Kläder som luktar svett efter tvättning

AgentCarter

Trådstartare
Är det någon mer här som stött på fenomenet och vet vad som kan göras åt det? Är sambos kläder som blir så ibland, har sköljmedel men hjälper inte alltid.
 
Ett par dl ren ättika löser problemet. Alltså ättika istället för tvättmedel. Spelar ingen roll om du kör ättika först och sen kör ett program med tvättmedel eller om omvänt.

Är det riktigt inbitet kan man blöta tex armhålor med ättika några h innan tvätt. Då bör du kolla så färgen tål det (ättika i tvättprogrammet brukar aldrig vara problem)

Och jadå jag har stött på problemet. Tycks komma när man blir rejält svettig, och de svettiga kläderna torkar på kroppen och används ett tag till. Efter ett antal ggr (med tvätt emellan!) vill en del börja lukta. Således brukar det här drabba stall/ridkläder och träningskläder. Ättika har alltid löst det i alla fall utom ett. Den tröjan fick jag kasta.
Jag brukar sniffa när jag hänger tvätten, då hittar men direkt de där som behöver ättika.
 
Ett par dl ren ättika löser problemet. Alltså ättika istället för tvättmedel. Spelar ingen roll om du kör ättika först och sen kör ett program med tvättmedel eller om omvänt.

Är det riktigt inbitet kan man blöta tex armhålor med ättika några h innan tvätt. Då bör du kolla så färgen tål det (ättika i tvättprogrammet brukar aldrig vara problem)

Och jadå jag har stött på problemet. Tycks komma när man blir rejält svettig, och de svettiga kläderna torkar på kroppen och används ett tag till. Efter ett antal ggr (med tvätt emellan!) vill en del börja lukta. Således brukar det här drabba stall/ridkläder och träningskläder. Ättika har alltid löst det i alla fall utom ett. Den tröjan fick jag kasta.
Jag brukar sniffa när jag hänger tvätten, då hittar men direkt de där som behöver ättika.
Aka Tvätta alla sambons kläder i ättika :D
Tack så mycket för hjälpen!
 
Min sambos kläder hade det tidigare. De luktade så att jag ville kräkas när jag kom in i ett rum där de var när de var använda. De luktade ändå efter tvätt.
Han köper numera andra märken och jag känner ingenting nu. Jag är osäker på om vårt tvättmedel har något med det att göra, för vi har bytt under åren.
Oavsett orsak så är jag tacksam för att de har slutat att lukta.

Tyvärr använder några av de killar i min buggrupp illaluktande tröjor... :(
De blir inte roligare när de blir varma och svettiga heller....
 
Min sambos kläder hade det tidigare. De luktade så att jag ville kräkas när jag kom in i ett rum där de var när de var använda. De luktade ändå efter tvätt.
Han köper numera andra märken och jag känner ingenting nu. Jag är osäker på om vårt tvättmedel har något med det att göra, för vi har bytt under åren.
Oavsett orsak så är jag tacksam för att de har slutat att lukta.

Tyvärr använder några av de killar i min buggrupp illaluktande tröjor... :(
De blir inte roligare när de blir varma och svettiga heller....
Usch, det är inget trevligt alls med svettlukt.
Men vad menade du med andra märken? På kläderna?
 
Ättika är nog bästa sättet, och ett billigt sätt :D att bli av med envis svettdoft från träningskläder.
Här har både dyra och billiga märken av funktionskläder och oberoende av tvättmedelsmärke haft fastsittande svettdoft efter tvätt.
 
Är det någon mer här som stött på fenomenet och vet vad som kan göras åt det? Är sambos kläder som blir så ibland, har sköljmedel men hjälper inte alltid.

Det beror på bakterier som överlever i tvättmaskinen, mina sportbh-ar brukar bli såna. Antingen får man köra dem i 90 grader, eller lägga dem i blöt i ättika + vatten över natten och sen tvätta dem.
 
Jag tycker inte om att använda massa starka medel eller sköljmedel, så här går det åt ganska mycket ättika. Köper på dunk på typ Biltema:angel:
Det är mest hundgrejer jag tycker är svåra att få fräscha.
 
Men det kan ändå vara sköljmedlet som gör så att kläderna luktar illa.

Fast troligtvis är det beroende på för låg tvätttemperatur. Kan också bero på för mycket tvättmedel. Överdosering är inte bra.. Kolla med din kommun vad ni har för PH-värde på vattnet och dosera efter det. Hellre i underkant än tvärtom.
 
KL

En följdfråga till den här diskussionen: kan man använda ättika för att få bort svettfläckar på tröjor som är vita? Eller finns det något annat bra tips? Blekmedlet hjälper inte helt ut.
 

Liknande trådar

Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
439
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
777
Senast: Zacci
·
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 213
Senast: Sassy
·
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 162
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp