Klänning till vardags

strawberrysylt

Trådstartare
Jag behöver inspiration! Ni som använder klänning till vardags, vad är det för klänningar? Jag känner att jag hittar inget.. jag vill se lite vad det egentligen finns för modeller som inte är supertighta och/eller urringade och/eller jättekorta... inga festklänningar utan bara nåt bärbart, men som ändå inte är tråkigt. =)

Tack på förhand.


//r
 
Jag bär alltid klänning och alltid svartklädd ;) till vardags föredrar jag klänningar med litelagom urringning, markerad midja och sedan lite utåtgående nertill. Brukar gå till knäna. Känns lagom! :)
Sitter lite dumt till så kan inte länka tips. Ska försöka komma ihåg att återkomma :D
 
Exempel på klänningar jag tycker funkar i de flesta vardagar:
541551-0097_1


632758-0133_1


590394-5337_1
 
Jag älskar att bära klänning till vardags! :love:
Brukar oftast ha en lite längre kjol eller klänning, är den lite kortare har jag ett par strumpbyxor på mig (inte helt genomskinliga!), känner mig mer klädd då. Brukar välja klänningar som sitter löst, har ett fint fall men som fortfarande är enkla.

Har inga jättebra bilder men här är en enkel blå klänning, ska egentligen vara till strax nedanför knäna men är mer till halva låret då jag är så lång. En av mina favoriter! Har haft den alla årstider, nu när det är kallt har jag ett par tjocka strumpbyxor under :)
988398_10153921436940319_2046259096_n.jpg


Sen har jag en vitnage-klänning som jag fyndade för 40 kr på Tradera. Ska vara hellång men är nog 2 dm från marken på mig. Dålig bild men den knyts med ett enkelt band i midjan och är lite V-ringad i urringningen.
10269414_10154058533040319_5512791224655069139_n.jpg


Sen här har jag långkjol på mig, har det ofta på hösten till vardags. Någon långärmad tröja till, exempelvis polotröja :)
1385153_10153381051230319_777794332_n.jpg


Bäst är att välja ett mönster och en färg du är bekväm i, ansträng dig inte med någonting du inte trivs helt 100 i!
 
Tack så mycket för svaren alla, ja återkom gärna med bilder!

Emtherlia: Klänningarna du visar tycker jag är fina, särskilt den nedersta, men jag funderar på det här med markeringen i midjan, som nexxa också skriver om. Jag tycker ofta man ser gravid ut i såna?? Och att det känns obekvämt, vet inte om ni håller med? Jag har funderat lite på lite rockabilly-inspirerade/50-tals (är det väl?) klänningar, såna som går in rätt så mycket över midjan o magen o sen går ut, det känns mer smickrande?

//r
 
Jag klär mig också oftast i svarta klänningar, har du midja så är det ju sjukt snyggt när den är tajt där. Kolla på asos.com, där har de bra grejer. Jag gillar sånhär stil: kvinna
 
Fazeem: Tack för ditt svar! Den långa klänningen i mitten var ju jättefin =) Sådär som du matchat tycker jag är jättefint, jag äger i nuläget två stycken klänningen varav en är lång, svart och vit-randig och den har jag med en kofta över och så med en jacka som slutar där vid höften, som din jacka. Jag tänkte innan att långklänning inte kändes så vardags, men matchar man det så så blir det ju det =)

//r
 
Allt beror på din kroppsfigur egentligen. Jag tycker inte jag ser gravid ut om jag markerar midjan, skulle jag inte markera midjan med en klänning som är lös så ser jag ut som en fyrkant för jag är ganska kort.

Jag tycker man ofta ser mer gravid ut om man markerar precis under brösten än om man markerar midjan. Men som sagt, det beror lite på kroppsform, alla ser vi olika ut :)
 
SaraPettersson: Tack för tipset, ska kolla asos! Den stilen är snygg!

Emtherlia: Okej! Ja, jag tycker det är svårt såntdär! Jag menar nog lite också när det är markerat under brösten.. eller ja, däremellan... jag tycker ofta markeringen hamnar för långt upp på många plagg! Jag är väldigt kort, så kanske hamnar den där det inte är tänkt? För som sagt, jag tycker det är snyggt att markera midjan, som med typ 50-tals-klänningar...

Ja, kom på det, det är kanske enklare att tipsa om jag visar bild, såhär ser jag ut, visserligen med ytterkläder, men man får ju en idé om hur jag ser ut iaf...

10168163_10152100812400678_7549825628197341479_n.jpg



//r
 
No problems! :) Ja, jag gillar att matcha "ner" det så att säga, som nu i påskas så tog jag av tröjan och jackan från den klänningen i mitten och vips blev jag lite mer "uppklädd"!

Just en midje-höftlång jacka passar bra till de flesta klänningar tycker jag. Brukar varva med den skinnjackan på bilderna och en höftlång jeansjacka. Då markerar man oftast rätt grejer, t ex midja, i lagom mängd. Alla mina klänningar är inte jättemarkerade i midjan men med en jacka som slutar precis där så markeras det lagom ändå :) Samma sak om man tar en kofta eller tjocktröja över.

Jag tycker oftast att lite vintage-inspirerade klänningar är enklare att bära till vardags, känns som att de är designade just för det ändamålet då det kanske var vanligare att bära klänning till vardags för några årtionden sedan. Om du inte vill gå och köpa något jättedyrt så kan du alltid köpa något billigt på tradera, få hem det och prova! Passar den inte eller om du inte riktigt trivs i den så är det ju bara att sälja igen :)
 
=) tack igen för svaret. Jomen precis jag är het med dig där, det är kul med såna plagg som är användbara att man kan variera vad man har till och så kan man använda dem vid många skilda tillfällen. Ja, en midjekort jeansjacka tänkte jag jag skulle köpa faktiskt att ha till långklänning, det är fint!

Och jag håller med om tradera med! Tradera och loppis, det älskar jag! Så roligt när man fyndar! Håller med också om vintage-klänningar, tycker som sagt de verkar mer bekväma, än de här som det finns mycket av i butikerna nu, med markering som ofta verkar hamna fel iaf på min kropp...?!


//r
 
Den var fin! Fast det känns som om midjan är lite för högt upp på den, tycker jag, så som jag försökt beskriva innan i tråden? Annars gillar jag den, ska se om jag kan hitta lite bilder jag med på hur jag menar...

//r
 
Typ de här klänningarna, tycker det känns som om de går in en bit till innan de går ut?

Sk%C3%A4rmavbild-2013-05-24-kl.-18.52.18.png

Eller är det bara jag som stirrar mig blind på småsaker? Ska tillägga också att ringningen gillar jag mera på den du visade, på en vardagsklänning!


//r
 
Jag använder klänningar till vardags, och är helsåld på 50 och 60-talsskärningar. En kofta eller tajtare tröja till när det är kallare. Visar exempel från fantastiska Emmy eftersom jag älskar ungefär allt hon gör. Men jag köper extremt mycket second hand. Det viktiga är att överdelen är figursydd och kjolen är vid. Sedan har jag allt från över knäet till strax under knäet och olika modell på ärmar/axelband. Men uppfyller den de första kriterierna så är den smickrande för kroppsformen (särskilt på mig som har rätt mycket midja att markera). Breda elastiska skärp är bra att ha också ifall klänningen behöver lite hjälp på traven.

11175459-origpic-711aa2.jpg


9217038-origpic-0a1a5f.jpg


9213125-origpic-b8ed52.jpg


14674968-origpic-2b7902.jpg
 
Heta tips om man gillar den modeller är Lindex i vanliga kedjor (vet att de har en enkel vardagsmodell i tre olika mönster/färger) samt Emmy Design och Daisy Dapper (som finns online). Maria Westerlind har också förstått grejen med passform på klänningar. Annars alla second hand-butiker med lite klokare/större utbud samt tradera. Indiska har en trevlig modell på klänningar i sortimentet ibland, bland alla ambulerande tvåmanstält till oformliga tunikor.
 
Jag klär mig oftast i kjol eller klänning! Föredrar liksom fina, färgglada och flickiga kläder(tänk typ Zooey Deschanel!) och tycker inte särskilt mycket om tighta klännigar, just för att jag inte känner mig helt bekväm i det. :)

Jag trivs bäst när klänningarna är utsvängda med en markerad midja och slutar ungefär vid knäet. Tycker inte alls om när det "fladdrar" vid midjan så jag använder ofta något tunt midjebälte för att dra åt. :)

Köper många av mina klänningar på asos eller monki :)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vad ska ni ha på er i jul? :) Jag har ingen julklänning/jultröja eller jul-något-alls faktiskt... men nu är tiden inne känner jag, jag...
Svar
10
· Visningar
932
Senast: Otherside
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter en feminin partyklänning. Och då menar jag inte med en massa volanger och småblommor, utan liksom en kvinnlig klänning...
2
Svar
29
· Visningar
3 783
Senast: Pilot
·
Kläder & Bli fin Har sett att manga här har fatt sa bra klädtips sa jag provar jag ocksa :) Jag är en "jeans och t-shirt" person som mest klär mig...
Svar
4
· Visningar
833
Senast: turbofling
·
Kläder & Bli fin Är på jakt efter en klänning i sekelskiftesstil. Hög hals och långa ärmar är väl ett par måsten, tänker jag. Jag vet att det finns de...
2
Svar
22
· Visningar
2 248
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp