Klåfingrig treåring

Mirre

Trådstartare
Min mini är så otroligt klåfingrig så det är inte klokt. Han är på precis allt och man kan inte lämna någonting framme. Det han inte når häntar han en stol och klättrar på så han kan nå det.
Vad gör man? Det vore ju kul och få ha någonting i fred ibland. Har inte plats och ställa allt i takhöjd eller i skåpen ( vilket han förresten ser till och nå ändå) Ska jag behöva låsa in allt vi har?
 
Jag håller med. En treåring vet väl mycket väl vad som är förbjudet. Man behöver ju förstås inte ställa en förbjuden godisskål framför näsan på barnet, men det som är undanflyttat borde vara säkert.

EDIT: fast visst, jag har träffat oerhört klåfingriga treåringar som man knappt rår på. Då vet jag inte hur det fungerar hemma, eller om det är nåt annat som ligger bakom.
 
Jag har också en klåfingrig tös!
Jag tröttnade på att barnsäkra allt så det som är ömtåligt (typ ljuslyktor) har jag tejpat fast med dubbelhäftande tejp.
Resten har jag vänligt men bestämt förklarat att det är mammas prydnads saker, dom leker man inte med :rage: Lek med dina leksaker istället!
Fungerar 9/10 gånger och hon är 2.5 nu.
 
En treåring är väl så pass stor att man kan säga ifrån?
Jo självklart, men det är ju ingen garanti för att nämnda treåring lyssnar på det ;) Ett barn i den åldern är också så stort att det har en egen vilja också och inte lyder blint det föräldrarna säger jämt.

@em-pirre behöver inte vara något annat som ligger bakom, kan vara så enkelt som en stor nyfikenhet och mycket egen vilja.

@Imnir Ömtåliga saker försöker jag hålla undan så gott det går. Men man kan ju inte ställa bort precis allt hela tiden. Min mob tex är väldigt populär och ta på morgonen om inte jag hunnit vakna. Nu vaknar jag ju dock oftast när de kommer ner.
 
Exakt vad är det som barnet inte får ha då? Mer än mobil?

Mitt barn får i allmänhet hålla på med det mesta här hemma. Han måste vara försiktig och vissa saker ska stå kvar där de står, men det är självklart att han får titta och känna! Undantaget är saker som han kan skada sig på. Skulle något gå sönder av en olycka, ja, då är det sådant som händer. Jag gör också sönder saker ibland. Hade kanske resonerat annorlunda om vi hade haft en samling Mingvaser hemma, men så är inte fallet och då tycker jag att det är viktigare att lära "var försiktig" än "gör inte". Jag tror att saker blir mer laddade med förbud än med förhållningsregler.

Han vill väldigt gärna hålla i min mobil och det får han också, om jag inte ska ha den för tillfället. Om jag känner att jag vill ha telefonen så brukar jag uppmuntra honom till att leka med sin (leksaks)mobil istället ("Du kan ju ringa Kompis med din telefon!").
 
Vad är det för saker som han inte får hålla på med? Och varför gör det något att han är intresserad av sakerna?
 
Undrar också vad det är för grejer? Här hemma får dotter röra allt. Prydnadsgrejer här hemma består oftast av trä, och är väldigt få dessutom. Och hon vet att hon får kolla och ha dom, men då vara lite försiktig (inte kasta dvs).

Här hemma bor vi. Då får vi vara överallt, och ha allting som finns här hemma oavsett om man är barn eller vuxen.
 
Min mini är så otroligt klåfingrig så det är inte klokt. Han är på precis allt och man kan inte lämna någonting framme. Det han inte når häntar han en stol och klättrar på så han kan nå det.
Vad gör man? Det vore ju kul och få ha någonting i fred ibland. Har inte plats och ställa allt i takhöjd eller i skåpen ( vilket han förresten ser till och nå ändå) Ska jag behöva låsa in allt vi har?

Min partner handlar med bland annat keramik och BARNET har alltid fått titta och känna. Vi har hemmet fullt och glömde bort allt vad barnsäkring heter. Jag går obekymrat i antikaffärer med BARNET. Så länge det inte kastas saker i golvet är jag helt okej med att det kläms på det mesta, och nu är hen rätt ointresserad. Jag tror du tjänar på att låta barnet titta och känna, men punktmarkera och visa hur man gör. Jag brukar tänka att det är faser alla ska igenom och det är betydligt bättre att det kommer när man är 3 år än 15. Tonåringar som äter fjärrkontroller får inte särskilt mycket förståelse från omgivningen.
 
Undrar också vad det är för grejer? Här hemma får dotter röra allt. Prydnadsgrejer här hemma består oftast av trä, och är väldigt få dessutom. Och hon vet att hon får kolla och ha dom, men då vara lite försiktig (inte kasta dvs).

Här hemma bor vi. Då får vi vara överallt, och ha allting som finns här hemma oavsett om man är barn eller vuxen.

Mediciner, knivar t.ex.? Eluttag, saker som kan vara farliga. Det är iaf vad jag tänker på.
 
@em-pirre behöver inte vara något annat som ligger bakom, kan vara så enkelt som en stor nyfikenhet och mycket egen vilja.
.
Har jag sagt nåt annat? Jag skrev att jag inte vet hur det fungerar hemma hos barnen. Att inga vuxna i min närhet kan få barnen att sluta klippa sina kompisars fingrar t.ex. men jag vet inte om föräldrarna inte bryr sig, eller om det kanske fungerar jättebra hemma. Eller om det är något hos barnet som gör att det inte fungerar riktigt som andra.
 
Min partner handlar med bland annat keramik och BARNET har alltid fått titta och känna. Vi har hemmet fullt och glömde bort allt vad barnsäkring heter. Jag går obekymrat i antikaffärer med BARNET. Så länge det inte kastas saker i golvet är jag helt okej med att det kläms på det mesta, och nu är hen rätt ointresserad. Jag tror du tjänar på att låta barnet titta och känna, men punktmarkera och visa hur man gör. Jag brukar tänka att det är faser alla ska igenom och det är betydligt bättre att det kommer när man är 3 år än 15. Tonåringar som äter fjärrkontroller får inte särskilt mycket förståelse från omgivningen.
Varför skriker du? Att du menar barnet framgår nog ändå ;)

Men jo, visst får han titta och känna på saker och ting. Men inte hälla ut alla kryddor över hela köksgolvet exempelvis (de står nu i takhöjd) eller använda kattlådan som sandlåda. Trots otaliga tillsägelser fortsätter han ändå så fort man inte ser.
 
Jag småler lite åt kommentarerna, det går utmärkt att ha saker framme med normalt klåfingriga barn, för övriga upptäckare så fungerar det inte. Jag har fem barn och min första var rent odrägligt nyfiken och klåfingrig på det mesta. Jag har ändå mycket med mig i bagaget vad gäller sådant dels att jag är äldst i en syskonskara av 7 och min ena lillebror som har svår ADHD kunde klättra upp på diskbänken utan hjälpmedel innan han ens kunde gå och gick gjorde han vid nyblivna 10 månader. Jag känner igen mig ganska väl i vad du skriver @Mirre , sonen var på precis allt och efter tvåtusende gången så blir man lite trött. Han körde exempelvis leksaksbilar i blomkrukorna så jorden yrde, från att haft över 75 gröna växter (min djungel) så hade jag två när han var fyra år. Han var med på allt vi gjorde och mycket engagerad i allt från mockning till baka osv. När han var knappt 2 år så satt han och tittade på en dag då hans pappa mekade med bromsarna på bilen (bilmekaniker) då ringde telefonen och det var till mannen, när han en liten stund senare tittade på bilen så hade gossebarnet monterat tillbaka varenda pinal rätt!!! Var bara en sprint han inte fått dit. Så har livet fortsatt med denna kille, man undersöker allt, så är det bara.

Köksknivarna fick flytta upp i ett av köksskåpen. Han mer än gärna stoppade in tvätt i maskin och satte igång eller stoppade in ved i kakelugnen och tog en stol och på stolen en låda och på lådan en packe tidningar för att nå tändstickorna och spjället och när han var fyra år så kunde han få igång brasan korrekt och därtill justera spjäll och allt. Kan ju säga att det där med rena kläder på honom var också ett kapitel för sig, för han har verkligen levt med hela kroppen.

Det är ganska enerverande och tröttande att ha ett så pass aktivt barn. När man har haft det så sparar man på kommentarerna som vad är det hen inte får ha?... Mina övriga barn har inte varit i närheten av sin storebror -minsta vet jag inte ännu eftersom hon är nyfödd. Min son har ingen diagnos men har genomgått diverse utredningar och inte i jakten på en diagnos utan för att han hade läs och skrivsvårigheter i skolan men i övrigt var långt före. Utredningen visade att när han var 9 år så var hans övriga förmågor förutom läsa och skriva på en nivå för en 16åring. Vi fick göra de testerna han gjorde och jag kan säga att vi gick bet på en del av dem :o (med tanke på att även jag genomgått diverse tester och fått resultatet överintelligent så kan man ju undra :crazy:)

Sonen fyller i år 16 och är nu betydligt lugnare, mest som tonåringar är överlag. Dock är upptäckarandan kvar och han är ju tekniskt pillig fortfarande, vilket innebär att man måste kolla hur saker ser ut -bara så man vet liksom... Så man kan bygga om dom och göra nya konstruktioner helt enkelt.

@Mirre skulle tro att det med tiden lugnar ned sig. Tills dess får man hålla ut. Kram
 
Mediciner, knivar t.ex.? Eluttag, saker som kan vara farliga. Det är iaf vad jag tänker på.
Gammkök, ingen kommer åt något i lådorna utan våld. Eluttag har aldrig varit intressant, barnet har roat sig med annat istället, så som hundens vattenskål.
 
Gammkök, ingen kommer åt något i lådorna utan våld. Eluttag har aldrig varit intressant, barnet har roat sig med annat istället, så som hundens vattenskål.
Just hundarnas vattenskålar har intresserat alla barnen. Men så är en vattenskål en väldigt mångsidig leksak. Man kan bada i den, dricka ur den, bada sin lillebror i den, hälla ut den och det roligaste av allt: bada mammas mobil i den. Mamma skriker så lustigt högt då :meh:
 
Just hundarnas vattenskålar har intresserat alla barnen. Men så är en vattenskål en väldigt mångsidig leksak. Man kan bada i den, dricka ur den, bada sin lillebror i den, hälla ut den och det roligaste av allt: bada mammas mobil i den. Mamma skriker så lustigt högt då :meh:
Haha, det sistnämnda med mobilen har man ju råkat ut för ett par gånger -liksom i vattenhink i stallet.
 
Minns när tidigare nämnde gosse upptäckte mina tamponger, hundrapack från apoteket och ganska nyöppnad påse.... Tyckte det var väl tyst då jag ammade lillebror och ropar på honom och får svaret. -Jag är på toa, jag är snart klar mamma! Lillebror äter färdigt och jag går dit för att kolla om han behöver hjälp, det behövde han uppenbarligen inte. För de flesta hade han snabbt som rackarns öppnat och sedan doppat i toan. När han står där och doppar och jag frågar vad han gör så säger han glatt -titta vad STOOORA de kan bli!!!
 
Haha, det sistnämnda med mobilen har man ju råkat ut för ett par gånger -liksom i vattenhink i stallet.
Och i toaletten :crazy:

(Han tyckte väl att mamma mest snackade skit i mobilen ändå).

Kan ju säga att jag funderade inte alls över hur jag skulle plocka upp mobilen ur toaletten. Slet bara upp den med handen så fort jag såg den ligga där :D
 
Minns när tidigare nämnde gosse upptäckte mina tamponger, hundrapack från apoteket och ganska nyöppnad påse.... Tyckte det var väl tyst då jag ammade lillebror och ropar på honom och får svaret. -Jag är på toa, jag är snart klar mamma! Lillebror äter färdigt och jag går dit för att kolla om han behöver hjälp, det behövde han uppenbarligen inte. För de flesta hade han snabbt som rackarns öppnat och sedan doppat i toan. När han står där och doppar och jag frågar vad han gör så säger han glatt -titta vad STOOORA de kan bli!!!
Ha ha ha :D:D
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 424
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 263
Senast: Zewz
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 491
Senast: TinyWiny
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
4 463
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp