Klädråd anställningsintervju

Youmeoh

Trådstartare
Jag har blivit kallad till anställningsintervju!! :bump: :banana: Grejen är bara den att det känns som att det har gått alldeles för fort för att min hjärna ska hinna med i svängarna. Jag har varit intresserad av att arbeta inom aktuell bransch länge, men inte haft några egentliga planer på att söka dit än då jag trivs så bra på min nuvarande arbetsplats. Nu hade de annonserat om att det behövdes folk och jag uppmanades av kompisar att skicka in en spontanansökan ändå, trots att det kändes lite för tidigt...
... Och nu ska jag alltså tydligen på intervju :nailbiting::nailbiting:
Är såklart superglad och förväntansfull, men sjuuuuuukt nervös! Och det är där ni, kära buke, kommer in i bilden. Jag behöver klädråd! Vad ha på sig på anställningsintervju?? Har varit på ett antal intervjuer tidigare, men nu blev jag så överrumplad och nervös, så det låser sig fullständigt när jag tänker på det. Känns som att det enda som finns i min garderob just nu är jeans och huvtröjor (även om det såklart inte är fullt så illa). Jobbet är dessutom ett uniformsjobb, så det finns inte en chans att jag kan snegla på någon anställd för att få en hint om var jag kan lägga ribban..

Så, snälla hjälp mig att lösa upp tankeknutarna en aning
 
Tycker svaret beror på vilken bransch. I vissa branscher räcker det gott med snygga jeans och icke-gympaskor, en snygg blus och städat intryck.

Medan det i annat fall kan vara läge för kostymbyxor och kavaj för att se proper ut. Vissa är fullständigt allergiska mot jeans, hur städade de än är (jeansen alltså).
 
Jag har blivit kallad till anställningsintervju!! :bump: :banana: Grejen är bara den att det känns som att det har gått alldeles för fort för att min hjärna ska hinna med i svängarna. Jag har varit intresserad av att arbeta inom aktuell bransch länge, men inte haft några egentliga planer på att söka dit än då jag trivs så bra på min nuvarande arbetsplats. Nu hade de annonserat om att det behövdes folk och jag uppmanades av kompisar att skicka in en spontanansökan ändå, trots att det kändes lite för tidigt...
... Och nu ska jag alltså tydligen på intervju :nailbiting::nailbiting:
Är såklart superglad och förväntansfull, men sjuuuuuukt nervös! Och det är där ni, kära buke, kommer in i bilden. Jag behöver klädråd! Vad ha på sig på anställningsintervju?? Har varit på ett antal intervjuer tidigare, men nu blev jag så överrumplad och nervös, så det låser sig fullständigt när jag tänker på det. Känns som att det enda som finns i min garderob just nu är jeans och huvtröjor (även om det såklart inte är fullt så illa). Jobbet är dessutom ett uniformsjobb, så det finns inte en chans att jag kan snegla på någon anställd för att få en hint om var jag kan lägga ribban..

Så, snälla hjälp mig att lösa upp tankeknutarna en aning
Som andra skriver så beror det helt på vad det är för typ av jobb och branch
 
Mitt bästa tips är att oavsett vad du väljer är det viktigt att du känner dig någorlunda bekväm i det. Jag har rekryterat en del och de som uppenbarligen klätt upp sig för intervjun ger ofta ett stelt/obekvämt intryck och kommer inte till sin fulla rätt.
 
Hade nyligen en lång diskussion om klädsel på anställningsintervjuer (och vad man har på sig första gången man besöker en arbetsplats). En av deltagarna (=experten) i diskussionen jobbar med HR (och anställningar) på ett stort företag. Detta var dock inte i Sverige utan i ett land där detta är ännu viktigare, Men de generella "regler" som vi kom fram till tror jag kan gälla även i Sverige:

Man ska visa respekt för den man ska träffa, dvs hel, ren och visa att man förberett sig för mötet
Hellre något för uppklädd än att riskera vara för enkelt klädd (fritidsklädd)
Absolut inte överdriva "uppklädandet", dvs inte skjorta/kavaj/kostym utan t ex kragtröja (piké) om det inte är ett jobb där du förväntas ha skjorta (gällde kanske främst killar). Dvs inte samma klädsel om man söker ett "white-collar" som ett "blue-collar" jobb
Aldrig shorts, linne eller annat som ger ett avklätt och/eller tydligt fritidsintryck

Tröjor med tryck borde nog också gå bort, men det var så främmande att vi inte ens diskuterade

I Sverige tycker jag att jeans (hela och rena) går bra, även om jag inte kan minnas att någon jag intervjuat har haft det. Å andra sidan så minns jag faktiskt inte vad någon har haft på sig eller att jag lagt märke till det. Och det är kanske ett bra råd? Inget som sticker ut. Då kan den som intervjuar koncentrera sig på dig och vad just du är bra på.
 
Jag har blivit kallad till anställningsintervju!! :bump: :banana: Grejen är bara den att det känns som att det har gått alldeles för fort för att min hjärna ska hinna med i svängarna. Jag har varit intresserad av att arbeta inom aktuell bransch länge, men inte haft några egentliga planer på att söka dit än då jag trivs så bra på min nuvarande arbetsplats. Nu hade de annonserat om att det behövdes folk och jag uppmanades av kompisar att skicka in en spontanansökan ändå, trots att det kändes lite för tidigt...
... Och nu ska jag alltså tydligen på intervju :nailbiting::nailbiting:
Är såklart superglad och förväntansfull, men sjuuuuuukt nervös! Och det är där ni, kära buke, kommer in i bilden. Jag behöver klädråd! Vad ha på sig på anställningsintervju?? Har varit på ett antal intervjuer tidigare, men nu blev jag så överrumplad och nervös, så det låser sig fullständigt när jag tänker på det. Känns som att det enda som finns i min garderob just nu är jeans och huvtröjor (även om det såklart inte är fullt så illa). Jobbet är dessutom ett uniformsjobb, så det finns inte en chans att jag kan snegla på någon anställd för att få en hint om var jag kan lägga ribban..

Så, snälla hjälp mig att lösa upp tankeknutarna en aning
Uniformsyrke sade du. Hel, ren, inget Jällivarehäng men vanliga prydliga jeans. En helt vanlig top/blus. Man ska kunna sköta och bära sin uniform på ett bra sätt och det får gärna visas när man har civila kläder också :)
 
Hade man inom min bransch kmt i kostymbyxor, blus/skjorta och ett par snyggare skor hade intrycket blivit helt banan... Uniformsyrke.
Hel och ren är en självklarhet. Jeans och huvtröja hade funkat utmärkt för en intervju hos oss, likaså Fjällrävsbyxor.

Så det beror helt på bransch och även vilken typ av uniformsyrke det gäller.
 
Ett par snygga jeans eller chinos och en proper pike' samt ett par hyfsat välputsade skor ( ej gympaskor) bör väl funka. Kan även vara värt att besöka frisören och att kolla att naglarna är rena! Det senare är min svaga punkt - är mkt mån om mitt utseende men glömmer händerna!
 
När jag var på intervju för uniformsyrke hade jag mörka jeans och en vit "snygg" stickad tröja. Tror faktiskt att jag hade samma outfit sist jag var på intervju med :p
Fick båda jobben ;)
 
Jag har blivit kallad till anställningsintervju!! :bump: :banana: Grejen är bara den att det känns som att det har gått alldeles för fort för att min hjärna ska hinna med i svängarna. Jag har varit intresserad av att arbeta inom aktuell bransch länge, men inte haft några egentliga planer på att söka dit än då jag trivs så bra på min nuvarande arbetsplats. Nu hade de annonserat om att det behövdes folk och jag uppmanades av kompisar att skicka in en spontanansökan ändå, trots att det kändes lite för tidigt...
... Och nu ska jag alltså tydligen på intervju :nailbiting::nailbiting:
Är såklart superglad och förväntansfull, men sjuuuuuukt nervös! Och det är där ni, kära buke, kommer in i bilden. Jag behöver klädråd! Vad ha på sig på anställningsintervju?? Har varit på ett antal intervjuer tidigare, men nu blev jag så överrumplad och nervös, så det låser sig fullständigt när jag tänker på det. Känns som att det enda som finns i min garderob just nu är jeans och huvtröjor (även om det såklart inte är fullt så illa). Jobbet är dessutom ett uniformsjobb, så det finns inte en chans att jag kan snegla på någon anställd för att få en hint om var jag kan lägga ribban..

Så, snälla hjälp mig att lösa upp tankeknutarna en aning

Snygga välsittande jeans, skjorta och ev kavaj brukar jag ha
 
Ett par snygga jeans eller chinos och en proper pike' samt ett par hyfsat välputsade skor ( ej gympaskor) bör väl funka. Kan även vara värt att besöka frisören och att kolla att naglarna är rena! Det senare är min svaga punkt - är mkt mån om mitt utseende men glömmer händerna!

Håller med, själv tittade jag alltid först på håret och händer/naglar. Kandidaten behövde inte ha varit hos frisör/nagelterapeut men se ren och fräsch ut. När det gäller klädsel så la jag mer vikt på att det var rent, helt, välstruket, välsittande och någorlunda färgkoordinerat än om det var jeans, kostymbyxor eller kjol.

Huvtröjor, T-shirts med stora tryck, neonfärger eller "otrevliga" texter går bort med en gång hos mig.
 
För ett uniformsyrke tycker jag att all form av kavaj/kostym går bort. Hela och rena jeans, helst mörka och så en proper topp eller enkel skjorta till det. Något sånt hade jag på mig på intervju för ett uniformsyrke, det gick fint ;) De som intervjuar är ju delvis i uniform och så nån i "vanliga" kläder så det hade känts konstigt om jag var mer uppklädd än dem.

Skor förresten, skippa all form av högklackat! Rena sneakers hade jag sagt, dvs inte gympaskor.
 
Halvt OT men jag har nog aldrig tidigare hört att sneakers och gympaskor skulle vara två olika saker. Vad är skillnaden?
Buke bråkar med mig så jag kan inte lägga in bilder, men gympaskor är ju sådana du tränar i, sneakers är ofta smalare i passformen och är inte alls gjorda för att träna i. Men det finns ju många gympaskor som ser mer ut som sneakers, så det är ju ingen supertydlig skillnad ;)
 
Buke bråkar med mig så jag kan inte lägga in bilder, men gympaskor är ju sådana du tränar i, sneakers är ofta smalare i passformen och är inte alls gjorda för att träna i. Men det finns ju många gympaskor som ser mer ut som sneakers, så det är ju ingen supertydlig skillnad ;)

Tack för förklaringen!
 
Jag har blivit kallad till anställningsintervju!! :bump: :banana: Grejen är bara den att det känns som att det har gått alldeles för fort för att min hjärna ska hinna med i svängarna. Jag har varit intresserad av att arbeta inom aktuell bransch länge, men inte haft några egentliga planer på att söka dit än då jag trivs så bra på min nuvarande arbetsplats. Nu hade de annonserat om att det behövdes folk och jag uppmanades av kompisar att skicka in en spontanansökan ändå, trots att det kändes lite för tidigt...
... Och nu ska jag alltså tydligen på intervju :nailbiting::nailbiting:
Är såklart superglad och förväntansfull, men sjuuuuuukt nervös! Och det är där ni, kära buke, kommer in i bilden. Jag behöver klädråd! Vad ha på sig på anställningsintervju?? Har varit på ett antal intervjuer tidigare, men nu blev jag så överrumplad och nervös, så det låser sig fullständigt när jag tänker på det. Känns som att det enda som finns i min garderob just nu är jeans och huvtröjor (även om det såklart inte är fullt så illa). Jobbet är dessutom ett uniformsjobb, så det finns inte en chans att jag kan snegla på någon anställd för att få en hint om var jag kan lägga ribban..

Så, snälla hjälp mig att lösa upp tankeknutarna en aning

När känner du dig bekväm :)? Mitt tips är att tänka på en outfit som du känner dig trygg/cool/fin i och så anpassa den stilen till en intervju. Alltså, utgå från dig själv och anpassa det till jobbet istället för att utgå från jobbet och anpassa det till dig :).

Så här såg jag ut till min intervju till "viktigt jobb som statlig tjänsteman" och det gick helt otroligt bra :). En liten del i succén var garanterat att jag kände mig bekväm! Lite diskreta leopardmönster och nitar och självförtroendet var på topp ;).

koykasY.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp