Klagomål mot djurskyddsinspektörer avvisas

LRF Skåne rekommenderar djurägaren att ha med en veterinär när djurskyddsinspektörer kommer på besök för att ha ett bättre bevisläge, det säger en del tycker jag.

Vad menar du att veterinären ska ha för uppgift? Dels så är denne inte expert på djurskyddslagen och dels är djurskyddslagen förebyggande, varför djurskyddsinspektören skulle kunna ha synpunkter på något som riskerar orsaka skada/ohälsa i framtiden, trots att djuren mycket väl skulle kunna vara välmående vid kontrollen. Sedan är det såklart alltid en trygghet för både djurhållare och handläggare, att ha någon mer (exempelvis en veterinär!) på plats vid kontrollen. Det minskar risken för att ord ska stå mot ord, vilket är positivt för alla parter!

(Detta är ett allmänt inlägg, dvs inte kopplat direkt till något av ärendena/någon av de rubricerade händelserna i skåne.)
 
Precis som du skriver så innebär en utomstående att det inte blir en ord mot ord situation och en veterinär bör ha en viss tyngd när det gäller djurhälsan. Det jag menar är att det inte skall behövas, djurskyddsinspektörer skall kunna förutsättas vara opartiska och kunniga nog men om en organisation som LRF går ut med att djurägare bör ha en egen veterinär med för att få en rättssäker bedömning är det för mig ett tecken på att något har gått fel.

Kan lägga till att djurskyddslagen nog är inte så tokig utan det är i tillämpningen det brister. Någon form av rimlighetsbedömning borde finnas.
 
Senast ändrad:
Veterinärer är inte alltid en garanti för att djurskyddet hålls efter heller.

Jag har varit på en tävling där en sjuk, utmärglad häst tävlades efter tre veterinärer godkände det. Jag har bilder på hästen och än har ingen hästmänniska gjort annat än dragit häftigt efter andan när de sett bilderna.
 
Precis som du skriver så innebär en utomstående att det inte blir en ord mot ord situation och en veterinär bör ha en viss tyngd när det gäller djurhälsan. Det jag menar är att det inte skall behövas, djurskyddsinspektörer skall kunna förutsättas vara opartiska och kunniga nog men om en organisation som LRF går ut med att djurägare bör ha en egen veterinär med för att få en rättssäker bedömning är det för mig ett tecken på att något har gått fel.

Kan lägga till att djurskyddslagen nog är inte så tokig utan det är i tillämpningen det brister. Någon form av rimlighetsbedömning borde finnas.


Fast LRF är knappast särskilt opartiska heller, i flera fall tyvärr inte särskilt införstådda i djurskyddslagstiftningen och vissa har dessutom egna agendor.

Ett litet men för mig aktuellt exempel är när de i Uppland ordnade ett studiebesök till "månadens bonde" som var en grisbonde som bröt mot flertalet paragrafer i föreskrifterna som gäller gris (inga små överträdelser heller), men där detta inte alls sågs som några problem.


Och ja, veterinärer har koll på djurhälsa, men de läser bara en 5hpkurs djurskydd och författningskunskap, men där även epizootologi ingår så allt är inte djurskydd. Dock finns det såklart veterinärer med superkoll på djurskydd och även de som riktat in sig på det, men man kan inte räkna med det i allmänhet. Deras expertis är något annat, vilket är helt rimligt.
 
Veterinärer är inte alltid en garanti för att djurskyddet hålls efter heller.

Jag har varit på en tävling där en sjuk, utmärglad häst tävlades efter tre veterinärer godkände det. Jag har bilder på hästen och än har ingen hästmänniska gjort annat än dragit häftigt efter andan när de sett bilderna.

Det visade sig sedan, förresten, att hästen hade en tumör i magsäcken som tog flera år att hitta.
Så, de tävlade medan han alltså var sjuk nog att vara allt för mager och minst två veterinärer på hemmaplan friskförklarat den stackars hästen.
 
LRF Skåne rekommenderar djurägaren att ha med en veterinär när djurskyddsinspektörer kommer på besök för att ha ett bättre bevisläge, det säger en del tycker jag.
Ja, det är bra att ha med en veterinär eller någon annan man har förtroende för. Det knepiga är att det kan vara svårt att få tag i veterinären eller den man vill ha med när h*n behövs eftersom kontroller efter anmälan (då det torde kännas mest viktigt att ha med veterinär etc.) ska vara oanmälda (inte heller något som någon länsstyrelse eller enskild handläggare får bestämma själv).

Något som dock ständigt glöms bort i sådana här sammanhang är att ett friskintyg eller motsvarande från veterinär inte talar om miljön som djuren befinner sig i, något som är grunden i vår djurskyddslagstiftning. Ett djur kan ha normalt hull trots att den hålls i bur (hund t ex.) eller för trånga utrymmen (häst t ex.) 24 timmar om dygnet. Ett djur kan vara i normalhull och vara till synes frisk trots att den lever i en miljö där den står/ligger på ett halvmeter djupt lager bajs blandat med sopor. Hästar kan vara friska trots att de inte har tillgång till ligghall. Trots det så finns det krav enligt vår lag, våra förordningar och föreskrifter att våra djur ska kunna ligga ner i naturlig ställning på torrt underlag. Att hundar inte får hållas i bur osv. osv. Det här är regler som länsstyrelserna inte får göra undantag från och som de enskilda handläggarna inte har någon möjlighet att förändra annat än i samband med remissvar om reglerna ska ändras.

Felbedömningar ska absolut redas ut och där kunde Jordbruksverket (och andra verk som formulerar föreskrifter) vara betydligt mer behjälpliga när det gäller hur reglerna ska tolkas och tillämpas. Det skulle underlätta betydligt för både djurhållare och handläggare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I slutet av förra året stod det klart att en djurskyddsinspektör var tvungen att avveckla sin hästverksamhet eftersom denna saknade...
Svar
0
· Visningar
421
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Halvblodsstoet Myran var 23 år när lagen om hästpass kom och en djurskyddsinspektör tyckte inte att hon behövde något pass. I dag är...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hel del i utredningen om en ny djurskyddslag har valts bort av regeringen. Krav på djurskyddshänsyn i förprövning av stall är ett...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den djurskyddsinspektör som anmäldes för brott mot djurskyddslagen, har enligt länsstyrelsens beslut brutit mot lagen. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
683
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp