jag visste inte stämde. City Gross tar sitt från Färskvaruhuset och de i sin tur tar det från Ataria (Lihells). För mig är det viktigt att veta vart det kött jag äter har sitt ursprung så jag kan välja om jag vill äta det eller inte när jag vet hur djuren behandlas innan och under slakten.
Jag hade inget emot att äta hästkött tidigare men nu kommer jag inte göra det oavsett om jag vet att det kommer från ett ställe där hästarna har haft det bra.
Jag vet att detta ämne har kommit upp på denna sida tidigare men jag vill med detta inlägg visa att dessa vidrigheter än idag existerar. Jag vet inte riktigt vd jag som enskild person kan göra men jag gör allt jag kan för att informera andra om vad som händer och sker med dessa djur och ber er att inte köpa hästkött vars ursprung är Mexiko dvs. USA. Jag vet att andra länders hästar också far illa men den striden får andra ta för nu ligger mitt fokus på det som händer i USA och Mexiko.
Tack för ordet!
 
Vad har du läst om Kill Buyers? Det har ju varit en del om import från Mexico och Argentina för två år sen.
Och EU har så vitt jag vet slutat med att importera hästkött från Mexico. Har jag missat nyheter?
 
StarwberryWine: EU har inte slutat importera hästkött från Mexiko men Sverige har ingen direktimport längre men då det går att importera hästkött från Mexiko så spelar det ju ingen roll.
Purity666, jag har aldrig skrivit att det inte är bättre än att svenska hästar går på export utomlands. Som jag skriver så har jag i det här skedet valt att sprida det som händer med de amerikanska hästarna. Som jag också skriver i mitt inlägg så vet jag att hästar i andra länder också far illa.
Jag visste inte Mackan att uttjänta svenska travhästar exporteras till bl.a. Malta för olagliga gatlopp. Jag kan visserligen fokusera på flera saker samtidigt men min fight för alla hästars väl och ve har bara börjat och jag började med de amerikanska hästarna.
Jag undrar samtidigt vad ni och andra gör för våra svenska hästar för att de inte ska hamna i vidriga situationer. Visst är det viktigt att göra något på hemmaplan men utesluter det att man ser till att upplysa andra människor vad den mat vi äter i Sverige har sitt ursprung från?
 
StarwberryWine: EU har inte slutat importera hästkött från Mexiko men Sverige har ingen direktimport längre men då det går att importera hästkött från Mexiko så spelar det ju ingen roll.
Purity666, jag har aldrig skrivit att det inte är bättre än att svenska hästar går på export utomlands. Som jag skriver så har jag i det här skedet valt att sprida det som händer med de amerikanska hästarna. Som jag också skriver i mitt inlägg så vet jag att hästar i andra länder också far illa.
Jag visste inte Mackan att uttjänta svenska travhästar exporteras till bl.a. Malta för olagliga gatlopp. Jag kan visserligen fokusera på flera saker samtidigt men min fight för alla hästars väl och ve har bara börjat och jag började med de amerikanska hästarna.
Jag undrar samtidigt vad ni och andra gör för våra svenska hästar för att de inte ska hamna i vidriga situationer. Visst är det viktigt att göra något på hemmaplan men utesluter det att man ser till att upplysa andra människor vad den mat vi äter i Sverige har sitt ursprung från?

Utifrån att du enligt egen utsago "oförhappandes" kommit in på USA s förhållanden ang slakttransporter och inte visste om Sveriges /lokala problem så visst är det bra att folk bryr sig men detta är nog inte ett forum som gör skillnad i fråga om USAs hantering .
Vill du göra skillnad /få folk engagerade osv har du större framgång att uppsöka de många etablerade organisationer som strider mot detta i USA och /eller posta och stödja organisationer som finns etablerat gällande djurskydd och som redan höjt och strider för de frågor du själv nu engagerat dig i .
 
Senast ändrad:
Mackan:
Om du/ni inte tror på att jag som du uttrycker det helt "oförhappandes" kommit in på denna behandling bryr jag mig inte så mycket. Klart att vi kan påverka det som händer i USA och det genom att vi i Sverige inte köper hästkött vars ursprung är Mexiko, USA. Sedan kan man sprida ringar även ut i Europa om man har vänner eller vänners vänner som har kontakter.
Jag tar gärna mot mer information gällande de svenska hästarnas situation så jag kan ägna tid åt det också. Jag undrar samtidigt om det är någon av er här som redan börjat denna strid, för det är en strid, för då tar jag gärna mot vilka organisationer och politiker ni tagit kontakt med.
Jag har under många år arbetat med hästar men har kommit bort från det pga olika orsaker. Jag var ute och surfade på nätet då jag skriver en uppsats i ett annat ämna och kom in på amerikanska sidor om just dessa hästar och det var en ren tillfällighet då jag inte hade någon som helst aning om detta förrns jag hittade dessa sidor.
 
Jag förstår inte riktigt problemet. Det är väl jättebra att man blir upplyst om missförhållanden oavsett var i världen det sker?

Det ena utesluter inte det andra. Jag kan bojkotta hästkött från Mexico fastän det fortfarande finns missförhållanden i Europa.

Tack för upplysningen @GuinnessochLina

Nu brukar jag aldrig köpa hästkött men omJag gör det skall det vara från Mexico.
 
Tack Tora för ditt svar och jag förstod direkt att ordet inte försvann när du skrev.

Jag var aldrig ute efter att värva anhängare till min kamp mot det som händer i USA och Mexiko gällande dessa stackars hästar. I mitt första inlägg skriver jag och jag citerar mig själv nu:

Orsaken till att jag skriver detta inlägg är att jag vill varna er som inte vill äta detta kött att inte köpa rökt hästkött från City Gross i Linköping. De tar sitt kött från Färskvaruhuset som i sin tur tar det från Ataria (Lithells). Jag frågade på City Gross vart hästarna som används i varan kommer från men fick svaret att de inte vet och det inkluderar butikschefen.

Jag vill väldigt gärna veta mer om vad som händer våra svenska hästar också och har ni information som ni kan delge mig det så tar jag gärna mot detta. Jag skrev visserligen i mitt första inlägg, citat igen:

Jag vet att andra länders hästar också far illa men den striden får andra ta för nu ligger mitt fokus på det som händer i USA och Mexiko.

Men har nu bestämt mig för att ta den striden också.
 
Hej! Har du gått ut med det här på Facebook? Jag skulle mer än gärna dela och där sprids ju info som den här grymt effektivt och dessutom till en väldigt bred målgrupp.
 
The Black One: Jag har bara gått ut med detta på min egen FB-sida men skule mer än gärna vilja att andra berättar vidare.

Tussinussen: Tyvärr så finns det inget stopp av Mexikanskt hästkött i EU-länder. Jag har varit i kontakt med Livsmedelsverket med flera frågor och som sagt var finns det inget förbud.
 
Fick detta svar från en person som heter Daniel, står inget efternamn tyvärr, som arbetar på Livsmedelsverket:
"I dagsläget importeras inte hästkött från Mexiko till Sverige, men sådant kött kan mycket väl importeras till en annan medlemsstat och sedan föras in i Sverige.

Varje sändning med kött och/eller köttprodukter av hästdjur som importeras till EU från Mexiko ska provtas för ämnen med hormonell verkan samt för betaagonister med tillväxtfrämjande syfte."
 
Fy ja finns många vidriga transporter och levnads förhållanden för våra djur ute i värden, även aveln har gått på tok för långt för vissa raser oxå:cry:.

Vet att många inte har möjlighet att förvara så mycket kött som hem eller lego slakt innebär om det inte är några som går ihop och delar på köttet, får man inte ihop tillräckligt med folk för legoslakt så finns det gårdar som säljer köttlådor i olika storlekar där köttet kommer från gårdens djur, finns även gårdsbutiker som säljer endast det som kommer från gården.
Mycket högre kvalité på köttet än det som hittats i vanliga affärer utan att kosta massa mer.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 723
Senast: Fraegd
·
Hästmänniskan Tittar mycket på Djurpolisen från USA, på Animal Planet. Där ringer folk in, anmäler olika vanvård på djur, och de verkar åka och kolla...
2
Svar
24
· Visningar
3 448
Senast: a1agnlju
·
C
Lantbruksdjur Så här ser en genomsnittlig svensk kos liv ut, från födsel till slakt. • Som nyfödd tas hon ifrån sin mamma inom det första dygnet...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
18 352
Senast: LIA
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 170
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp