Klåda mellan fingrarna

Charlotte1975

Trådstartare
Min 6 åriga dotter fick i går kväll klåda mellan fingrarna. I natt hade hon mkt svårt att sova och kliade sig hysteriskt och grät i sömnen. Detta har fortsatt under dagen och jag fasar för ännu en natt utan sömn. Hon har haft liknande en gång tidigare och vi kom på att de kom från skalning av apelsin/mandarin. Vad som utlöst de denna gång vet jag inte. Men önskar tips på vad vi kan göra för att mildra klådan nu. Hon tycker själv att de är skönt att ha händerna i kallt vatten men de fungerar ju inte i natt. Fortsätter de får vi såklart söka läkarhjälp.
 
Min 6 åriga dotter fick i går kväll klåda mellan fingrarna. I natt hade hon mkt svårt att sova och kliade sig hysteriskt och grät i sömnen. Detta har fortsatt under dagen och jag fasar för ännu en natt utan sömn. Hon har haft liknande en gång tidigare och vi kom på att de kom från skalning av apelsin/mandarin. Vad som utlöst de denna gång vet jag inte. Men önskar tips på vad vi kan göra för att mildra klådan nu. Hon tycker själv att de är skönt att ha händerna i kallt vatten men de fungerar ju inte i natt. Fortsätter de får vi såklart söka läkarhjälp.
Kortisonsalva brukar hjälpa. Finns att köpa receptfritt på Apoteket.
 
Kanske funkar med husmorsknep, tex potatismjöl som nämnts, aloe vera, bikarbonat & vattenblandning, citronsaft. Ja kanske inte citronsaft om tidigare klåda berodde på citruskontakt i och för sig. Krossad och uppblött magnecyl att stryka på?

Annars kanske blöt tvättlapp att hålla i och linda runt fingrarna, kanske i påse? Lite blött kan det ju bli i sängen men inte så mycket. Om ni inte har en sån gelpåse man kan ha i frysen/kylen, de blöter ju inte ner mer än lite kondens.
 
Hur ser fingrarna ut efteråt? Ser ut som flagiga, vätskar sig lite där hon kliat?
Kan va ev. va handeksem det kliar som attans, isåfall är smörja som gäller. Kortisionsalva under pågående utbrott för lindra klådan.
Dock vet jag inte kyla hjälper har inte provat själv.

För mig känner jag av om blir mycket vätska runt händerna, samt tvättat mig mycket med tvål att händerna blir torra.

Hoppas det löser sig och är bara nått tillfälligt!

// från en med eksem på händerna
 
Har hon tagit i jordgubbar/ tomater? Min syster får klåda om fingrarna då.
Kortisonsalva är nog överlägset bäst vid klåda, när det lugnat sig lite kan decubal vara rätt skönt att få på.

Mvh/eksemmänniska hela mitt liv

Förresten ska det finnas nån tablett man kan ta vid klåda som ska lindra, kolla på apoteket!
 
Köp en äkta Aloe vera när du kommer över. Den är guld värd vid sådana tillfällen! Jag har en som används flitigt under sommaren till myggbett, brännässelutslag osv.
 
Xylocain är mer snabbverkande än kortisonsalvan. Jag smörjer in insektsbett med kortisonsalva först för att läkningen ska gå fortare och sen xylocain som bedövar.
 
OM det inte är något av ovanstående som skabb, eller allergi. Så kan det vara svamp. Jag fick det själv just mellan fingrarna för bra många år sen(USCH vad det kliade!). Min sambo tipsade om Daktar. Vi köpte på apoteket, jag strök på det i bilen på vägen hem och det hade slutat klia helt på när vi var hemma. Sen kom det aldrig mer tillbaka.

Observera att jag personligen inte vet någonting om barn mer än hur man roar dom. Och ovanstående var en engångsföreteelse och en lyckträff för just vad sjutton jag hade mellan fingrarna.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 453
Senast: Zaria
·
Småbarn Min dotter som är 6,5 år har helt plötsligt blivit jätterädd för allting! Det började med att det smällde utanför en kväll när hon...
Svar
8
· Visningar
6 071
Senast: Snurrfian
·
J
Hundhälsa Hej. Hoppas ni orkar läsa hela inlägget. Behöver verkligen folks åsikter/tips/hjälp... Jag och min sambo köpte för 2 dagar sen en 3...
Svar
3
· Visningar
2 187
Senast: Turelur
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 456
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp