Kliar av svansen

PonnyMajsan

Trådstartare
Min häst tycker det är väldigt skönt att klia sin rumpa på tex träd:D och märkte att hon har skavt av en del hår vid svansroten:( Jag som älskar att göra fiskbensflätor vid svansroten. Kan jag göra något åt det så det kan växa ut igen eller får jag bara leva med avskavt svansrot? Tacksam för svar!
 
Du kan skydda med täcke. Oftast de som kliar av har knotteksem. Men kan ju börja med ett vanligt insektstäcke.

Klådstillande och pälsglans hjälper med.
 
Okej tack ska köpa lite pälsglans och flugtäcke. Tror inte hon har exem då jag inte märkt något vid svansen. Tror hon kliar sig för det är skönt:D
 
Hur menar du med inte märkt något vid svansen? Det är väl den hon kliar av taglet på?

Naturligtvis kan hon tycka det är skönt bara ändå, men jag har aldrig haft en icke-eksemhäst som kliat av tagel. Visst kan de klia för det är skönt - men aldrig så taglet bryts eller förstör.
 
Förresten - köp gärna ett insektstäcke med blankt foder på insidan av svanslappen. Det skyddar också om de ändå kliar. (Insektstäcke är dock inte gjort för att hålla för speciellt mycket kli. Då behövs eksemtäcke)
 
@Alexandra_W Jag har inte sett att hon flagnar vid varken man eller svans. Ska kolla om jag ser något annars kommer veterinären på onsdag (eller man kanske inte frågar veterinären om eksem?). Hon kliar "upp och ner" mot träden så trodde att det var därför taglet bryts.
 
Lindrigt eksem behöver inte ge hudförändringar. Men förhoppningsvis är hon bara lite känslig och kliig och det går över med insektstäcke :)

Du kan fråga veterinären men kan vara svårt säga i milda fall. Håll koll, händer inget mer och insektstäcke hjälper är ju det bra så. Men kliar hon mer, kliar manen etc så är min rek att skaffa ett eksemtäcke direkt då :)
 
Okej tack ska kolla på det! Hästen avmaskades i maj och har hört att det kan klia i rumpan då men borde inte maskarna va borta nu 2 månader senare?
 
Min häst tycker det är väldigt skönt att klia sin rumpa på tex träd:D och märkte att hon har skavt av en del hår vid svansroten:( Jag som älskar att göra fiskbensflätor vid svansroten. Kan jag göra något åt det så det kan växa ut igen eller får jag bara leva med avskavt svansrot? Tacksam för svar!
En häst som skaver och kliar sig hela tiden är besvärad av något, det är uppenbart.
Varför åker du inte till tex Hööks, där du talar om vilket problem du har. Ofta kan tjejerna i butiken hjälpa till.
Min häst kliade också manen och svansen, jag läste på nätet att någon form av tjärsalva är bra mot klåda. På Hööks säljer dom något som heter Nylanders hästkräm, den innehåller tjära. Jag spädde ut den med lite vatten, kletade in man och svans. Klådan försvann direkt.

Om hästen kliar sig, så är inte största problemet att svansen blir ful. Det största problemet är att hästen har klåda och är besvärad.
 
Den mask som ger klåda är springmasken, den svarar dåligt på avmaskning med ivermektin som de flesta använder.
 
En häst som skaver och kliar sig hela tiden är besvärad av något, det är uppenbart.
Varför åker du inte till tex Hööks, där du talar om vilket problem du har. Ofta kan tjejerna i butiken hjälpa till.
Min häst kliade också manen och svansen, jag läste på nätet att någon form av tjärsalva är bra mot klåda. På Hööks säljer dom något som heter Nylanders hästkräm, den innehåller tjära. Jag spädde ut den med lite vatten, kletade in man och svans. Klådan försvann direkt.

Om hästen kliar sig, så är inte största problemet att svansen blir ful. Det största problemet är att hästen har klåda och är besvärad.
Åhh... Vad bra ska åka till hööks och köpa sån salva. Har Skillingaryds salva. Kan det också funka?
 
Hur menar du med inte märkt något vid svansen? Det är väl den hon kliar av taglet på?

Naturligtvis kan hon tycka det är skönt bara ändå, men jag har aldrig haft en icke-eksemhäst som kliat av tagel. Visst kan de klia för det är skönt - men aldrig så taglet bryts eller förstör.

Det är jättevanligt just sommartid att hästarna blir solbrända av solen vid svansroten. Det börjar då klia och då börjar de gnugga svansen. Har inget med exem att göra öh.t, men man måste ju självklart sköta om det oavsett.
Jag har AVS14 som jag smörjer på, vilket tar bort klådan och lenar huden så att hästen inte kliar sig vidare. Vid värmebölja och långvarig sol osv har jag flugtäcke på som skyddar svansroten utöver smörjet.

@PonnyMajsan skillingaryd i svansroten skulle jag inte lägga på, eftersom det blir som kokande olja när solen skiner på den och kan bränna.
 
Jag brukar använda AVS 14, som någon skrev, eller Aloe Vera Gel.
Båda är klådstillande och kladdar inte, som tjära kan göra.
 
Jag körde med AVS 14 först men fick tips om Horsol(finns bla på apoteket) och det är mycket bättre, man skall i 10-12 dagar smörja varje dag och sedan vid behov. Känns som om man haft pälsglans i man och svans, jätte bra för då är det lätt att borsta ut oxå :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
245
Senast: Ponylove
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
617
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Viva
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
216
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp