Klädkod i universitetskretsar - bra eller dåligt? (utbruten från Vett och etikett: Långklänning med urringning?)

Ja men antalet studenter från arbetarklass har minskat och är väl idag några få ynka procent. Klädkoder och akademin är ju grejer som verkligen skriker de högre samhällsklasserna, tyvärr. Jag kommer ihåg en studentkamrat som var den första i sin släkt att studera vid universitetet och som inte kunde gå på några sittningar fast hon egentligen ville. Hon vågade inte, visste inte hur man skulle klä sig eller föra sig. Jag var så ledsen för hennes skull. Jag hade gått på en privatskola och hade skolats in i unga år vad som gällde men tyckte inte om det. Vi drack en flaska vodka istället som hon införskaffat.

Har du nån källa på det påståendet?
 
Rätt många av de studenter som festar på det där viset (vilket ju väldigt många INTE gör. Jag hörde inte ens talas om "sittningar", "gasquer" eller någon "bal" under min långa studietid) hävdar att det är bra just för att de studenter som har tex arbetarbakgrund lär sig sociala koder som är bra att kunna.

För egen del fattar jag inte när i livet dessa koder igen ska komma till nytta, men vad vet jag.

NÅGON sorts självreflektion kring vad alla de där så kallade traditionerna står för, hade ju varit önskvärt. Det är svårt att förstå varför unga människor med sådan kraft håller fast vid de dår "traditionerna" utan att någonsin fråga sig "vems traditioner och varför?".

Det är väl bra att ha kunskapen som behövs för att smälta in i så många sammanhang som möjligt? Oavsett om det är en studentbal eller fikarummet på valfri industri. Livet blir nog lättare när man har lättare att anpassa sig efter situationen och känna sig bekväm i många olika typer av situationer.
 
Har du nån källa på det påståendet?
2006 var det 25% ungefär, vilket kunde varit bättre. Men ju är mer typ 2% eller vad "några få" representerar.

Sedan har ju skolan som under en tid var exceptionellt bra på att ge alla samma möjligheter, var det 60-90 talet eller ngt, nu fallerat på det området och börjat gynna barn med föräldrar med akademisk bakgrund. Gissningsvis iom att fokuset på rena ämneskunskaper minskat och fokus på babbel ökat anser vissa.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=1102889
 
2006 var det 25% ungefär, vilket kunde varit bättre. Men ju är mer typ 2% eller vad "några få" representerar.

Sedan har ju skolan som under en tid var exceptionellt bra på att ge alla samma möjligheter, var det 60-90 talet eller ngt, nu fallerat på det området och börjat gynna barn med föräldrar med akademisk bakgrund. Gissningsvis iom att fokuset på rena ämneskunskaper minskat och fokus på babbel ökat anser vissa.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=1102889
Man kan ju undra om ”några få %” avser andelen av de studerande eller andelen av personerna från en viss klass som är studerande.
 
Jag har plockat bort ett fåtal inlägg som rapporterats och påminner er om att hålla god ton när ni diskuterar med varandra.

/Mod
 
Och jag tycker att Bukes generella analhet kring påhittade klädkoder är bland det tråkigaste jag vet i hela världen. För mig är det obegripligt att ett helt forum så kollektivt bestämt sig för att påhittade klädkoder är så fruktansvärda.

Ja, det kan bli förvirrat men i typ nio fall av tio så tycker jag att man med lite vilja kan förstå vad även den påhittade klädkoden betyder.
Alla klädkoder är dessutom påhittade. Frågan är bara av när, av vem och i vilket sammanhang.
 
Jo men då tror jag att just ditt sociala självförtroende och sociala begåvning är så djupt satt i dig att du aldrig behövt lära dig. Så du vet inte ens att det kan vara ett problem för någon.

Det är till och med på förslag innan anställningsintervjuer att folk ska ta en lov runt jobbet och checka av lite om folk har kostym eller jeans. För att känna sig avslappnade.

Alla har liksom inte "det" det där härliga självklara självförtroendet att bara veta saker. Liksom flyta lite ovanpå och charma. Jag menar om man hårdrar så kan folk ha högfungerande autism och faktiskt verkligen tycka om att få saker svart på vitt istället för att behöva gissa. Jag är väl av akademikerilk på alla sidor antar jag, men har som sagt inte det där härliga självförtroendet att alltid veta att man är rätt oavsett. Och just det tycker då jag inte verkar sitta inom en viss "klass" utan på person. En reccegasque för en person som älskar party så har de koll sedan. "år av whatever" spelar ingen roll. (Hatar man party så gör man och då skippar man och det gör absolut ingenting alls.)

Orkar inte dra alltihop igen om att klädkoder är skönt om man kan följa dem och mindre skönt om man inte kan följa dem samt att det måste finnas ett "rätt klätt" för att det ska finnas ett fel klätt. Känner mig lite som en papegoja som bara drar samma sak om och om igen så nu sätter jag punkt för mig här. :)

Och jag har verkligen inget härligt självförtroende eller social säkerhet att falla tillbaka på. Min ursprungstank är att klädkoder cementerar klasskillnader. Tycker man inte det är det ju bara att köra på men jag tycker det är synd att folks oro för att komma felklädda får övertrumfa de som inte har råd med klädseln.
 
  • Civil högtidsdräkt eller akademisk dräkt.
  • Detta innebär att de inte bär uniform, men frack/frackklänning eller sitt eget lands högtidsdräkt.
  • Med akademisk dräkt avses de olika mönster som fakulteten har på frackkragen.
  • Vit väst, vit fluga och lackskor.
Nobelfesten. Det var samma klädkod 1982 när jag bevistade tillställningen.
 
Och jag har verkligen inget härligt självförtroende eller social säkerhet att falla tillbaka på. Min ursprungstank är att klädkoder cementerar klasskillnader. Tycker man inte det är det ju bara att köra på men jag tycker det är synd att folks oro för att komma felklädda får övertrumfa de som inte har råd med klädseln.

Klart det kostar lite att ha något presentabelt för festen men det gör det oavsett klädkod. De som inte har råd att ha vettiga kläder blir utestängda oavsett klädkod, det är inte den som är begränsningen för det mesta. Möjligen kan det vara väl dyrt med frack och liknade men kläder är relativt sett mycket billigare idag än de var för 50 år sedan för att inte tala om 150 år sedan. Den som verkligen inte har råd med vettiga festkläder blir allt som oftast inte bjuden.

Om någon hittar på en klädkod som innefattar dyra märkeskläder så finns det många som faller ur, men någon sedan har jag inte sett hittills.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 108
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 097
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
708
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 045
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp