Bukefalos 28 år!

*kliar mig i huvudet*

fleur

Trådstartare
Hur är det nu, om min häst inte har startat på 12 månader måste hon väl kvala eller har det ändrats? Har för mig att det var ändrat till 24 månader men hittar det inte någonstans.:confused:
Någon som kan bringa klarhet i mitt dilemma?
 
Sv: *kliar mig i huvudet*

Det stämmer! förut var det 12månader men de har ändrat till 24:)
 
Sv: *kliar mig i huvudet*

Det verkar som det har blivit ändrat igen och att det nu är 12 månader som gäller.

I propphäftet 2007 så står det under allmänna bestämmelser 3 § :

1. För att kunna startanmälas till ordinarie slätlöpning krävs att häst har fullföljt en offentlig löpning de senaste 12 månaderna eller godkänts i en kvalificeringslöpning före dagen för startanmälan. Godkänd kvalificering är giltig i 12 månader.
 
Sv: *kliar mig i huvudet*

Nej men det är väl 12 månader oavsett ålder?
Om den inte ska starta i ett instatslöp förstås, då behöver den ju inte kvala.
 
Sv: *kliar mig i huvudet*

Helt rätt, vi är tillbaka på 12 månader! Insatslöp och äldre hästar i Norge (om de inte blivit beordrade av skiljedomstolen) behöver inte kvala
 
Sv: *kliar mig i huvudet*

Tack för svar!
Får väl åka till Norge om vi inte kvalar här då:crazy:
 
Sv: *kliar mig i huvudet*

vad e det för häst du har ?
 
Sv: *kliar mig i huvudet*

Många ser ett kval som något besvärligt. Jag anser att ett kval är en nyttig genomkörare för en häst som inte har varit ute på länge. Många hästar som inte har startat på länge blir dumma i första starten, de blir för spännda och stressade och då är det ganska bra att de kan få gå ett enkelt kval i stället för att trötta och utridna i ett löp.
 
Sv: *kliar mig i huvudet*

Kan bara hålla med. Det är väl jag som är lite ivrig när jag hittat bra löp för damen i fråga:angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 781
Senast: Joro253
·
Utrustning Efter att ha dreglat över och funderat i flera veckor beställde jag just en Zilco sele med empathybrösta. Ett underlägg för bröstan...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 939
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 092
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp